Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
288/2024. (X.22.) határozata
a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2024. évi üzleti tervének módosításáról
- Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. legfőbb szerveként eljárva a Kft. 2024. évi üzleti tervének módosítását jelen határozat melléklete szerint, úgy hagyja jóvá, hogy az ázsiós tőkeemelésből származó kamatbevétel tekintetében kér az ügyvezetőtől részletes kimutatást és számviteli elszámolás bemutatását, a kamatbevétel felhasználásáról ennek ismeretében következő soros ülésen dönt.
- A Képviselő-testület a Kft. részére jelen határozat mellékletének 2 és 3. melléklete szerinti átadott pénzeszközöket – az ázsiós tőkeemelésből származó kamatbevétellel megegyező összeg két havi arányos elosztásával megemelve – biztosítja 2024. november 1-jétől az önkormányzat és a Kft. között fennálló érvényes és hatályos fenntartói és támogatói keretszerződés, valamint az egyes közfeladatok ellátására kötött közszolgáltatási szerződésekben foglalt feladatok ellátásának biztosítása érdekében.
A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető
A határozat végrehajtásának határideje: 1. pont: 2024. november 10.
2. pont: 2024. december 31.
288/2024.(X. 22.) határozat melléklete
ÜZLETI TERV MÓDOSÍTÁS I.
2024
Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft.
Tartalom:
Helyzetelemzés
Pénzügyi terv módosítása
Összefoglalás
Mellékletek:
1. 2024 TERV módosítás
2. 2024 COFOG támogatási ütemezés
3. Terven felüli tételek listája
Martonvásár, 2024. október 14.
Tóth Balázs
ügyvezető
HELYZETELEMZÉS
A Martonvásári Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. üzleti terve az idei évben februárban került elfogadásra, azóta módosításra nem került sor. A féléves beszámoló benyújtása után már körvonalazódott, hogy mely területeken van szükség az eredeti tervszámok módosítására.
Társaságunk 2024. évi üzleti tervének I. számú módosítását az alábbi tényezők befolyásolták:
- Az elfogadott üzleti terv nem tartalmazta a kiemelt rendezvények (25 M Ft) és az Önkormányzat által meghatározott egyedi felújítási, karbantartási feladatok (20 M Ft) költségvetését, ezekre külön eseti finanszírozási szerződés készült, amely az eredeti tervünket nem, viszont a mérlegben szereplő kiadásainkat és bevételeinket jelentősen befolyásolják.
- Az év második felében történő személyi változások az önkormányzati támogatás tekintetében megtakarítást eredményeztek, a vállalkozási költségeink viszont tovább nőttek.
- A Pannónia Szíve Alapítvány összesen bruttó 2.500.000,- Ft bérleti díjat fizet a „Szállj fel szabad madár Koncertshow” megtartásának helyszíni bérletére, ez a összeg szintén terven felül érkezik a bevételeink közé.
- Néhány nagyobb összegű kiadásunk is volt, amelyek szintén nem voltak az eredeti üzleti terv részei, ilyen volt például a MartonGazda telephelyen a garázskapu cseréje, vagy a Szent László úton történő növényesítés, és az idei évben a helyi autóbusz közlekedésre kiszabott útdíj is.
- Az év végére tervezett 0,79 M forintos eredménycélt 0,89 M forintra módosítottuk a féléves mérlegben szereplő 0,94 M forintos eredmény alapján.
PÉNZÜGYI TERV MÓDOSÍTÁS
A pénzügyi tervünk módosításakor felülvizsgálatra kerül minden kiadás és bevétel, ami az elmúlt időszakban felmerült, ezek mindegyike összevetésre kerül a tervben foglaltakkal. Az év első felében a kiadások és a bevételek is a tervezett ütemben haladtak a kisebb módosulások voltak csak, amelyek viszont kiegyenlítették egymást.
A februárban elfogadott üzleti tervünkben volt néhány tétel, amelyet alábecsültünk a korábbi évek adataiból kiindulva, ilyen volt a gépjárműállomány javítási költségei, a traktorok és a busz szerelési díjai, amelyek már szeptemberben elérték az éves tervezett 1,6 M forintos mértéket, és 0,8 M forinttal októberre túl is haladták azt, ezeket a tételeket módosítanunk kellett.
Szintén a gépjárművekkel kapcsolatos tervezést érintette az idei év áprilisában központilag bevezetett útdíj, amely a helyi busz üzemeltetésének kiadásait növelte az idei évben, várhatóan év végéig összesen 500 ezer forinttal. Az útdíj fizetéséhez egy fedélzeti egység beszerelésére volt szükség (40 ezer forint értékben), valamint 2.400 forintos havidíjért a busz állandó nyomon követése is megvalósult, mivel a buszok is bekerültek (3,5t felett) a fizetős kategóriába. Így a ténylegesen megtett kilométer alapján fizetünk a 7-es főút szakaszának használatáért.
A többletkiadások közé lehet sorolni a BBK színpad OSB lappal történő megerősítését (ami az színpadi felület megóvása érdekében volt elkerülhetetlen), valamint a szelektív hulladéktárolók beszerzését az Óvodamúzeumba, a Könyvtárba, a Központi Irodába, a Sportközpontba és a Sportcsarnokba.
A MartonGazda csarnok első garázskapujának cseréje (1,2M Ft) is időszerű volt már, amely terven felüli kiadás volt ugyan, de egy sérült elemet cseréltünk. Mivel egy személybejáróval ajtóval és kitekintő ablakokkal is kiegészült a szerkezet, funkcionálisan sokkal jobban megfelel az igényeinknek. Ezen felül nagyobb összegű (1,06 M Ft) az őszi időszakban esedékes projektünk a Szent László út növényesítése, amely jelenleg is folyamatban van és kizárólag az anyagköltséget tartalmazza.
A legnagyobb nem tervezett megtakarítás az önkormányzati forrásból a bérköltség tekintetében keletkezett, ami a struktúra változásából adódik, de ezzel szemben sok apró tétel növelte a kiadási oldalt, ami ezt kiegyenlítette. A 3. sz. melléklet a nem tervezett tételek listáját mutatja. Az üzemeltetési igazgató júliusban történő távozása több mint 5,2M forint, az új rendezvényszervező kolléga tervhez képest későbbi és csak 6 órában történő alkalmazása pedig 200 ezer forint megtakarítást eredményezett az önkormányzati támogatásból. A 4 órás munkakörben dolgozó műszaki ügyintéző szeptemberben hagyta el a céget, az ő bérét TAO támogatásból finanszíroztuk, így ennek a pénznek az el nem költése valószínűleg nem megtakarítást, hanem visszafizetési kötelezettséget fog eredményezni.
A bérből történt megtakarítások dr. Bocsi Andrea ügyvezetői fizetésének különbözetét, Szeidl Tamás novembertől esedékes bérét, valamint a gyedről október 7-től visszatérő könyvtárvezető kolléga fizetését fogják fedezni. Ezen felül egy új, - eredeti létszámon felüli - zöldterületen dolgozó kolléga is felvételre került, akinek bérét 6 hónapig 50%-os kormányhivatali támogatással tudjuk finanszírozni.
Terven felüli érkezett bevételünk vállalkozási tevékenységből nem volt, hiszen a napi feladatok és az önkormányzati projektek a dolgozóink minden kapacitását lekötik. Egyetlen komoly bérleti díj bevétel volt, ami egyedi eset, a Pannónia Szíve Alapítvány 2,5 M forintos bérleti díja, amely a nem várt kiadásaink nagy részét fedezni tudja.
A másik bevételünk az ázsiós tőke lekötéséből származó kamat, amely könyvelésben – mivel 2023 év elején történt az első lekötés – a tavalyi évet segíti, viszont a pénzállományunk tekintetében az idei év bevétele volt. Az ázsiós tőkét 2 részletben állandóan lekötve tartjuk 3, illetve 6 hónapos időtartamra, így év végére még 2,6 M forintos bevételünk várható belőle.
Jelenleg megtakarításként látszik a kiemelt Kulturális projektekre kapott 25 M forint fel nem használt része, amely az elmaradt őszi Helló Marton fesztivál miatt jelenleg 2,5 M forint. Ez az összeg külön szerződéssel került átadásra a Kulturális iroda részére, még 2024 év vége előtt, az elszámoláskor az önkormányzatnak visszafizetésre kerül. Így ezzel az összeggel nem számolhattunk a jelenlegi módosításban a nem tervezett bevételek között. Ez a 948e forintos támogatási igény növekedéssel együtt összességében azt jelenti, hogy az önkormányzat a tervezett mértékhez képest 1,5 millióval kevesebb támogatással tudja működtetni a társaságunkat.
ÖSSZEFOGLALÁS
A 2024 februárban jóváhagyott üzleti tervhez képest a jelenlegi változások 948.415,- forinttal emelték meg társaságunk önkormányzati támogatási igényét. A korábban elfogadott tervben szereplő 312.442.242,- forintról, ez az összeg a teljes év tekintetében 313.390.656,- forintra változott.
Az önkormányzati igény emelése likviditásunk szempontjából is fontos, hiszen jelenleg több nagyobb összegű kintlévőségünk is van, amelyek legnagyobb mértékben a MartonGazda pénzügyi helyzetét érintik. A Művészeti Iskola felújítására a társaság által elköltött több mint 3 M forint fedezete még nem érkezett meg a Tankerület és az Önkormányzat részéről, valamint a Dunaújvárosi Tankerületi Központ október 1-én 8,6 M forintos tartozása is nagy teher a fizetőképességünk szempontjából.
A pénzügyi tervünk I. számú módosított változatának tervezett kiadásait és bevételeit számviteli csoportosításban az 1. sz. melléklet mutatja be. Az utolsó oszlopban az eltérő színnel kiemelt tételek változtak meg. Az igényelt támogatás feladatonkénti (COFOG szám szerinti) megoszlását és arányait, valamint a fizetési ütemezést tartalmazó táblázat a 2. sz. mellékletben tekinthető meg. A többletforrás idei megérkezésének érdekében a hátralévő időt tekintve két részletben, a novemberi és a decemberi átadott pénzösszeg növelésével kérjük a támogatást eljuttatni társaságunkhoz.
Jelen előterjesztésben foglalt I. számú tervmódosítás jóváhagyása esetén az közfeladatok ellátása 2024 év végéig zavartalanul biztosítható marad. Kérem a tisztelt képviselő testületet, hogy az előterjesztés elfogadása mellett döntsön.
/upload/files/11m_ET_20241022_MVK_%C3%BCzletiterv_m%C3%B3d_1mell1.pdf
/upload/files/11m_ET_20241022_MVK_%C3%BCzletiterv_m%C3%B3d_1mell2.pdf
/upload/files/11m_ET_20241022_MVK_%C3%BCzletiterv_m%C3%B3d_1mell3.pdf