Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
208/2022. (IX.27.) határozata
a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2022. évi üzleti tervének módosításáról
- Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. legfőbb szerveként eljárva a Kft. 2022. évi üzleti tervének módosítását jelen határozat melléklete szerint jóváhagyja.
- A Képviselő-testület a Kft. részére jelen határozat mellékletének 2 és 3. melléklete szerinti átadott pénzeszközöket biztosítja 2022. július 1-jétől az önkormányzat és a Kft. között fennálló érvényes és hatályos fenntartói és támogatói keretszerződés, valamint az egyes közfeladatok ellátására kötött közszolgáltatási szerződésekben foglalt feladatokellátásának biztosítása érdekében.
- Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete hozzájárul, hogy az elfogadott üzleti tervben foglaltakkal összhangban a saját költségvetésén belül a 2022. évi utolsó negyedévre eső bértömeget 10 %-kal megemelje a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. ügyvezetője 2022. év utolsó negyedévében.
A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető
A határozat végrehajtásának határideje: 2022. december 31.
208/2022.(IX. 27.) határozat melléklete
ÜZLETI TERV MÓDOSÍTÁS II.
2022
Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft.
Tartalom:
Helyzetelemzés
Pénzügyi terv módosítása
Mellékletek:
1. 2022 TERV módosítás
2. MVK terv 2022 módosítás Önkormányzati bontásban 3. 2022 COFOG változások
Martonvásár, 2022. június 17.
Tóth Balázs
ügyvezető
HELYZETELEMZÉS
A Martonvásári Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2022. évi üzleti tervének II. számú módosítását az alábbi meghatározó szempontok szerint alkotta meg:
- A Kormány nyári döntésének értelmében a 2022. augusztus 1-től kezdődően több önkormányzati intézményünk esetén változtak az energia költségek, (ezek a számok december 31-ig biztosan maradnak) ezeket a jelen módosításba beemeltük. Az előterjesztés 1. melléklete az érintett helyszíneket és az árak változásának mértékét tartalmazza.
- Szintén ettől az időponttól kezdődően szűkült az üzemanyag ársapka érvényes felhasználók köre, társaságunk kizárólag a két traktor (mezőgazdasági erőgép) esetén van módunk csökkentett áron tankolni. Minden egyéb járművünk, a fűkaszák, motoros fűrészek már kizárólag piaci árért vásárolhatnak.
- A 2022. év eddigi időszakában tapasztalt tény adatok és terv adatokat összevetettük, érdemi eltérést a felülvizsgálat során nem tapasztaltunk, így ennek okán változtatásra nem került sor.
- Némely tervezett kiadástétel időbeli esedékességét későbbre halasztottuk (pl. temető szoftver bevezetése) annak érdekében, hogy az év további részében saját hatáskörön belül kezelni tudjuk az esetleges kedvezőtlen változások hatásait. Csak akkor vágunk bele egy új folyamatba, ha a közfeladatellátás maradéktalan elvégzése egyértelműen biztosítottnak látszik.
- Az üzleti terv módosítása most sem tartalmazza a még idén megvalósítandó önkormányzati projektek finanszírozását. Az önkormányzati projektek külön, ezen felül kerülnek finanszírozásra (pénzeszköz átadással vagy számlázással) a Martonvásári Önkormányzat részéről.
- Az eredeti üzleti tervben szereplő célkitűzések nem változtak, kizárólag az újonnan ismertté vált kiadásokhoz szükséges források biztosítása a módosítás célja.
- Továbbra is csak az városüzemeltetési és a kulturális iroda részesül önkormányzati támogatásból, a sport iroda saját erőből tervezi megvalósítani a célkitűzéseit ebben az évben.
- A számviteli pénzügyi eredményünk esetén továbbra is azt tűztük ki célul, hogy pozitív eredményünk legyen, nyereséges legyen a működésünk, de a nyereség mértékének növelése - Nonprofit Kft. lévén - nem kifejezett cél.
PÉNZÜGYI TERV MÓDOSÍTÁS
A pénzügyi tervünk II. számú módosított változatának tervezett kiadásait és bevételeit számviteli csoportosításban az 1. sz. melléklet mutatja be.
A 2. sz. melléklet az önkormányzati feladatkörök szerinti csoportosításában mutatja ugyanezen számokat.
Itt is látható az eredeti terv és a módosított számok közötti különbségek.
Az igényelt támogatás feladatonkénti (COFOG szám szerinti) megoszlását és arányait, valamint a tavalyi és az idei eredeti tervhez képest történő változásait a 3. sz. melléklet tartalmazza.
Itt annyit lehet látni, hogy a két iroda közül a városüzemeltetési iroda támogatási igénye emelkedett nagyobb mértékben, ami érthető, hiszen a rezsiárak és az üzemanyagárak kedvezőtlen változása elsősorban itt csapódik le. A kulturális iroda értékei is emelkedtek, amit a kulturális épületeink (könyvtár, óvodamúzeum és BBK) rezsiköltségeinek növekedése okozott. A MartonKult támogatási igénye 2,58 millió forinttal lett több, a MartonGazda esetében pedig kerek 8,0 millió forintos emelkedés tapasztalható.
A társaság gazdálkodásáról továbbra is elmondható, hogy terveknek megfelelően halad, kiegyensúlyozott, likviditása stabil.
A bevételi oldal változásai:
A MartonSport iroda beszámolójából az derül ki, hogy a TAO bevételek már az első félévben beérkeztek és a terv szintjét is meghaladták. Ezt a már tényként ismert többletet a módosításba beépítettük 5,0 millió forintos értékben. Ez ellensúlyozza a MartonSport megnövekedett rezsi kiadásait (hiszen ezt nem önkormányzati támogatásból kell finanszíroznunk), valamint segít abban, hogy az eredményünk a pozitív tartományban maradhasson. A bérleti díjaink esetében csökkentettük a bevételi elvárásainkat 3,0 millió forinttal, mert a megemelkedett közüzemi díjak miatt valószínűsíthető, hogy nem minden bérlő fogja fenntartani az igényét, vagy karcsúsítani szeretné kiadásait. Egyéb bevételi változást nem eszközöltünk a módosításban, mert olyan mértékű változásról nincs információnk, ami érdemben befolyásolná a tervünket.
A bevételi oldalunk az önkormányzati támogatás soron tud még változni, amennyiben a támogatási igényünk változását a testület jóváhagyja. Csak azon kiadásokra kérünk fedezetet, ami az időközben előállt többletkiadások finanszírozását megoldja.
Kiadás oldal változásai:
A kiadásainkat elsősorban az augusztus 1-től érvénybe lépett új közüzemi gáz árak módosítják. Szerencsére a villamos energia költségeinknek idei évre vonatkozóan nincs többletterhe, mert minden helyszínünkön a szerződéseink év végén (vagy jövő év végén) járnak le. A gáz energia ún. „menedékes státuszú” ára még mindig nem piaci árképzést jelent, de már így is jelentősen magasabb az év első félévében fizetett díjaknál. A korábbi 3-3,5 Ft/MJ egységár az év utolsó 5 hónapjában 13,17 Ft/MJ -ra változott (ez négyszeres szorzót jelent), és ez nyolc helyszínt is érint. Ez már önmagában négyszeres drágulást okoz. (Pl. a BBK havi gázszámlája a korábbi 103e forintos havi összegről 419e forintra nőtt.)
Ebből a nyolc helyszínből szerencsére az önkormányzati forrásból csak 5 működik, a többi helyszín költségviselője más szervezet (pl. Tankerület), de az ott megjelenő számla is először a MartonGazda költségvetését terheli meg, az összeg átszámlázása és kifizetése közötti időben a likviditásunkat ez is terheli.
A gázár változásának hatásait az itt látható táblázatban foglaltuk össze:
A másik ok az üzemanyag ár változás hatása, amit az alábbiak szerint számoltunk össze.
Ezen kívül a könyvelőnk segítségével felülvizsgálatra került az értékcsökkenésünk is, ami a beszámoló kiegészítő melléklete szerint már félévkor majdnem elérte a tervezett éves mértéket. Itt az eredetileg becsült 8,5 millió forintot, 10,5 millió forintra emeltük fel. Természetesen ez valós pénzkiadással nem jár, de a mivel társaság számviteli eredményét ekkora összeggel rontja, ezt a MartonSport nyereségének fedeznie kell. Erre nem kérünk támogatást.
Minden olyan kiadás fedezetére, amit szükséges lesz még idén, saját költségvetésből kell megoldást találnunk. A társaság munkavállalóinak a bérkorrekciója is elengedhetetlenné vált az infláció miatt. A számításaink szerint egy egységes összeggel történő, bértömegben 10%-os bérkorrekciót is végre tudunk hajtani a korábbi tervszámok keretein belül, ami szintén nem okoz támogatási igény emelkedést. Erre is kérem a testület jóváhagyását a határozati javaslat 2. pontja szerint.
A társaság eddigi 2022. évi működéséről elmondható, hogy a gazdálkodás a tervek szerint haladt, csak kisebb eltérések adódnak, amik kiegyenlítik egymást.
ÖSSZEFOGLALÁS
Az Európában megjelent energiaválság begyűrűzése már az idei évre is komoly hatással van a kiadásainkra és amennyiben a helyzet nem változik, akkor ez a folyamat csak tovább erősödhet. Éppen ezért bízunk abban, hogy minél előbb lecsillapodnak a kedélyek és visszatalál az élet a megszokott kerékvágásba.
A gázár idei változása és az üzemanyag sapka kivezetése miatti változás a most érvényben lévő 2022. májusában jóváhagyott I. számú tervmódosításához képest 10.586.522,-forinttal emelte meg társaságunk támogatási igényét. A korábban elfogadott tervben szereplő 239.052.546,- forintról, ez az összeg 249.639.068,- forintra változott.
Ha a teljes éves összeghez viszonyítjuk, ez a növekmény 4,39%-os emelkedést jelent. Ha az eredeti, februárban elfogadott MVK üzletitervhez viszonyítunk, akkor is emelkedés találunk, ehhez képest az igény 8,1 millióval nőtt meg.
Mindezen változásokkal együtt a korábbi pénzügyi tervünk szerinti 157.992,- forintos számviteli eredmény, a II. módosítás során érdemben nem változik, a várható számviteli eredményünk 161.795,- Ft lesz.
Jelen előterjesztésben foglalt II. számú tervmódosítás jóváhagyása esetén az közfeladatok ellátása 2022 év végéig zavartalanul biztosíthatóak maradnak. A fent leírtak alapján kérem a tisztelt képviselő testületet, hogy az előterjesztés elfogadása mellett döntsenek.