Határozatok nyilvántartása


Martonvásár Város Önkormányzata

61/2025. (2. 18.) a Martonvásári Polgármesteri Hivatal 2024. évi tevékenységéről szóló beszámoló elfogadásáról

Martonvásár Város Önkormányzata

Képviselő-testületének

61/2025. (II.18.) határozata

a Martonvásári Polgármesteri Hivatal 2024. évi tevékenységéről

szóló beszámoló elfogadásáról

 

Martonvásár Város Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadja a jelen határozat melléklete szerint a Martonvásári Polgármesteri Hivatal 2024. évi tevékenységéről készült beszámolót.

 

A határozat végrehajtásáért felelős: jegyző

A határozat végrehajtásának határideje: azonnal

 

…../2025. (II.18.) határozat melléklete:

 

 

BESZÁMOLÓ

A MARTONVÁSÁRI POLGÁRMESTERI HIVATAL

2024. ÉVI TEVÉKENYSÉGÉRŐL

 

 

BEVEZETŐ

 

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (2) bekezdése a polgármesteri hivatalt – a polgármester, a bizottságok, részönkormányzat testülete, a jegyző és a társulás mellett – a képviselő-testület szervei között nevesíti.

Az Mötv. 84. § (1) bekezdése kimondja, hogy a helyi önkormányzat képviselő- testülete az önkormányzat működésével, valamint a polgármester, illetőleg a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátásra polgármesteri hivatalt hoz létre, a polgármesteri hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.

Az Mötv. 81. §-a értelmében a – szintén a képviselő-testület szerveként nevesített – jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt és ellátja a törvényben felsorolt feladatokat.

A hivatal jogi személyiséggel és önálló költségvetéssel rendelkező, önállóan gazdálkodó költségvetési szerv.

 

A Martonvásári Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: hivatal) – bár az önkormányzati hatósági és egyéb feladatkörök száma egyre komolyabb mértékben csökkenést mutat – rendkívül komplex, szerteágazó munkát végez.

Önkormányzati, egyes társulási és államigazgatási, ezen belül a járásszékhely települési jegyzői (ipari igazgatási, anyakönyvi) ügyeket készít elő döntésre, közreműködik azok végrehajtásában.

Ezen túl a feladatok ellátása érdekében szervező, koordinációs tevékenységet fejt ki a járási önkormányzatok, önkormányzati fenntartású intézmények, helyi önszerveződő közösségek irányában, segíti azok tevékenységét, jogértelmezését.

Működését a központi és helyi jogszabályok, a testületi, bizottsági döntések, a Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint egyéb belső utasítások és szabályzatok határozzák meg alapjaiban.

 

A beszámolóban a hivatal emberi erőforrás helyzetének ismertetését követően az ügyforgalom, ügyiratforgalom statisztikai ismertetése, majd az éves főbb ellátott tevékenységek ismertetését követően, az éves ellenőrzésekkel kapcsolatosan adok tájékoztatót.


 

A HIVATAL EMBERI ERŐFORRÁS HELYZETE

 

A hivatalban bértömeg gazdálkodás folyik, melynek sajátossága, hogy a bérekre és járulékaira fordítható keretösszeget a Képviselő-testület határozza meg éves költségvetésében, míg a létszámgazdálkodás ezen kereteken belül folyik, lehetőség szerint rugalmasan alkalmazkodva az aktuális igényekhez.

Ugyanakkor a bérek megállapításának korlátait elavult és merev, a piaci körülmények változásához nehezen adaptálható törvényi keretek határozzák meg (a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény), mely alapvetően hátrányos a kiválasztási folyamatok és a már kiválasztott, jól teljesítő, a szervezet számára nélkülözhetetlen vagy nehezen nélkülözhető szaktudással, tapasztalattal bíró munkaerő megtartása során.

 

A 2021-es év óta folyamatosan végrehajtott hatékonyságnövelés eredményeként a korábbi évekhez képest is csökkenő létszámmal látta el a Hivatal 2024. évben feladatait. A dolgozói létszám a 2024. év eleji 26,75 főről 23,75 főre csökkent.

Pénzügyi Iroda:

  • a Gazdasági Igazgatóság megszűntetésével külön Pénzügyi Iroda működik, irodavezető szakmai vezetése mellett (a gazdasági igazgató pozíció megszüntetésre került).
  • a Pénzügyi Irodán jelenleg az irodavezető mellett további 4 fő ügyintézői státusszal rendelkezünk (a korábbi 6 fő helyett), melyből 3 státusz volt betöltve az év során.

Adóiroda:

  • az Adóirodán a korábbi 4 fő státusz helyett (az adórendszer nagymértékű átalakítását követően) csökkentésre került a létszám, jelenleg 3 aktív státuszunk van.

Városmenedzsment Iroda:

  • a szervezeti egység 6 fővel működött az év során, mely státuszban 5,25 főt jelent a részmunkaidős alkalmazások mellett,
  • 2024. év végével nyugdíjba vonulás miatt 1 fő betöltetlen álláshelyünk van, 1 fő tartósan távol lévő kolléga jogviszonya megszüntetésre került,
  • 2024.10.01-től 1 fő főépítészt alkalmaz – vállalkozási szerződés kereteiben – az önkormányzat, aki munkája révén a Városmenedzsmentet erősíti, 2025-től a részmunkaidős kollégák is teljes munkaidőben teljesítenek szolgálatot.

Igazgatási és Rendészeti Iroda:

  • a testületi szándék és döntés nyomán az iroda elnevezése megváltozott, hangsúlyosabbá téve a rendészeti tevékenység szerepét a működésben,
  • az iroda – 1 fő tartósan távol lévő kolléga mellett – 7 fővel működött az év során, ideértve az irodavezetőt, továbbá a mezőőr és a közterület-felügyelő tevékenységét is,
  • év végével 1 fő jogviszonya megszűntetésre került, a feladat helyettesítéssel ellátott, míg 2025-ben a közterület-felügyeletet további 1 fő erősítésével tervezi az önkormányzat.

Önkormányzati Iroda:

  • a szervezeti egységnél a létszám 3,75 fővel indult, 1 fő betöltetlen ügykezelői státusz mellett, mely félévtől további 1 fővel bővült a polgármesteri feladatellátás támogatása érdekében.

 

Kiemelt probléma a meglévő állomány megtartása a hivatalvezetés számára. E tekintetben a gondot továbbra is a jelen gazdasági környezetben egyre romló anyagi háttér, az ösztönzési rendszer hiánya okozza, figyelemmel a piaci környezet vagy a környező közigazgatási lehetőségek alakulására is.

 

Az átlagos jövedelmek az alábbi sávhatárok szerint alakultak (heti negyven órás munkavégzés alapulvételével):

Havi bruttó jövedelem sávok (Ft)

400000-ig

3

400001-500000-ig

6

500001-600000-ig

8

600001-től-800000

4

800000 felett

4

 

 

A foglalkozásban álló vezetők, köztisztviselők, illetve közszolgálati ügykezelők, fizikai alkalmazottak megoszlása a következő:

Státuszok besorolás szerint

2018.

(Fő)

2019. (Fő)

2020. (Fő)

2021.

(Fő)

2022. (Fő)

2023. (Fő)

2024.

(Fő)

jegyző, aljegyző

2

2

2

2

2

2

2

osztályvezető

2

2

2

2

2

2

2

ügyintéző – köztisztviselő

25

26

25

24

23

21

20

önkormányzati tanácsadó

0

0

1

0

0

0

0

köztisztviselő összesen:

29

30

30

28

27

25

23

közszolgálati ügykezelő

4

4

3

3

1

1

1

Mt.

1

1

1

1

1

1

1

összesen

34

35

34

32

29

27

25

 

 

Közfoglalkoztatott és diák munka alkalmazására - különösebb érdeklődés hiányában és az adminisztrációs terhek irracionális megemelkedése miatt - a hivatalnál tárgyévben nem került sor.

Továbbra is jelentős a szerepe az informatikus segítségének a Hivatal feladatellátásában, informatikai és egyéb technikai infrastruktúrájának működtetésében. Folyamatosan nő a kötelezően alkalmazandó programok és alkalmazások száma, tárgyévben további új alkalmazások bevezetésére került sor (számos meglévő módosítása mellett), így jelenleg már közel 80 féle különböző programot/alkalmazást kell rendszeresen használnia a kollégáknak.

 

A hivatalban foglalkoztatott közszolgálati tisztviselők (betöltött státusz) végzettség szerinti megoszlását tekintve változatlanul magas a felsőfokú végzettségűek aránya:

Iskolai végzettség szintje

2010

2020

2022.

2024.

Felsőfokú végzettségűek

32 %

72 %

76%

84%

Középfokú végzettségűek

64 %

28 %

24%

16%

Alapfokú végzettségűek szakképesítéssel

4 %

0 %

0%

0%

Összesen

100 %

100 %

100%

100%

 

 

A köztisztviselők rendelkeznek a vonatkozó törvényben és egyéb jogszabályokban meghatározott iskolai végzettséggel, illetőleg közigazgatási és ügykezelői alapvizsgával, közigazgatási szakvizsgával, 1 fő alapvizsga letételére 2025. évben kerülhet sor. A köztisztviselők országos, egységes, tervszerű rendszeres továbbképzésén valamennyi kötelezett részt vett. A képzések e-learning típusúak. Tárgyévben tanulmányi szerződéssel 1 fő pénzügyi, 1 fő felsőfokú, igazgatásszervező tanulmányokat folytatott1 1 fő posztgraduális képzésben vesz részt.

 

Vagyonnyilatkozat benyújtásra valamennyi köztisztviselő köteles, melynek a tárgyévben érintettek eleget tettek. (A közbeszerzési eljárásban részt vevők évente, a vezetők és pénzügyi területen foglalkoztatottak 2 évente, a közigazgatási hatósági eljárásban részt vevő tisztviselők 5 évente kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.)

 

A közszolgálati tisztviselők egyéni teljesítményértékelése, valamint minősítése elektronikus formában történik a TÉR egységes és integrált közszolgálati teljesítményértékelési informatikai rendszerben. Tárgyévben az értékelés szinte kizárólag kiváló minősítéseket eredményezett (hiányában a központi illetménytáblától való eltérítés és személyi illetmény megállapítása nem is volna lehetséges).

A munkaköri feladatokon túl jelentkező vagy jelentős többlet (munka)teherrel járó, önkormányzati érdekből is kiemelkedő feladatok elvégzésére és motiválására - a testület 2016. évi döntése nyomán bevezetésre került és forrását tekintve tárgyévben is támogatott - célfeladat rendszer szolgált, mely alapvetően teljesítményértékelésen alapul. Ilyen feladatként kerültek meghatározásra pl. a választási feladatok, beruházások és projektek támogatása, stb.

 

A jövőben elengedhetetlen átgondolni a működtetés forrásait, a szervezetrendszer motivációs rendszerét, mivel az jelenlegi formájában teljesítőképessége végéhez ért. A humán erőforrás gazdálkodás fokozottan sérülékeny pontja, hogy gyakorlatilag minden ügyintéző kulcsfeladatokat lát el, nem helyettesíthető teljes körűen ezen létszám és az egyre specializálódó feladatok mellett, így a nagy szakértelmet és tapasztalatot felhalmozott szakemberállomány megtartása továbbra is kiemelten lényegi kérdés a jövőben!

 

 


 

ÜGYIRATFORGALOM

 

 

A Hivatal a kötelezően 2018 óta alkalmazandó ASP rendszerben vezeti az ügyiratok iktatását, valamint egyes szakrendszereink (vagyonkataszter, adó, gazdálkodás, ipa-kereskedelem, hagyaték) is itt működnek.

Egyes munkaközi anyagok, operatív levelezések iktatása nem történik meg, így a valós iratforgalom ennél is magasabb számot mutat. A fenti statisztika jól mutatja még az egyes gyűjtő ügytípusokban keletkezett iratok mennyiségét (az egyes irattári tételkódokhoz tartozó ügytípus besorolásokat központi jogszabályok határozzák meg számunkra, ezért lehetséges, hogy egyes irataink bekerülnek a nemzetiségi önkormányzat iratai ügytípusba). Fontos kiemelni ugyanakkor, hogy a legtöbb irat kapcsolódik valamely pénzügyi folyamathoz, illetve ahhoz kapcsolódóan jelennek meg önálló iratok is, melyek ugyanakkor nem kerülnek iktatásra.

A jelentős számú iktatott ügyirat nem tükrözi sok esetben a ténylegesen végzett munkát, tekintettel a megkereséseket, panaszokat, jelzéseket követő azonnali intézkedésekkel kapcsolatos munkavégzésekre, a számos egyeztetési folyamatra az egyes ügyek kapcsán, valamint a munkavégzés jellegéből adódó egyéb típusú ügyintézésekre, kapcsolattartásokra.

 

AZ ÉVES MUNKA JELLEMZŐI

 

A 2024-es év meghatározó epizódjaként mindenképpen az első félévben zajló európai parlamenti és önkormányzati választások szervezése, a választásnapi feladatok lebonyolítása, majd a helyi önkormányzati választások eredményéhez kapcsolódó átalakítási folyamatok vitelét kell kiemelni. Az első félévben a felkészülési feladatok jelentős munkát és tanulási folyamatot igényelt a hivatali dolgozók számára, ugyanis számos új előírás mentén kellett a lebonyolítási folyamatot vezényelni, figyelemmel arra, hogy más szabályok vonatkoztak az európai parlament tagjainak választására és az önkormányzati képviselők és polgármesterek választására. A két eljárásfajta összehangolása mind az informatikai oldal, mind az állampolgári jogérvényesülés oldalán okozott nehézségeket. A hivatali kollégák feladatvállalása e tekintetben kiemelkedő, ugyanis más polgármesteri hivatalok tapasztalatait meghallgatva itt Martonvásáron teljes létszámban és szükség szerinti helyettesítésekkel meg tudtuk oldani az ellátandó feladatokhoz igazodó létszámot. A szavazatszámláló bizottságok összeállítása ugyanakkor nagy nehézséget jelentett. A bizottságok tagjainak megbízatása főszabály szerint országgyűlési választástól országgyűlési választásig tartana, de számos személy jelezte, hogy a 2024. évi választási folyamatban nem tud vagy éppen nem kíván részt venni, ezért több körben is kiegészítő emberekkel kellett feltöltenünk a bizottsági létszámokat, a plusz fők megtalálása és rábeszélése a feladatvállalásra igen nehéz folyamat volt, és magában hordozza a jövőbeli feladatvállalásuk bizonytalanságát, amellyel ez év végén megint e kell kezdeni szervezőmunkát folytatni.

A választásinapi teendők sikeres lebonyolítását követően a régi és az új önkormányzati vezetés közötti átmeneti időszak és az átadás-átvétel dokumentálásának megszervezése adott a mindennapi feladatok mellett plusz munkát a hivatali szervezetnek. Az átadás-átvétel szabott jogi keretek között zajlott, jelentős dokumentációs háttérrel, amely teljes önkormányzatot, az intézményeket, és cégeket érintette, valamint kapcsolódott hozzá egy Állami Számvevőszéki tájékoztatáskérés is. Az átadás-átvétel a Fejér Vármegyei Kormányhivatal felügyelete alatt, rendben lezajlott. Az alakuló ülés is gond és probléma nélkül végbement, az új testület megkezdhette működését a hivatali támogatás és végrehajtás mellett 2024. októberében.

Az új önkormányzati vezetéssel is a korábbi évek gyakorlata szerint folyik tovább a munka, amelynél fontos kiemelni, hogy más önkormányzatokkal ellentétben a jegyző és a hivatali szervezet az államigazgatási feladatok végrehajtásán túl, nem csak a végrehajtója, máshol leginkább csak menedzselője az önkormányzati döntéseknek, hanem a döntéselőkészítés folyamatának szerves része, érvényességi kelléke, a gazdálkodás rendjének egyik alapköve, a döntések végrehajtásának motorja. Mindezekkel párhuzamosan az intézmények számára folyamatos segítségnyújtás mellett az önkormányzati tulajdonú gazdálkodó szervezet tevékenységének állandó ellenőrzője is a hivatali szervezet, mind jogi, mind pénzügyi, pedig szakmai területeken is. Más hivatali szervezetvezetőkkel való kapcsolattartás alapján fontos kiemelni ezeket a momentumokat, mint nem általános munkavégzési módszereket az önkormányzati intézményrendszerben. Számos esetben történik meg feladatátvállalás a hivatali dolgozók részéről, amely sokszor megszokássá is válik, és torzítja a folyamatokat, elveszi a felelősségek súlyát, a problémamegoldásokban való egyenlő részvállalást és hozzáértés megszerzését.

Külön kiemelném az informatikai biztonság területét, ahol egy fő informatikusunk igyekszik helytállni egy külsős e területen szakértő cég felügyeleti segítsége mellett, heroikus munkában. Az informatikai biztonságunk érdekében komoly erőforrásokat kell megmozgatnunk mind anyagi téren, mind pedig az emberi erőforrás alkalmazása és a meglévő állomány képzése terén. Rendszeresek a hamis megkeresések a hivatalos levelezési címeken, folyamatosan figyelemmel kell kísérni az esetleges behatolási kísérleteket, és a rendkívül nagy adatkezelési és dokumentációs bázis folyamatos archiválása, mentése is jelentős kapacitásokat köt le minden oldalról. Ezen a területen további elmélyülés szükséges valamennyi önkormányzati intézmény és cég esetében, figyelemmel a mindenhol kezelt adatok, információk széles körére és érzékenységére. E téren komolyabb odafigyelést kell számonkérni valamennyi vezetőn.

 

Önkormányzati (korábban Szervezési) Iroda

 

A hivatal szervezési csoportja felel különösen az általános ügyfélforgalom bonyolításáért, a polgármesteri, jegyzői titkársági munkák ellátásáért, a beérkező iratok érkeztetéséért, iktatásáért, irattározásáért, kimenő iratok postázásáért, valamint a képviselő-testületi, bizottsági munka szervezéséért.

 

Az ügyfélszolgálat folyamatos működtetése, és az ügyfélszolgálaton dolgozó kolléga felkészültsége jelentős terhelést vesz lesz az ügyintézők válláról, akik az így felszabaduló időben a háttérmunkával tudnak foglalkozni.

 

A polgármesteri, jegyzői titkársági feladatok keretében az egyeztetések, ülések szervezések, találkozók lebeszélése, az ezekhez kapcsolódó anyag-összeállítások tartoznak. Emellett a titkárságvezető látja el az adatvédelmi tisztviselői feladatokat, közreműködik az informatikai biztonsággal kapcsolatos feladatok ellátásában, a kötelező közzétételek intézésében, és ő fogta eddig össze a nemzetközi kapcsolatokat, illetve intézi a civil közösségek támogatásait, segíti az ő tevékenységüket. A 2024-es évnek is kiemelt feladata volt, és még egyáltalán le nem záródott fejezete a 2022. év végén váratlanul elindított honlap kezelése. A honlappal kapcsolatos hivatali szempontok érvényesítése egyelőre jelentős akadályokba ütközik, így közzétételi kötelezettségeink teljesítése akadozik, emellett a nyomtatványok, ügyleírások, egyéb dokumentumok elérhetősége is csorbát szenvedett a korábbi struktúrához képest, így nagyon sok még megoldandó feladat vár ránk a honlap tartalmának rendezése körében.

 

Az iratkezelés terén továbbra is szükség lenne bizonyos anyagok (így különösen a testületi és bizottsági jegyzőkönyvek) levéltárba adására, azonban a Fejér Vármegyei Levéltár helyhiány miatt nem tudja fogadni azokat. Emellett a nálunk tárolt jegyzőkönyvek kötésére is szükséges lenne forrást biztosítani. Az irattárunkban a 2022-es selejtezésnek köszönhetően még van férőhely, ugyanakkor a polcrendszer fejlesztése, az irattár fizikai rendbetétele (különösen tűzvédelmi szempontból, valamint az iratok állagának fenntartása szempontjából) jelentős forrásokat igényelne.

 

Képviselő-testület ülései

Ülések összesen

24

soros

13

ebből zárt

5

soron kívüli

6

ebből zárt

0

közmeghallgatás

1

ünnepi

1

rendkívüli

2

alakuló

1

Döntések összesen (rendeletek és határozatok)

339 db határozat és 31 db rendelet

 

 

Képviselő-testületi ülések napirendi pontjai

Összesen

187

Legtöbb egy ülésen

21

Legkevesebb egy ülésen

1

Átlagosan ülésenként

8

 

 

 

 

 

 

 

 

Gazdasági Bizottság ülései

Ülések összesen

19

soros

12

ebből zárt

4

soron kívüli

5

ebből zárt

0

rendkívüli

2

döntések összesen

309

 

 

Gazdasági Bizottság üléseinek napirendi pontjai

Összesen

151

Legtöbb egy ülésen

17

Legkevesebb egy ülésen

1

Átlagosan ülésenként

8

 

 

 

 

 

 

 

Humán Bizottság ülései

Ülések összesen

13

soros

9

ebből zárt

1

soron kívüli

3

ebből zárt

1

rendkívüli

1

döntések összesen

176

 

 

Humán Bizottság üléseinek napirendi pontjai

Összesen

85

Legtöbb egy ülésen

11

Legkevesebb egy ülésen

1

Átlagosan ülésenként

7

 

 

 

 

 

 

 

 

A Képviselő-testületi, és bizottsági döntések végrehajtása naprakész, a soros üléseken rendszeresen beszámol a hivatal a végrehajtási feladatok állásáról.

 

A postázási tevékenységek során a tavalyi évben szülési szabadságra távozott átmenetileg a kolléga, így helyettesítéssel, a meglévő létszámmal lett megoldva a feladat, azzal, hogy nagyobb mennyiségben kikézbesítendő levelek, tájékoztatók kihordásában a hivatal legtöbb dolgozója segítséget nyújtott.

 


Igazgatási és Rendészeti (korábban Humánszolgáltatási és Műszaki) Iroda

 

Az iroda rendkívül szerteágazó tevékenységeket lát el, ezekből kiemelésre érdemesek a hagyatéki, anyakönyvi, címnyilvántartási, ebrendészeti, egyéb állattartási, hirdetményezési, ipar-kereskedelmi, közterület-felügyelethez, mezőőrhöz, hulladékgazdálkodáshoz, víz- és szennyvízkezeléshez kapcsolódó feladatok, de ide tartoznak az egészségügyi, köznevelési, szociális és társulási ügyek is. E szervezeti egység tart kapcsolatot az önkormányzati óvodával (szükség szerint a településen található egyházi fenntartású óvodával), a társulási fenntartású szociális intézménnyel, valamint számos kérdéskör tekintetében az önkormányzati tulajdonú cégekkel.

 

A humánszolgáltatási iroda vezetője, látja el a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás szervezési feladatait, készíti elő az előterjesztéseket a Pénzügyi Irodával, a Szent László Völgye Segítő Szolgálat vezetőjével folyamatos egyeztetésben. A Társulás és annak pénzügyi bizottsága a 2024-as évben hat ülést tartott. A társulási munka kiegyensúlyozottan zajlott, a gazdasági nehézségek ugyanakkor megjelentek a Segítő Szolgálat kiadásainak alakulásában, így különösen az intézményben dolgozók bérei tekintetében is, valamint a szociális étkeztetés és bölcsődei étkeztetési térítési díjak területén is, ez okoz feszültségeket a társulási önkormányzatok között, hiszen teljesen más pénzügyi stabilitással működnek az egyes települések.

 

A Brunszvik Teréz Óvoda esetében a felvételi döntések felülvizsgálatában, a kötelező adatszolgáltatásokban, a szervezeti szabályok változtatásában, a pénzügyi adminisztrációban kellett feladatokat ellátni, emellett a gyermekétkeztetési ügyeket és az egészségügyi feladatellátásban az adminisztratív teendőket kellett folyamatosan végezni.

 

Az anyakönyvi, hagyatéki ügyek napi leterhelést jelentenek az érintett kollégáknak, ahogy ez az ügyirat statisztikából is látszik. A házasságkötő helyszínünk, melyet ingyenesen kell biztosítanunk a házasulóknak a Geróts-terem, sok házasuló külső helyszínként a Brunszvik-kertet választja, melyet a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. kezel. A házasságkötések terén a 2024-es évben is jelentős számban voltak a 30 napos várakozási idő alóli felmentést kérő párok, melyek indoka sokszor a különböző támogatások igénybevétele, illetve az előrehaladott várandósság volt.

A halálesetek anyakönyvezési és hagyatéki teendőin túl, a tavalyi évben szükség volt köztemetések elrendelésére és megfinanszírozására.

 

Ennél az irodánál jelentkeznek a még az önkormányzatunkat terhelő hulladékgazdálkodási feladatok, és az évben is számos Kormányhivatali jelzést kaptunk az önkormányzat tulajdonában lévő területen történő hulladék elhelyezés miatt, melynek felszámolása közvetetten az önkormányzat költségvetését, közvetlenül az MVK NKft. költségvetését terheli.

 

Az iroda dolgozói folyamatos ellenőrzéseket végeztek a teljes közigazgatási területen a hulladékelhelyezések, a közterület-használatok, az ebtartások, az önkormányzati közutak, árkok gondozása, kezelése terén. Az ellenőrzéseket a kollégák folyamatosan dokumentálták, felhívásokat küldtek ki, amelyekre javarészt pozitív válaszreakció érkezett, nagyon ritka volt azon esetek száma, ahol szankciót kellett alkalmazni a nem megfelelő eljárás miatt.

 

A tavalyi évben a gyermekétkeztetési közbeszerzési eljárás eredményeként megkötésre került a vonatkozó szerződés az egyetlen érvényes ajánlatot benyújtó HPM Plus Kft.-vel.

 

 

  1. Ipari tevékenység

2024-ben 1 db engedélyhez kötött és 5 db bejelentéshez kötött telepengedély került kiadásra. A telepengedélyezési eljárások során a szakhatóságok közreműködésével a telephelyek helyszíni ellenőrzése megtörtént, működésükhöz a szükséges dokumentumokat benyújtották.

2 db telephelyet kellett helyszíni szemle során ellenőrizni, az egyikük bejelentés nélkül folytatott raktározási tevékenységet, majd a felszólítás után a bejelentést megtette, a hiánypótlást benyújtotta. A másik ellenőrzött gazdálkodó szervezet szintén bejelentés nélkül végzett ipari tevékenységet, esetleges környezetkárosító hatással. A felszólítás után a cég bejelentette tevékenységét és gondoskodott a veszélyes anyag ártalmatlanításáról. Az esetet továbbítottuk az illetékes környezetvédelmi hatóság felé, mely az eljárást a kivizsgálás után megszüntette.

  1. Kereskedelmi tevékenység

2024-ben a kereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozások száma jelentősen megnőtt, számos új üzlet és vendéglátóhely nyílt a városban, illetve váltott üzemeltetőt. Működési engedélyt kapott 3 db nagy üzletlánc és 6 db üzlet illetve vendéglátóhely. Új bejelentéshez kötött kereskedelmi tevékenység szintén 6 db volt.

Az éves ellenőrzés keretében 2 db üzletet ellenőriztünk, a helyszínen az ellenőrzés során a nyilvántartásban szereplő adatokban találtunk eltéréseket, pl. a feltüntetett nyitvatartásban, ezért hiánypótlásra szólítottuk fel a kereskedőket, akik pótolták a kért adatokat.

 

3. Rendezvények, piac

A piac 2024-ban is szabályosan működött, a kereskedők bejelentették kereskedelmi tevékenységüket, a jogszabályi előírásoknak megfelelően árusítottak, ellenőrzésük során hiányosságok nem merültek fel. Szeszesital-árusítás esetén a NAV felé megtettük bejelentéseinket.

 

4.Szálláshelyek

1 db új magánszálláshely (panzió) létesült.

1 db magánszálláshelyet fel kellett szólítani adatszolgáltatás hiánya miatt, de sem a helyszíni ellenőrzés során, sem a Cégkapus, postai, elektronikus úton nem volt elérhető az ügyfél, ezért a száll&a