Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
39/2012. (II. 27.) határozata
a Polgármesteri Hivatal Etikai Szabályzatáról
1.) Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 231. § (1) bekezdésében foglaltak alapján, tekintettel a 83. §-ban foglaltakra - Martonvásár Város Önkormányzata Polgármesteri Hivatalában foglalkoztatott közszolgálati tisztviselőkre nézve irányadó hivatásetikai szabályokat a határozat mellékletét képező Etikai Szabályzatban foglaltak szerint elfogadja.
A határozat végrehajtásáért felelős: polgármester, jegyző
A határozat végrehajtásának határideje: folyamatos
39/2012. (II. 27.) határozat melléklete:
Martonvásár Város Önkormányzata Polgármesteri Hivatalának
Etikai Szabályzata
Az Etikai Szabályzat célja, hogy a Hivatal minden munkatársa számára – munkakörtől és vezetői beosztástól függetlenül – meghatározza azokat az értékeket és magatartásnormákat, amelyek támogatják a megbízható, hatékony, minőségi munkavégzést, felelősségvállalást, segítőkészséget és az ésszerű cselekvést annak érdekében, hogy a szervezet betöltse funkcióját.
I. Az Etikai Szabályzat hatálya
Személyi hatálya kiterjed a Hivatal valamennyi közszolgálati tisztviselőjére, munkavállalójára. Területi hatálya kiterjed a hivatal működésének teljes területére, a munkavégzés valamennyi helyszínére és minden olyan helyszínre, ahol a szervezet nevében bármely munkavállalója tárgyal, fellép. A szabályzat 2012. március 1.-jén lép hatályba.
II. Az Etikai Szabályzat közzététele
Valamennyi foglalkoztatási jogviszonyban álló közszolgálati tisztviselő, munkavállaló az Etikai Szabályzat hatálybalépését követően hó 1.-jéig köteles nyilatkozatot tenni arról, hogy az abban foglaltakat megismerte, elfogadta, és magára nézve kötelező érvényűnek ismeri el. Az újonnan belépő munkatárs kinevezésének, munkaszerződésének átvételével egyidejűleg tesz eleget ezen nyilatkozattételi kötelezettségének. (A nyilatkozatot az 1. sz. melléklet tartalmazza.)
III. A Polgármesteri Hivatal munkatársaitól elvárt általános értékek, magatartás
III.1. Csapatszellem: A Hivatal céljainak elérése feltételezi, hogy a munkatársak ismerik a Város és a Hivatal célrendszerét, a szervezet működési rendjét. A határidőre történő, minőségi feladatellátás megköveteli, hogy a munkatársak emberi, szakmai, támogató munkakapcsolatban álljanak egymással. A más munkakört is érintő feladatokat a szervezeti egységen belül és a szervezeti egységek egymás közötti kapcsolatában a munkatársak összehangolt munkavégzéssel, felelősségteljes együttműködéssel végezzék. Az egymástól tanulás a munkavégzés természetes velejárója legyen. A Hivatal számára értéket jelent a munkatársi közösség, ezért a munkatársaknak is törekedniük kell arra, hogy csapatként tegyék a dolgukat.
III.2. Elkötelezettség, lojalitás: A munkatársaknak tudniuk kell, hogy a köztisztviselői lét életpálya, nem köthető választási ciklusokhoz, ezért ennek megfelelően hittel, kitartással, becsülettel kell végezni a munkájukat. A munkatársakat jellemezze a Hivatal iránti elkötelezettség, a szakma szeretete, a köz, a Város szolgálata. A Hivatal hírnevének megőrzése, fejlesztése valamennyi munkatárs kötelessége. Az elkötelezettség a Hivatallal való azonosulás mellett annak elfogadását is jelenti, hogy a jó hírnév megtartásához felelősségre és áldozatvállalásra van szükség.
III.3. Humánum, emberség, tisztesség: Az emberi méltóság biztosítása a Hivatalban és a hivatali munkában, mind a vezetők, mind a munkatársak felelőssége. A mindennapok embersége, ezen belül az empátia, ha kell segíteni, segítségnyújtás, a másik tisztelete, szociális érzékenység, bizalom jellemezze a munkatársi kapcsolatokat.
III.4. Felelősségvállalás: A Hivatal munkatársaitól elvárt, hogy feladataikat saját felelősségi körüknek megfelelő gondossággal és szakmai igényességgel, törvényesen végezzék, képviselve hatáskörükön belül a Hivatalt. A felelősségükhöz tartozzon hozzá a döntéseik következményeinek felvállalása.
III.5. Szakmai felkészültség: A Hivatal munkatársainak megalapozott szakmai ismereteik alapján, legjobb tudásuk szerinti megoldásra törekedve kell a feladataikat végezniük, a feladatvégzéshez szükséges jogszabályok ismeretével. A munkatársaknak a személyes fejlődés igényével folyamatosan fejleszteniük kell szakmai tudásukat.
III.6. Szolgáltatói kultúra: Kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy az ügyek intézése érthető, szakszerű, az adott partnerhez igazodó legyen, jellemezze a segítőkészség. A munkatársak érzékeljék az ügyfelek gondjait, problémáit és ügyeik intézésekor a legnagyobb körültekintéssel és szakmai megalapozottsággal járjanak el. A munkavégzés során legyen kiinduló pont az ügyfél reális elvárása, és a nyújtott szolgáltatással való elégedettsége. Esküjükhöz híven a munkatársaktól különösen elvárt alapérték mind a hivatali, mind a hivatalon kívüli példamutató viselkedés.
IV.A Polgármesteri Hivatal vezetőitől elvárt további értékek, magatartás
IV.1. Bizalom, partnerség, együttműködés: A Hivatal vezetői egységesen támogassák az együttműködő, konstruktív, bizalmon alapuló jó munkahelyi légkör kialakulását, megőrzését.
IV.2. Felelősségvállalás: A vezető döntéseihez tartozzon hozzá a következmények tudatos felvállalása. Döntéseit tájékozottan, az információk birtokában, azok ok-okozati összefüggésének ismeretében hozza meg.
IV.3. Hitelesség: A hitelességet a vezetők a közszolgálati hivatás és az emberi méltóság iránti elkötelezettséggel érdemeljék ki: becsületes, bizalmon alapuló, tiszteletet adó bánásmód, munkájuk minden befolyástól mentes, szakmai értékekkel bíró végzése.
IV.4. Következetesség: A vezető döntéseit minden esetben a Hivatal céljainak elérése motiválja, a követendő utat a törvényesség határozza meg.
IV.5. Példamutatás: A vezetőt célorientált gondolkodás, a kívánatos szervezeti kultúra elérésének tudatos felvállalása, széles alapokon nyugvó tudás, kitartás és megújulási képesség, saját véleményének felülbírálási készsége jellemezze. Saját és munkatársai munkájáért, a Hivatal tevékenységéért való felelősség terheli.
IV.6. Vezetői kultúra: A vezető folyamatosan bővítse tudását, a munkatársakkal szemben felállított követelmények tartalmazzanak szakmai kihívást, bátorítsanak önállóságra, kreativitásra. A hivatali célok láttatásával a munkatársai számára mutasson jövőképet. Kövesse nyomon munkatársai teljesítményét és támogatása fejlődésüket.
V. Eljárási szabályok
V.1. Az Etikai Szabályzatban leírtak gyakorlati alkalmazása valamennyi munkatárs számára kötelező.
V.2. A köztisztviselő éves teljesítményének értékelésénél a leírt magatartási szabályok betartása értékelési szempont.
V.3. Az Etikai Szabályzatban rögzített értékek, magatartási elvárások, követelmények gondatlan vagy szándékos megsértése etikai vétségnek minősül.
V.4. Etikai eljárást – névvel ellátott írásos bejelentés alapján – a Hivatal bármely munkavállalója kezdeményezhet.
V.5. A munkáltató az etikai vétségek megállapítására eseti Etikai Bizottságot (a továbbiakban: Bizottság) hoz létre. A Bizottság döntéseit egyhangú döntéssel hozza.
V.6. A Bizottság hatásköre kiterjed arra, hogy a bejelentett vagy észlelt etikai vétség esetén döntsön az eljárás megindításáról, lefolytatásáról; megállapítsa az etikai vétséget vagy vétlenséget; az elmarasztalás és az elégtétel módját egyéni mérlegelés alapján határozza meg a vonatkozó jogszabályok figyelembevételével; illetőleg az etikai normák szándékos vagy súlyos gondatlanságból eredő megsértése esetén javaslatot tegyen a munkáltatói jogkör gyakorlójának fegyelmi eljárás lefolytatására.
Záradék
A Polgármesteri Hivatal Etikai Szabályzatát Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 39/2012. (II. 27.) határozatával jóváhagyta.
Martonvásár, 2012. február 28.
……………………… ……………………………
polgármester jegyző
1. melléklet
NYILATKOZAT
Alulírott …………………………….., a …………………………… szervezeti egység dolgozója nyilatkozom, hogy az Etikai Szabályzatban foglaltakat megismertem, azt elfogadom, magamra nézve kötelező érvényűnek ismerem el.
Martonvásár, …………………………
……………………………………...........
munkavállaló, köztisztviselő