Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
46/2025. (II. 18.) határozata
a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft.
2025. évi üzleti tervének elfogadásáról
1. Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. (a továbbiakban: MVK) legfőbb szerveként eljárva az MVK 2025. évi üzleti tervét jelen határozat 1. melléklete szerint elfogadja.
2. A Képviselő-testület a Kft. részére jelen határozat 2. melléklete szerinti átadott pénzeszközöket biztosítja a 2025. évre Martonvásár Város Önkormányzata és az MVK között fennálló érvényes és hatályos fenntartói és támogatói keretszerződés, valamint az egyes közfeladatok ellátására kötött közszolgáltatási szerződésekben foglalt feladatok ellátásának biztosítása érdekében.
3. A Képviselő-testület a kulturális projektek, kiemelt rendezvények finanszírozására elfogadja jelen határozat 3. melléklete szerinti megállapodástervezetet és felhatalmazza a polgármestert, valamint az MVK legfőbb szerveként eljárva az ügyvezetőt a szerződés aláírására.
A határozat végrehajtásáért felelős: 1. pont: ügyvezető; 2.-3. pont: polgármester és ügyvezető
A határozat végrehajtásának határideje: 1.2. pont: 2025. december 31.; 3. pont: 2025. február 20.
46/2025.(II.18.) határozat 1. melléklete
ÜZLETI TERV
2025
Tartalom:
Ø Bevezetés
Ø Pénzügyi terv
Ø Összefoglalás
Mellékletek:
1. Pénzügyi terv 2024-2025
2. MVK 2024 Pénzügyi terv főkönyvi számok szerint
3. MVK 2024 Támogatási ütemterv (Cofog számok szerint)
Martonvásár, 2025. február 10.
dr. Bocsi Andrea
ügyvezető
BEVEZETÉS
A Martonvásári Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. mint Martonvásár Város Önkormányzata kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság (továbbiakban: MVK) az Alapító okiratában foglaltaknak megfelelően - tevékenységét nonprofit gazdasági társaságként végzi, amelynek keretében elsődlegesen a helyi lakosság közös szükségleteinek kielégítését végzi, üzletszerű gazdasági tevékenységet csak kiegészítő jelleggel folytat. Nonprofit társaságként, a gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az Alapító Okiratában meghatározott tevékenységére fordítja.
A MVK Nonprofit Kft. az átadott önkormányzati alapfeladatokat mindenkori munkaszervezetével, illetve alvállalkozók igénybevételével látja el a hatályos jogszabályok szerint. Az önkormányzati közszolgáltatási keretszerződés alapján tevékenységünk három fő témakörre bontható:
Sport jellegű feladatok
ü Sportszakmai, városi sportreferensi feladatok ellátása
ü Utánpótlás nevelési feladatok labdarúgás és kézilabda sportágban
ü Sportlétesítmények működtetése
Kulturális jellegű feladatok
ü Kulturális rendezvények, fesztiválok, programok szervezése, lebonyolítása
ü Helyi közösségek támogatása, szervezett együttműködés kialakítása a civil szervezetekkel,
ü Kulturális létesítmények (BBK, Könyvtár és Óvodamúzeum) üzemeltetése
ü Piacszervezés és –működtetés, a kistermelők, őstermelők számára értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
ü Forum Martini szerkesztőbizottságának részeként a lap tartalommal megtöltése
ü Nemzetközi kapcsolatokkal összefüggő szervezési feladatok
Városüzemeltetési feladatok
ü köztemetők fenntartása,
ü közvilágításról való gondoskodás,
ü helyi közutak karbantartása és tartozékainak fenntartása,
ü közparkok és egyéb közterületek fenntartása;
ü a települési környezet tisztaságának biztosítása,
ü rovar- és rágcsálóirtás az önkormányzati fenntartású területeken;
ü lakás- és helyiséggazdálkodás üzemeltetői feladatai, intézményüzemeltetés;
ü helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, közreműködés a helyi vízkárelhárításban
ü közreműködés a helyi katasztrófavédelem, polgári védelem, helyi közfoglalkoztatás feladatállás területén;
ü helyi közösségi közlekedés biztosítása
PÉNZÜGYI TERV
A 2025-ös üzleti terv elkészítése a korábbi évek folyamata alapján, de a jelenlegi piaci környezet figyelembevételével készült. A terv tárgyalására február elején kerül sor, így a 2024. év pontos eredményei még nem teljes körűen ismertek számunkra, ezért 2024-es év módosított terv- és a 2025-ös év tervadatai az összehasonlítás vonatkozásában csak közelítő jellegű, mivel csak várható 2024-es adatokról lehet beszámolni.
Minden területen a rendelkezésre álló információkból kerültek meghatározásra a feladatellátáshoz szükséges várható kiadások és a lehetséges bevételi források. A tervezett kiadások és a bevételek különbsége adja az igényelt összeget, amit a közfeladatellátási szerződésünk értelmében az önkormányzat finanszíroz a Társaság számára. Jelen előterjesztést az önkormányzati költségvetéssel összhangban alkottuk meg, és a felügyelő bizottságunkkal, valamint a belső ellenőrünkkel és könyvvizsgálónkkal is egyeztettük.
A 2025. évre vonatkozó pénzügyi tervünk összeállításánál az eddig ismertek mellett, az alábbi, jelentősebb összegű tételeket vettük figyelembe:
· A közbeszerzési szerződésekből ismert rezsi egységárak alapján számolt közüzemi kiadásokat, figyelembe véve a korábbi energetikai beruházásokat (hőszivattyús és napelemes rendszerek),
· Az összes, eddig üzemeltetett, valamint egy új helyszín, a Bölcsőde fenntartási és működtetési feladatainak szükséges költségét.
· A terv tartalmazza a kormány által bejelentett 2025 január 1-től érvényes módosított garantált bérminimum és minimálbér emelés hatásait.
· A társaságnál alkalmazott január 1-től érvényes általános 10%-os béremelés mértékét
· A szolgáltatási díjak általános 5%-os emelését
· Az év végén adható „karácsonyi jutalom” felemelését bruttó 100.000 Ft-ról 150.000 Ft/fő-re
· A könyvtárvezető pozíció éves bérköltségét
· A 2024-es tervhez képest + 1 fő zöldterületen dolgozó kolléga bérköltségét
· A temetőgondnok éves bérköltségét
· 1 dolgozónál 30 éves jubileumi munkaviszony miatti 3 havi plusz munkabért
· Az esedékes kötelező tűz- és érintésvédelmi felülvizsgálatokat több helyszínen
· 5 millió forintot a Piac+Program költségvetésére
· 8.065.000 Ft városi, valamint 1.520.900 forintot az önkormányzati rendezvényekre
· A 2024-ben bevezetett útdíj várható éves költségeit a busz vonatkozásában
· A Sportcsarnokban található tornaterem padlójának felújítási költségeit
· Az elmúlt években fel nem használt TAO támogatások visszafizetésének körülbelüli összegét, mivel a visszafizetéshez szükséges határozatot még nem kaptuk meg
Amit a pénzügyi tervünk nem tartalmaz:
· 2024-ben a Kulturális Iroda feladatkörébe rendelt nemzetközi kapcsolatok szervezésére szánt pénz
· Kisebb beruházások, fejlesztések, amelyekről később születik döntés és a társaság alkalmazottainak igénybevételével kívánják megvalósítani.
· A tavalyi évhez hasonlóan a Közvilágítás, az Óvoda és a Városháza épületének rezsi költségei
· A kiemelt rendezvények költségigényét
Az önkormányzati támogatással érintett egységek (MartonGazda, MartonKult) a feladatok ellátása tekintetében (1. sz. melléklet)
Mivel az MVK tevékenységei közé tartozik többek között a városüzemeltetés, a közösségi események, a sportlétesítmények és sporttevékenységek támogatása is, így a sok tényezőnek köszönhetően a pénzügyi terv elkészítésénél is évről-évre sok változó tényezővel kell számolni területenként.
A kulturális iroda (MartonKult) finanszírozásának legfontosabb része a rendezvények és közösségi programok költségei, amelyek különösen fontosak a városi közösség aktív életének támogatása szempontjából, ilyenek Martonvásáron az alábbi rendszeres események:
ü Heti piac + program rendezvények, gyermekszínházi előadások és kvízjátéksorozatok.
ü Nemzeti ünnepek, kulturális események és jótékonysági rendezvények lebonyolítása
ü Kiállítások, kézműves vásárok, versklub és könyvtári mesedélutánok szervezése
ü Testvértelepülési programok koordinációja és helyi közösségek támogatása
Ezeken az állandó programokon felül az Önkormányzat eseti finanszírozási szerződés keretében biztosítja az MVK részére a kiemelt rendezvényekhez (Helló Marton, Gyereknap, Tök Jó hét,…stb) szükséges forrást, ez 2024-ben 25 millió Ft volt, 2025-ben pedig 22,5 millió forint lesz. Az így biztosított pénzzel az MVK külön elszámolás keretein belül számol el.
A MartonKult finanszírozása nem csak a számos rendezvény és közösségi program költségéből tevődik össze. A főbb költségsorok a BBK, az Óvodamúzeum, és a Városi Könyvtár épületeinek fenntartása és karbantartása, az ott dolgozók bérköltsége. Ezen kívül a Százszorszép Táncegyüttes próbáinak költsége, valamint a Termelői vásár megszervezése és megtartása is ide tartozik.
Összességében a kulturális rész költségei várhatóan 22%-kal emelkednek 2025-ben, az egy évvel korábbi tervhez képest. Ennek oka a programok anyagköltségének és szolgáltatók díjának emelkedése, a kulturális rész dolgozóinak 10%-os bérnövekedése, valamint egy könyvtárvezető munkatárs bérköltsége. Bevételeink a kulturális részlegen terveink szerint minimum 13%-kal emelkednek, amelynek legfontosabb része a Brunszvik-kert főleg esküvőkre történő bérbeadása, illetve a terembérbeadás.
A városüzemeltetés (MartonGazda) működtetéséhez szükséges a legnagyobb támogatási igény az Önkormányzat részéről, ezek az alábbiak:
Helyi közösségi közlekedés: A Társaság átadott önkormányzati alapfeladatként közszolgáltatási szerződés keretei között látja el a helyi közösségi közlekedés biztosítását, menetrend szerinti helyi közforgalmú autóbuszt működtetünk munkanapokon. A buszjárat folyamatosan igénybe van véve, főként a munkaidő kezdetén és végén, azonban pénzügyileg jelentős kiadást jelent a cégnek. Költségei évről évre növekednek az üzemanyagköltségek, a bérek és a biztosítási díjak növekedése miatt. A területnek bevétele a felnőtt jegy és bérlet eladásokból származik, valamint alkalomszerűen előfordulnak sofőrrel történő busz bérbeadások is.
Út, járda karbantartás: Martonvásár város út, járda karbantartással kapcsolatos feladatai ellátásában a karbantartói csapat a zöldterülettel együtt közreműködik. Ez a csoport látja el a kisebb javítási feladatokat, a fakivágást, illetve nagyobb ágak eltávolítását. A téli síkosság mentesítést a teljes csapata végzi. Feladatunk a közintézmények, közterek járdáinak síkosság mentesítése, illetve a nehezebben járható közutak síkosság mentesítése (a főútvonalak kivételével). A közutak hómentesítése érdekében vállalkozó segítségét vesszük igénybe.
Ennek a feladatkörnek a keretében történik az útjelzőtáblák cseréje is. Az Önkormányzat erre vonatkozó külön projekt szerződése alapján 2024-ben új jelzőtáblákat helyeztünk ki. A jelzőtáblák beszerzésének költsége 5 millió Ft volt, ezt a 2024-es üzleti terv nem tartalmazta.
Közvilágítás: Martonvásár Város közvilágításának üzemeltetésével kapcsolatos feladatok ellátását korábban az MVK végezte főleg alvállalkozó bevonásával. Jelenleg ez a feladat az Önkormányzathoz tartozik minden költségével együtt, ezért az átadott pénzeszköz ezen a területen 0 Ft. Az MVK közvilágítással kapcsolatos feladata a hibás lámpatestek jelentése kijavítás céljából az Önkormányzat alvállalkozója részére, valamint saját karbantartóink is végeznek időnként tevékenységet, mert a saját területen lévő lámpatest elhelyezéseket, izzócseréket ők végzik.
Köztemető fenntartása: Martonvásár Város köztemetőjének üzemeltetésével kapcsolatos feladatok ellátása az irodai és a zöldterületi munkavégzésben is sok feladatot generál. A temetőügyek adminisztrációját a központi irodában végezzük egy külön erre a célra vásárolt szoftver segítségével.
2024-ben még a zöldterületen dolgozó kollégák felváltva végezték a temetőben a terület karbantartási feladatokat, 2025-ben ezt kiváltva egy új kollégát, temetőgondnokot vettünk fel az összes alábbi feladat ellátására:
Ø Terület karbantartása: fűnyírás, gyommentesítés, növényápolás.
Ø Útkarbantartás: gyalogos utak javítása, sírok közötti közlekedő felületek rendben tartása.
Ø Közművek karbantartása: vízvételi helyek, világítás biztosítása és javítása.
Ø Síremlékek környezetének rendezése: elhanyagolt területek tisztítása.
Ø Hulladékkezelés: temetői hulladék (zöldhulladék, koszorúk, virágok) rendszeres elszállítása.
Ø Temetkezési helyek kijelölése: új sírhelyek előkészítése és adminisztrációja
A Társaságnak a sírhely megváltások díjából, illetve a temetkezési szolgáltatásokból (halott hűtés, temetés, ravatalozás) van bevétele, évi kb. 3 millió Ft körüli összeg, mivel áremelés nem történt, így hasonló bevételre számítunk 2025-ben is.
Zöldfelületek, közterületek karbantartása: Közszolgáltatási szerződés keretében végezzük a város közterületeinek, parkjainak, játszótereinek, intézményi területei zöldfelületeinek gondozását, a városi locsolórendszerek üzemeltetését.
A zöldterületen dolgozók végzik a füves területek kaszálását, kapálást, metszést, gyomtalanítást, virágok ültetését, a lombgyűjtést, a parkos területek, játszóterek gondozását, a locsolást, ahol nincs öntözőrendszer kiépítve, a járdák, buszmegállók, főútvonalak, egyes kiemelt utcarészek zöldterületeinek gondozását, a főútvonalak melletti területek tisztán tartását, a szemét összeszedését.
A Zöldterületet az alábbi alsorokra tagoltuk az üzleti tervben:
Ø Emlékezés tere
Ø Játszóterek
Ø Brunszvik Kert
Ø Ifipark
Ø Brunszvik-sétány
Települési hulladékgazdálkodás: Martonvásár város települési hulladék-gazdálkodásával kapcsolatos átadott közfeladatok ellátása körében az alábbi feladatokat látjuk el:
Ø intézményi hulladék elszállítás (a MOHUrendszerében)
Ø köztéri hulladék elszállítás (naponta ürítjük a köztéri szemeteseket)
Ø járdák tisztítása, padkák tisztítása, buszmegállók tisztán tartása
Ø rendkívüli hulladékelszállítás közterületről
Ezek egyben a kiadási tételek is, a feladatarányos bérterhekkel együtt. Önkormányzati pénzeszköz átadáson kívüli bevételi oldala ennek a feladatnak nincs.
Épület- és létesítményüzemeltetés: Ebben a feladatkörbe tartozik a MartonGazda egyik fő tevékenysége, az intézményüzemeltetés. Az intézmények üzemeltetésével kapcsolatos feladatok –melyet, szerződéses rendszer szabályoz - a napi karbantartási és takarítási feladatok, a nagy mennyiségű és szerteágazó számlaforgalom bonyolítása a legmeghatározóbbak a napi tevékenységében.
Az alábbi épületek üzemeltetése tartozik a cég feladatai közé:
Ø Polgármesteri Hivatal
Ø Brunszvik Teréz Óvoda
Ø Beethoven Általános Iskola
Ø Művészeti Iskola
Ø Brunszvik-Beethoven Közösségi Ház
Ø Óvodamúzeum
Ø Könyvtár
Ø Tóth Iván Sportcsarnok
Ø Horváth Ottó Sportközpont
Ø Grimm Lóránt Egészségház
Ø Járási Hivatal
Ø Családsegítő Szolgálat Épülete
Ø Martongazda telephely Vásártér
Ø Egyéb ingatlanok
Ø Szolgáltató ház (TSZ udvar)
Ø (új) Bölcsőde (2025-től)
Átadott önkormányzati alapfeladatként látjuk el az önkormányzati tulajdonban álló intézmények, közintézmények, egyéb önkormányzati tulajdonban álló ingatlanok üzemeltetési feladatait, vállalkozói tevékenység keretében a többi, nem önkormányzati fenntartású ingatlan üzemeltetéséhez kapcsolódó egyes feladatokat. A feladatok közé tartozik nem csak az épületek állandó karbantartása, de a takarítás és az épületek környezetének rendben tartása is. Vállalkozási tevékenységünk legnagyobb bevétele ezekből a rendszeres feladatokból van, az itt látható költségnövekedést a bérek és a szolgáltatások díjának emelkedése okozza. A legnagyobb pénzmozgást az üzemeltetés alatt lévő épületek rezsi költségeinek kiegyenlítése majd a kiszámlázás utáni befizetések okozzák.
Ezeken a feladatsorokon felmerülő bevételek legnagyobb része az ide osztott bért fedezi, viszont egyes területeken pl. az iIskolában nagyobb a bevételünk, mint az ott elvégzett munka költsége, így az itt keletkezett profit az önkormányzati költségigényünket csökkenti.
MartonSport üzleti terve 2025-ben
A sport iroda (MartonSport) fő tevékenységei:
Ø Sportcsapatok versenyeztetése, edzések szervezése és sportszakmai feladatok ellátása
Ø Létesítmények üzemeltetése, sporteszközök beszerzése, terembérleti bevételek maximalizálása
Ø TAO pályázatok koordinációja és források felhasználása
Az MVK NKft. sport jellegű feladatokat ellátó részénél az üzleti terv elkészítésekor a korábbi évekhez hasonlóan nem merült fel önkormányzati támogatás igénylése, mivel a bevételek és a kiadások egyensúlyát terveink szerint pozitív eredménnyel sikerül majd megőrizni 2025-ben is.
Továbbra is a legnagyobb súllyal a TAO bevételeinkre számítunk, több mint 85 millió forint a következő időszakra a TAO támogatások várható összege. Ennek felhasználása szigorú szabályozás mellett történik, de a második legnagyobb bevételi forrásunk felhasználásáról, amely a bérleti díjakból tevődik össze, szabadon dönthetünk. Bérleti díjainkat 2025-ben óvatos becsléssel több, mint 60 millió forintra terveztük, bár ezt a számot sikerült minden évben túlteljesíteni, reméljük ez idén is így lesz. Kisebb mértékben, de minden évben egyre növekvő összeggel tervezhetünk a szülők által befizetett nevelési hozzájárulások összegével, a táboroztatások díjával és a reklámszerződéseink bevételével.
2025-ben is a kiadások legnagyobb részét a bér és a bérjellegű költségek teszik ki, amelyek összege több mint 72 millió forint lesz. 2024-hez képest viszont mégis csökkent ez a költségkategória, mivel a korábban a Sportiroda finanszírozása alá tartozó műszaki ügyintézői pozíció feladatátszervezéssel megszűnt, így ez a bérköltség megtakarításra került. Ezen felül a korábbi ügyvezetői pozíció bérköltségét felváltotta egy, a MartonGazda költségvetéssel fele-fele arányban finanszírozott operatív igazgatói pozíció. Mindezek miatt nem eredményezett költségnövekedést a MartonSport iroda dolgozóinak és az edzők megbízási díjának 10%-os emelése sem.
A második legnagyobb tényező a költségek között a Sportcsarnok és a Sportközpont energia költsége, ami több mint 22 millió forint. 2024-ben és 2025-ben ez a költségünk is sokkal tervezhetőbbé vált, mivel a gáz és a villamosenergia közbeszerzési szerződésnek részei a sportlétesítmények is.
2025-ben két nagyobb összegű karbantartási, felújítási költséget is beterveztünk, az egyik a 2024-ről a vállalkozó miatt áthúzódó műfű karbantartás, ennek kb. 1,5 millió forintos díja lesz. Ezen felül a Sportcsarnok tornatermének padló felújítása is nagyon időszerű. A 650 m2-es tornaterem csiszolása, lakkozása előzetes árajánlat alapján 7 millió forintba kerül majd.
A tervezésben a terv szerinti értékcsökkenés hatásának kalkulálása is a MartonSportnál történik meg, elsősorban a tulajdonban lévő épületek miatt. A várható értékcsökkenési leírás 12 millió forint körül alakul, ez azonban nem a teljes értékcsökkenés, csak az éves értékcsökkenés visszahatárolt támogatással csökkentett része, az értékcsökkenés leírása minden esetben a társaság számviteli eredményét csökkenti.
A felsorolt tételek a MartonSport korábbi években elvárt eredményét várhatóan csökkentik majd, így az MVK Nkft. 2025-ben 449.974,- forintos számviteli eredménnyel tervezi zárni az évet. Ez az eredmény egyben a sportiroda eredménye is, mivel 153.752.000 forintos kiadással szemben 153.302.026 forintos bevételt terveztünk.
Pénzügyi terv a főkönyvi számok alapján (2. sz. melléklet)
A tervben szereplő tervezett bevételek és kiadások hasonló nagyságrendűek a 2024-es év adataihoz. A felsorolt plusz tételek azok, amelyek növelték a várható kiadásokat, így 2024-hez képest az önkormányzati támogatási igényt is.
Támogatási igény az eddigi gyakorlattal megegyezően csak a MartonGazda és a MartonKult esetében került számításra, a MartonSport működéséhez továbbra sem terveztünk önkormányzati támogatást, viszont a korábbi évekkel ellentétben a MartonSport megnövekedett költségei miatt az MVK 2025. év végi eredménye elmaradhat az eddigiektől. Ezt részben a TAO elszámoláskor el nem fogadott költsége miatti támogatás visszafizetése, részben pedig a TAO-ból jelenleg nem finanszírozható padló felújítási költségek okozzák.
MVK számviteli eredményei |
ÉVES ADÓZOTT EREDMÉNY |
MEGJEGYZÉS |
2021 |
12,8 millió Ft |
|
2022 |
16,3 millió Ft |
|
2023 |
-30,7 millió Ft |
-40 millió volt az eredménycél |
2024 |
1 millió Ft |
Várható eredmény |
2025 |
0,5 millió Ft |
Várható eredmény |
Költségvetésünk tervezése során a közfeladat ellátás és a vállalkozási bevételek együttes mértéke mindösszesen 615.899.715 forintban került meghatározásra az alábbi fő halmazok szerint:
Az önkormányzati támogatás aránya az MVK összes bevételének tekintetében 2024-hez képest 54,8%-ról 58%-ra növekedett, ami az inflációnak, valamint bérköltségek növekedésének köszönhető. A teljes bevételeink 42%-a érkezik az önkormányzati támogatáson kívülről, egyéb forrásból, főleg TAO pályázatok révén és a vállalkozási bevételeinkből kerül a költségvetésünkbe.
2025-ben 615.449.741 forint a várható költségek összege, ennek 60%-át a bérköltségek fedezésére, 14%-át rezsi költségekre és 26%-át a feladatellátás egyéb költségeire fordítjuk
Az önkormányzati támogatás felhasználásának tervezett arányait a közfeladatok között a 3. sz. melléklet mutatja be. Ebben a táblázatban a támogatások tervezett felhasználási ütemezése is látható, ennek alapján pontosan nyomon követhető a havonta szükséges pénzállomány, feladatonként. A tervezés alkalmával minden hónapra külön határoztuk meg a havi várható kiadásokat, tehát nem az éves összeg 12-ed része, hanem a pontos mennyiségek kerültek meghatározásra. Az önkormányzati támogatás havi ütemezési megoszlását ábrázolja az alábbi ábra:
A korábbi években előfordult, hogy a likviditásunkban nehézséget okozott a nagyobb összegű, továbbszámlázásra kerülő rezsi számlák kifizetése. 2024-től viszont kiszámíthatóbbá és mérsékeltebbé vált a rezsi számlák összege, mivel a közbeszerzési szerződéseket kedvezőbb egységárakkal kötöttük meg. Szerencsére 2025-ben is a közbeszerzésnek köszönhetően tervezhettünk fix árakkal, amely alapján sokkal biztosabbá vált az energiaköltségek tervezése.
Ø Villamosenergia: éves fix egységár 2025-ben: nettó 48,44 Ft/ kWh
Ø Földgáz: 2024.10.1 - 2025.10.01 nettó 19,5 Ft/kWh
Stabil likviditásunkat 2024-ben végig meg tudtuk őrizni. Az egyes irodákban a vevők késedelmes fizetése miatt esetlegesen felmerülő forráshiányokat az irodák közötti pénzátvezetéssel orvosoltuk. Az ázsiós tőkeemelésből kapott 79+1 millió forintos összeg átmeneti likviditási problémák esetén továbbra is rendelkezésünkre áll, de mivel erre 2024-ben nem volt szükség, így a rendelkezésre álló összeget több részletben időről-időre 3 és 6, 12 hónapos periódusokra lekötöttük, az ebből származó kamatot pedig beépítettük a költségvetésünkbe. 2025-ben a csökkenő tendenciát mutató banki kamatok miatt a rendelkezésre álló 80 millió forintot nem banki lekötésbe, hanem diszkont kincstárjegybe tervezzük fektetni a Felügyelő bizottság javaslata alapján is. A 3%-os banki kamattal szemben a kincstárjegynek 5-6%-os hozama várható.
Gazdasági társaságként egy fontos tényező a tervezésben a terv szerinti értékcsökkenés hatásának kalkulálása az eredményt rontó tényezők közé. 2025-ben a társaság teljes értékcsökkenési leírása az elmúlt évekhez hasonlóan kb. 24 millió forint lesz. Ennek várhatóan 50%-a lesz az éves értékcsökkenés visszahatárolt támogatással csökkentett része amely az eredményben is megmutatkozik, ami a terveinkben 2025-ben 12 millió forint.
ÖSSZEFOGLALÁS
A tervezési alapelvünk 2025-ben is megegyezik a korábbi évekkel, célunk, hogy a bevételek és kiadások egyensúlyban legyenek és a számviteli eredményünk pozitív tartományban maradjon, amellett, hogy magas színvonalú szolgáltatást végezzünk. Az önkormányzati közfeladat ellátásra fordítjuk vállalkozási bevételeinket is, így az összes felmerülő költség és a vállalkozási bevételek különbözetére kérjük az önkormányzati átadott pénzeszközt. Számításaink alapján a kiadások és bevételek különbözete a 2025-ben 449.974,- forintos lesz, így pozitív eredménnyel kerül beterjesztésre az üzleti tervünk.
A fentieket figyelembe véve a 2025-ös naptári évre a saját bevételeinken felül 354.417.415,- Ft hiányzik a kiadások teljes fedezetéhez, így pontosan ezzel megegyező mértékben, azaz 354.417.415,- forintban került meghatározásra a 2025-ös évre vonatkozó önkormányzati támogatási igény.
Kérem a Tisztelt Képviselő testületi tagokat, hogy jelen előterjesztésben foglalt támogatási igény jóváhagyásával tegyék lehetővé a biztonságos és megszokott színvonalú közszolgáltatások megvalósítását 2025-ben is.
Kelt: Martonvásáron, 2025. február 10. napján
dr. Bocsi Andrea ügyvezető s.k.
Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit K