Határozatok nyilvántartása


Martonvásár Város Önkormányzata

46/2025. (2. 18.) a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2025. évi üzleti tervének elfogadásáról

Martonvásár Város Önkormányzata

Képviselő-testületének

46/2025. (II. 18.) határozata

a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft.

2025. évi üzleti tervének elfogadásáról

 

1. Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. (a továbbiakban: MVK) legfőbb szerveként eljárva az MVK 2025. évi üzleti tervét jelen határozat 1. melléklete szerint elfogadja.

 

2. A Képviselő-testület a Kft. részére jelen határozat 2. melléklete szerinti átadott pénzeszközöket biztosítja a 2025. évre Martonvásár Város Önkormányzata és az MVK között fennálló érvényes és hatályos fenntartói és támogatói keretszerződés, valamint az egyes közfeladatok ellátására kötött közszolgáltatási szerződésekben foglalt feladatok ellátásának biztosítása érdekében.

 

3. A Képviselő-testület a kulturális projektek, kiemelt rendezvények finanszírozására elfogadja jelen határozat 3. melléklete szerinti megállapodástervezetet és felhatalmazza a polgármestert, valamint az MVK legfőbb szerveként eljárva az ügyvezetőt a szerződés aláírására.

 

A határozat végrehajtásáért felelős: 1. pont: ügyvezető; 2.-3. pont: polgármester és ügyvezető

A határozat végrehajtásának határideje: 1.2. pont: 2025. december 31.; 3. pont: 2025. február 20.

 

46/2025.(II.18.) határozat 1. melléklete

 

 

ÜZLETI TERV

2025

 

Tartalom:

Ø Bevezetés

Ø Pénzügyi terv

Ø Összefoglalás

 

 

Mellékletek:

1.     Pénzügyi terv 2024-2025

2.     MVK 2024 Pénzügyi terv főkönyvi számok szerint

3.     MVK 2024 Támogatási ütemterv (Cofog számok szerint)

 

 

 

Martonvásár, 2025. február 10.

 

                                                                                                                     dr. Bocsi Andrea

                                                                                              ügyvezető

 

 

BEVEZETÉS

A Martonvásári Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. mint Martonvásár Város Önkormányzata kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság (továbbiakban: MVK) az Alapító okiratában foglaltaknak megfelelően - tevékenységét nonprofit gazdasági társaságként végzi, amelynek keretében elsődlegesen a helyi lakosság közös szükségleteinek kielégítését végzi, üzletszerű gazdasági tevékenységet csak kiegészítő jelleggel folytat. Nonprofit társaságként, a gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az Alapító Okiratában meghatározott tevékenységére fordítja.

A MVK Nonprofit Kft. az átadott önkormányzati alapfeladatokat mindenkori munkaszervezetével, illetve alvállalkozók igénybevételével látja el a hatályos jogszabályok szerint. Az önkormányzati közszolgáltatási keretszerződés alapján tevékenységünk három fő témakörre bontható:

Sport jellegű feladatok

ü  Sportszakmai, városi sportreferensi feladatok ellátása

ü  Utánpótlás nevelési feladatok labdarúgás és kézilabda sportágban

ü  Sportlétesítmények működtetése

Kulturális jellegű feladatok

ü  Kulturális rendezvények, fesztiválok, programok szervezése, lebonyolítása

ü  Helyi közösségek támogatása, szervezett együttműködés kialakítása a civil szervezetekkel,

ü  Kulturális létesítmények (BBK, Könyvtár és Óvodamúzeum) üzemeltetése

ü  Piacszervezés és –működtetés, a kistermelők, őstermelők számára értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;

ü  Forum Martini szerkesztőbizottságának részeként a lap tartalommal megtöltése

ü  Nemzetközi kapcsolatokkal összefüggő szervezési feladatok

Városüzemeltetési feladatok

ü  köztemetők fenntartása,

ü  közvilágításról való gondoskodás,

ü  helyi közutak karbantartása és tartozékainak fenntartása,

ü  közparkok és egyéb közterületek fenntartása;

ü  a települési környezet tisztaságának biztosítása,

ü  rovar- és rágcsálóirtás az önkormányzati fenntartású területeken;

ü  lakás- és helyiséggazdálkodás üzemeltetői feladatai, intézményüzemeltetés;

ü  helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, közreműködés a helyi vízkárelhárításban

ü  közreműködés a helyi katasztrófavédelem, polgári védelem, helyi közfoglalkoztatás feladatállás területén;

ü  helyi közösségi közlekedés biztosítása

 

PÉNZÜGYI TERV

A 2025-ös üzleti terv elkészítése a korábbi évek folyamata alapján, de a jelenlegi piaci környezet figyelembevételével készült. A terv tárgyalására február elején kerül sor, így a 2024. év pontos eredményei még nem teljes körűen ismertek számunkra, ezért 2024-es év módosított terv- és a 2025-ös év tervadatai az összehasonlítás vonatkozásában csak közelítő jellegű, mivel csak várható 2024-es adatokról lehet beszámolni.

Minden területen a rendelkezésre álló információkból kerültek meghatározásra a feladatellátáshoz szükséges várható kiadások és a lehetséges bevételi források. A tervezett kiadások és a bevételek különbsége adja az igényelt összeget, amit a közfeladatellátási szerződésünk értelmében az önkormányzat finanszíroz a Társaság számára. Jelen előterjesztést az önkormányzati költségvetéssel összhangban alkottuk meg, és a felügyelő bizottságunkkal, valamint a belső ellenőrünkkel és könyvvizsgálónkkal is egyeztettük.

 

A 2025. évre vonatkozó pénzügyi tervünk összeállításánál az eddig ismertek mellett, az alábbi, jelentősebb összegű tételeket vettük figyelembe:

·         A közbeszerzési szerződésekből ismert rezsi egységárak alapján számolt közüzemi kiadásokat, figyelembe véve a korábbi energetikai beruházásokat (hőszivattyús és napelemes rendszerek),

·         Az összes, eddig üzemeltetett, valamint egy új helyszín, a Bölcsőde fenntartási és működtetési feladatainak szükséges költségét.

·         A terv tartalmazza a kormány által bejelentett 2025 január 1-től érvényes módosított garantált bérminimum és minimálbér emelés hatásait.

·         A társaságnál alkalmazott január 1-től érvényes általános 10%-os béremelés mértékét 

·         A szolgáltatási díjak általános 5%-os emelését

·         Az év végén adható „karácsonyi jutalom” felemelését bruttó 100.000 Ft-ról 150.000 Ft/fő-re

·         A könyvtárvezető pozíció éves bérköltségét

·         A 2024-es tervhez képest + 1 fő zöldterületen dolgozó kolléga bérköltségét

·         A temetőgondnok éves bérköltségét

·         1 dolgozónál 30 éves jubileumi munkaviszony miatti 3 havi plusz munkabért

·         Az esedékes kötelező tűz- és érintésvédelmi felülvizsgálatokat több helyszínen

·         5 millió forintot a Piac+Program költségvetésére

·         8.065.000 Ft városi, valamint 1.520.900 forintot az önkormányzati rendezvényekre

·         A 2024-ben bevezetett útdíj várható éves költségeit a busz vonatkozásában

·         A Sportcsarnokban található tornaterem padlójának felújítási költségeit

·         Az elmúlt években fel nem használt TAO támogatások visszafizetésének körülbelüli összegét, mivel a visszafizetéshez szükséges határozatot még nem kaptuk meg

Amit a pénzügyi tervünk nem tartalmaz: 

·         2024-ben a Kulturális Iroda feladatkörébe rendelt nemzetközi kapcsolatok szervezésére szánt pénz

·         Kisebb beruházások, fejlesztések, amelyekről később születik döntés és a társaság alkalmazottainak igénybevételével kívánják megvalósítani.

·         A tavalyi évhez hasonlóan a Közvilágítás, az Óvoda és a Városháza épületének rezsi költségei

·         A kiemelt rendezvények költségigényét

 

Az önkormányzati támogatással érintett egységek (MartonGazda, MartonKult) a feladatok ellátása tekintetében (1. sz. melléklet)

 

Mivel az MVK tevékenységei közé tartozik többek között a városüzemeltetés, a közösségi események, a sportlétesítmények és sporttevékenységek támogatása is, így a sok tényezőnek köszönhetően a pénzügyi terv elkészítésénél is évről-évre sok változó tényezővel kell számolni területenként.

A kulturális iroda (MartonKult) finanszírozásának legfontosabb része a rendezvények és közösségi programok költségei, amelyek különösen fontosak a városi közösség aktív életének támogatása szempontjából, ilyenek Martonvásáron az alábbi rendszeres események:

 

ü  Heti piac + program rendezvények, gyermekszínházi előadások és kvízjátéksorozatok.

ü  Nemzeti ünnepek, kulturális események és jótékonysági rendezvények lebonyolítása

ü  Kiállítások, kézműves vásárok, versklub és könyvtári mesedélutánok szervezése​​

ü  Testvértelepülési programok koordinációja és helyi közösségek támogatása​

 

Ezeken az állandó programokon felül az Önkormányzat eseti finanszírozási szerződés keretében biztosítja az MVK részére a kiemelt rendezvényekhez (Helló Marton, Gyereknap, Tök Jó hét,…stb)  szükséges forrást, ez 2024-ben 25 millió Ft volt, 2025-ben pedig 22,5 millió forint lesz. Az így biztosított pénzzel az MVK külön elszámolás keretein belül számol el.

A MartonKult finanszírozása nem csak a számos rendezvény és közösségi program költségéből tevődik össze. A főbb költségsorok a BBK, az Óvodamúzeum, és a Városi Könyvtár épületeinek fenntartása és karbantartása, az ott dolgozók bérköltsége. Ezen kívül a Százszorszép Táncegyüttes próbáinak költsége, valamint a Termelői vásár megszervezése és megtartása is ide tartozik.

Összességében a kulturális rész költségei várhatóan 22%-kal emelkednek 2025-ben, az egy évvel korábbi tervhez képest. Ennek oka a programok anyagköltségének és szolgáltatók díjának emelkedése, a kulturális rész dolgozóinak 10%-os bérnövekedése, valamint egy könyvtárvezető munkatárs bérköltsége. Bevételeink a kulturális részlegen terveink szerint minimum 13%-kal emelkednek, amelynek legfontosabb része a Brunszvik-kert főleg esküvőkre történő bérbeadása, illetve a terembérbeadás.

 

A városüzemeltetés (MartonGazda) működtetéséhez szükséges a legnagyobb támogatási igény az Önkormányzat részéről, ezek az alábbiak:

Helyi közösségi közlekedés: A Társaság átadott önkormányzati alapfeladatként közszolgáltatási szerződés keretei között látja el a helyi közösségi közlekedés biztosítását, menetrend szerinti helyi közforgalmú autóbuszt működtetünk munkanapokon. A buszjárat folyamatosan igénybe van véve, főként a munkaidő kezdetén és végén, azonban pénzügyileg jelentős kiadást jelent a cégnek. Költségei évről évre növekednek az üzemanyagköltségek, a bérek és a biztosítási díjak növekedése miatt. A területnek bevétele a felnőtt jegy és bérlet eladásokból származik, valamint alkalomszerűen előfordulnak sofőrrel történő busz bérbeadások is.

Út, járda karbantartás: Martonvásár város út, járda karbantartással kapcsolatos feladatai ellátásában a karbantartói csapat a zöldterülettel együtt közreműködik. Ez a csoport látja el a kisebb javítási feladatokat, a fakivágást, illetve nagyobb ágak eltávolítását. A téli síkosság mentesítést a teljes csapata végzi. Feladatunk a közintézmények, közterek járdáinak síkosság mentesítése, illetve a nehezebben járható közutak síkosság mentesítése (a főútvonalak kivételével). A közutak hómentesítése érdekében vállalkozó segítségét vesszük igénybe.

Ennek a feladatkörnek a keretében történik az útjelzőtáblák cseréje is. Az Önkormányzat erre vonatkozó külön projekt szerződése alapján 2024-ben új jelzőtáblákat helyeztünk ki. A jelzőtáblák beszerzésének költsége 5 millió Ft volt, ezt a 2024-es üzleti terv nem tartalmazta.

Közvilágítás: Martonvásár Város közvilágításának üzemeltetésével kapcsolatos feladatok ellátását korábban az MVK végezte főleg alvállalkozó bevonásával. Jelenleg ez a feladat az Önkormányzathoz tartozik minden költségével együtt, ezért az átadott pénzeszköz ezen a területen 0 Ft. Az MVK közvilágítással kapcsolatos feladata a hibás lámpatestek jelentése kijavítás céljából az Önkormányzat alvállalkozója részére, valamint saját karbantartóink is végeznek időnként tevékenységet, mert a saját területen lévő lámpatest elhelyezéseket, izzócseréket ők végzik.

Köztemető fenntartása: Martonvásár Város köztemetőjének üzemeltetésével kapcsolatos feladatok ellátása az irodai és a zöldterületi munkavégzésben is sok feladatot generál. A temetőügyek adminisztrációját a központi irodában végezzük egy külön erre a célra vásárolt szoftver segítségével.

2024-ben még a zöldterületen dolgozó kollégák felváltva végezték a temetőben a terület karbantartási feladatokat, 2025-ben ezt kiváltva egy új kollégát, temetőgondnokot vettünk fel az összes alábbi feladat ellátására:

Ø  Terület karbantartása: fűnyírás, gyommentesítés, növényápolás.

Ø  Útkarbantartás: gyalogos utak javítása, sírok közötti közlekedő felületek rendben tartása.

Ø  Közművek karbantartása: vízvételi helyek, világítás biztosítása és javítása.

Ø  Síremlékek környezetének rendezése: elhanyagolt területek tisztítása.

Ø  Hulladékkezelés: temetői hulladék (zöldhulladék, koszorúk, virágok) rendszeres elszállítása.

Ø  Temetkezési helyek kijelölése: új sírhelyek előkészítése és adminisztrációja

 

A Társaságnak a sírhely megváltások díjából, illetve a temetkezési szolgáltatásokból (halott hűtés, temetés, ravatalozás) van bevétele, évi kb. 3 millió Ft körüli összeg, mivel áremelés nem történt, így hasonló bevételre számítunk 2025-ben is.

Zöldfelületek, közterületek karbantartása: Közszolgáltatási szerződés keretében végezzük a város közterületeinek, parkjainak, játszótereinek, intézményi területei zöldfelületeinek gondozását, a városi locsolórendszerek üzemeltetését.

A zöldterületen dolgozók végzik a füves területek kaszálását, kapálást, metszést, gyomtalanítást, virágok ültetését, a lombgyűjtést, a parkos területek, játszóterek gondozását, a locsolást, ahol nincs öntözőrendszer kiépítve, a járdák, buszmegállók, főútvonalak, egyes kiemelt utcarészek zöldterületeinek gondozását, a főútvonalak melletti területek tisztán tartását, a szemét összeszedését.

A Zöldterületet az alábbi alsorokra tagoltuk az üzleti tervben:

Ø  Emlékezés tere

Ø  Játszóterek

Ø  Brunszvik Kert

Ø  Ifipark

Ø  Brunszvik-sétány

Települési hulladékgazdálkodás: Martonvásár város települési hulladék-gazdálkodásával kapcsolatos átadott közfeladatok ellátása körében az alábbi feladatokat látjuk el:

Ø  intézményi hulladék elszállítás (a MOHUrendszerében)

Ø  köztéri hulladék elszállítás (naponta ürítjük a köztéri szemeteseket)

Ø  járdák tisztítása, padkák tisztítása, buszmegállók tisztán tartása

Ø  rendkívüli hulladékelszállítás közterületről

 

Ezek egyben a kiadási tételek is, a feladatarányos bérterhekkel együtt. Önkormányzati pénzeszköz átadáson kívüli bevételi oldala ennek a feladatnak nincs.

Épület- és létesítményüzemeltetés: Ebben a feladatkörbe tartozik a MartonGazda egyik fő tevékenysége, az intézményüzemeltetés. Az intézmények üzemeltetésével kapcsolatos feladatok –melyet, szerződéses rendszer szabályoz - a napi karbantartási és takarítási feladatok, a nagy mennyiségű és szerteágazó számlaforgalom bonyolítása a legmeghatározóbbak a napi tevékenységében.

 

Az alábbi épületek üzemeltetése tartozik a cég feladatai közé:

Ø  Polgármesteri Hivatal

Ø  Brunszvik Teréz Óvoda

Ø  Beethoven Általános Iskola

Ø  Művészeti Iskola

Ø  Brunszvik-Beethoven Közösségi Ház

Ø  Óvodamúzeum

Ø  Könyvtár

Ø  Tóth Iván Sportcsarnok

Ø  Horváth Ottó Sportközpont

Ø  Grimm Lóránt Egészségház

Ø  Járási Hivatal

Ø  Családsegítő Szolgálat Épülete

Ø  Martongazda telephely Vásártér

Ø  Egyéb ingatlanok

Ø  Szolgáltató ház (TSZ udvar)

Ø  (új) Bölcsőde (2025-től)

 

Átadott önkormányzati alapfeladatként látjuk el az önkormányzati tulajdonban álló intézmények, közintézmények, egyéb önkormányzati tulajdonban álló ingatlanok üzemeltetési feladatait, vállalkozói tevékenység keretében a többi, nem önkormányzati fenntartású ingatlan üzemeltetéséhez kapcsolódó egyes feladatokat. A feladatok közé tartozik nem csak az épületek állandó karbantartása, de a takarítás és az épületek környezetének rendben tartása is. Vállalkozási tevékenységünk legnagyobb bevétele ezekből a rendszeres feladatokból van, az itt látható költségnövekedést a bérek és a szolgáltatások díjának emelkedése okozza. A legnagyobb pénzmozgást az üzemeltetés alatt lévő épületek rezsi költségeinek kiegyenlítése majd a kiszámlázás utáni befizetések okozzák.

Ezeken a feladatsorokon felmerülő bevételek legnagyobb része az ide osztott bért fedezi, viszont egyes területeken pl. az iIskolában nagyobb a bevételünk, mint az ott elvégzett munka költsége, így az itt keletkezett profit az önkormányzati költségigényünket csökkenti.

 

 

MartonSport üzleti terve 2025-ben

 

A sport iroda (MartonSport) fő tevékenységei:

Ø  Sportcsapatok versenyeztetése, edzések szervezése és sportszakmai feladatok ellátása

Ø  Létesítmények üzemeltetése, sporteszközök beszerzése, terembérleti bevételek maximalizálása

Ø  TAO pályázatok koordinációja és források felhasználása​​

 

Az MVK NKft. sport jellegű feladatokat ellátó részénél az üzleti terv elkészítésekor a korábbi évekhez hasonlóan nem merült fel önkormányzati támogatás igénylése, mivel a bevételek és a kiadások egyensúlyát terveink szerint pozitív eredménnyel sikerül majd megőrizni 2025-ben is.

Továbbra is a legnagyobb súllyal a TAO bevételeinkre számítunk, több mint 85 millió forint a következő időszakra a TAO támogatások várható összege. Ennek felhasználása szigorú szabályozás mellett történik, de a második legnagyobb bevételi forrásunk felhasználásáról, amely a bérleti díjakból tevődik össze, szabadon dönthetünk. Bérleti díjainkat 2025-ben óvatos becsléssel több, mint 60 millió forintra terveztük, bár ezt a számot sikerült minden évben túlteljesíteni, reméljük ez idén is így lesz. Kisebb mértékben, de minden évben egyre növekvő összeggel tervezhetünk a szülők által befizetett nevelési hozzájárulások összegével, a táboroztatások díjával és a reklámszerződéseink bevételével.

 

2025-ben is a kiadások legnagyobb részét a bér és a bérjellegű költségek teszik ki, amelyek összege több mint 72 millió forint lesz. 2024-hez képest viszont mégis csökkent ez a költségkategória, mivel a korábban a Sportiroda finanszírozása alá tartozó műszaki ügyintézői pozíció feladatátszervezéssel megszűnt, így ez a bérköltség megtakarításra került. Ezen felül a korábbi ügyvezetői pozíció bérköltségét felváltotta egy, a MartonGazda költségvetéssel fele-fele arányban finanszírozott operatív igazgatói pozíció. Mindezek miatt nem eredményezett költségnövekedést a MartonSport iroda dolgozóinak és az edzők megbízási díjának 10%-os emelése sem.

A második legnagyobb tényező a költségek között a Sportcsarnok és a Sportközpont energia költsége, ami több mint 22 millió forint. 2024-ben és 2025-ben ez a költségünk is sokkal tervezhetőbbé vált, mivel a gáz és a villamosenergia közbeszerzési szerződésnek részei a sportlétesítmények is.

2025-ben két nagyobb összegű karbantartási, felújítási költséget is beterveztünk, az egyik a 2024-ről a vállalkozó miatt áthúzódó műfű karbantartás, ennek kb. 1,5 millió forintos díja lesz. Ezen felül a Sportcsarnok tornatermének padló felújítása is nagyon időszerű. A 650 m2-es tornaterem csiszolása, lakkozása előzetes árajánlat alapján 7 millió forintba kerül majd.

A tervezésben a terv szerinti értékcsökkenés hatásának kalkulálása is a MartonSportnál történik meg, elsősorban a tulajdonban lévő épületek miatt. A várható értékcsökkenési leírás 12 millió forint körül alakul, ez azonban nem a teljes értékcsökkenés, csak az éves értékcsökkenés visszahatárolt támogatással csökkentett része, az értékcsökkenés leírása minden esetben a társaság számviteli eredményét csökkenti.

 

A felsorolt tételek a MartonSport korábbi években elvárt eredményét várhatóan csökkentik majd, így az MVK Nkft. 2025-ben 449.974,- forintos számviteli eredménnyel tervezi zárni az évet. Ez az eredmény egyben a sportiroda eredménye is, mivel 153.752.000 forintos kiadással szemben 153.302.026 forintos bevételt terveztünk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pénzügyi terv a főkönyvi számok alapján (2. sz. melléklet)

A tervben szereplő tervezett bevételek és kiadások hasonló nagyságrendűek a 2024-es év adataihoz. A felsorolt plusz tételek azok, amelyek növelték a várható kiadásokat, így 2024-hez képest az önkormányzati támogatási igényt is.

Támogatási igény az eddigi gyakorlattal megegyezően csak a MartonGazda és a MartonKult esetében került számításra, a MartonSport működéséhez továbbra sem terveztünk önkormányzati támogatást, viszont a korábbi évekkel ellentétben a MartonSport megnövekedett költségei miatt az MVK 2025. év végi eredménye elmaradhat az eddigiektől. Ezt részben a TAO elszámoláskor el nem fogadott költsége miatti támogatás visszafizetése, részben pedig a TAO-ból jelenleg nem finanszírozható padló felújítási költségek okozzák.  

MVK számviteli eredményei

ÉVES ADÓZOTT EREDMÉNY

MEGJEGYZÉS

2021

   12,8 millió Ft

 

2022

   16,3 millió Ft

 

2023

-30,7 millió Ft

-40 millió volt az eredménycél

2024

1 millió Ft 

Várható eredmény

2025

0,5 millió Ft

Várható eredmény

 

 

Költségvetésünk tervezése során a közfeladat ellátás és a vállalkozási bevételek együttes mértéke mindösszesen 615.899.715 forintban került meghatározásra az alábbi fő halmazok szerint:  

 

 

Az önkormányzati támogatás aránya az MVK összes bevételének tekintetében 2024-hez képest 54,8%-ról 58%-ra növekedett, ami az inflációnak, valamint bérköltségek növekedésének köszönhető. A teljes bevételeink 42%-a érkezik az önkormányzati támogatáson kívülről, egyéb forrásból, főleg TAO pályázatok révén és a vállalkozási bevételeinkből kerül a költségvetésünkbe.

2025-ben 615.449.741 forint a várható költségek összege, ennek 60%-át a bérköltségek fedezésére, 14%-át rezsi költségekre és 26%-át a feladatellátás egyéb költségeire fordítjuk

 

Az önkormányzati támogatás felhasználásának tervezett arányait a közfeladatok között a 3. sz. melléklet mutatja be. Ebben a táblázatban a támogatások tervezett felhasználási ütemezése is látható, ennek alapján pontosan nyomon követhető a havonta szükséges pénzállomány, feladatonként. A tervezés alkalmával minden hónapra külön határoztuk meg a havi várható kiadásokat, tehát nem az éves összeg 12-ed része, hanem a pontos mennyiségek kerültek meghatározásra. Az önkormányzati támogatás havi ütemezési megoszlását ábrázolja az alábbi ábra:

 

A korábbi években előfordult, hogy a likviditásunkban nehézséget okozott a nagyobb összegű, továbbszámlázásra kerülő rezsi számlák kifizetése. 2024-től viszont kiszámíthatóbbá és mérsékeltebbé vált a rezsi számlák összege, mivel a közbeszerzési szerződéseket kedvezőbb egységárakkal kötöttük meg. Szerencsére 2025-ben is a közbeszerzésnek köszönhetően tervezhettünk fix árakkal, amely alapján sokkal biztosabbá vált az energiaköltségek tervezése.

Ø  Villamosenergia: éves fix egységár 2025-ben: nettó 48,44 Ft/ kWh

Ø  Földgáz: 2024.10.1 - 2025.10.01 nettó 19,5 Ft/kWh

Stabil likviditásunkat 2024-ben végig meg tudtuk őrizni. Az egyes irodákban a vevők késedelmes fizetése miatt esetlegesen felmerülő forráshiányokat az irodák közötti pénzátvezetéssel orvosoltuk. Az ázsiós tőkeemelésből kapott 79+1 millió forintos összeg átmeneti likviditási problémák esetén továbbra is rendelkezésünkre áll, de mivel erre 2024-ben nem volt szükség, így a rendelkezésre álló összeget több részletben időről-időre 3 és 6, 12 hónapos periódusokra lekötöttük, az ebből származó kamatot pedig beépítettük a költségvetésünkbe. 2025-ben a csökkenő tendenciát mutató banki kamatok miatt a rendelkezésre álló 80 millió forintot nem banki lekötésbe, hanem diszkont kincstárjegybe tervezzük fektetni a Felügyelő bizottság javaslata alapján is. A 3%-os banki kamattal szemben a kincstárjegynek 5-6%-os hozama várható.

 

 

Gazdasági társaságként egy fontos tényező a tervezésben a terv szerinti értékcsökkenés hatásának kalkulálása az eredményt rontó tényezők közé. 2025-ben a társaság teljes értékcsökkenési leírása az elmúlt évekhez hasonlóan kb. 24 millió forint lesz. Ennek várhatóan 50%-a lesz az éves értékcsökkenés visszahatárolt támogatással csökkentett része amely az eredményben is megmutatkozik, ami a terveinkben 2025-ben 12 millió forint.

 

ÖSSZEFOGLALÁS

 

A tervezési alapelvünk 2025-ben is megegyezik a korábbi évekkel, célunk, hogy a bevételek és kiadások egyensúlyban legyenek és a számviteli eredményünk pozitív tartományban maradjon, amellett, hogy magas színvonalú szolgáltatást végezzünk. Az önkormányzati közfeladat ellátásra fordítjuk vállalkozási bevételeinket is, így az összes felmerülő költség és a vállalkozási bevételek különbözetére kérjük az önkormányzati átadott pénzeszközt. Számításaink alapján a kiadások és bevételek különbözete a 2025-ben 449.974,- forintos lesz, így pozitív eredménnyel kerül beterjesztésre az üzleti tervünk.

A fentieket figyelembe véve a 2025-ös naptári évre a saját bevételeinken felül 354.417.415,- Ft hiányzik a kiadások teljes fedezetéhez, így pontosan ezzel megegyező mértékben, azaz 354.417.415,- forintban került meghatározásra a 2025-ös évre vonatkozó önkormányzati támogatási igény.

Kérem a Tisztelt Képviselő testületi tagokat, hogy jelen előterjesztésben foglalt támogatási igény jóváhagyásával tegyék lehetővé a biztonságos és megszokott színvonalú közszolgáltatások megvalósítását 2025-ben is.

Kelt: Martonvásáron, 2025. február 10. napján

 

                                                                                  dr. Bocsi Andrea ügyvezető s.k.

                                   Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit K