Határozatok nyilvántartása


Martonvásár Város Önkormányzata

253/2023. (12. 13.) a Martonvásári Polgármesteri Hivatal 2023. évi tevékenységéről szóló beszámoló elfogadásáról

Martonvásár Város Önkormányzata

Képviselő-testületének

253/2023. (XII.13.) határozata

a Martonvásári Polgármesteri Hivatal 2023. évi tevékenységéről szóló beszámoló elfogadásáról

 

Martonvásár Város Önkormányzata Képviselő-testülete elfogadja a jelen határozat melléklete szerint a Martonvásári Polgármesteri Hivatal 2023. évi tevékenységéről készült beszámolót.

 

A határozat végrehajtásáért felelős: jegyző

A határozat végrehajtásának határideje: azonnal

 

253/2023. (XII.13.) határozat melléklete:

 

 

BESZÁMOLÓ

A MARTONVÁSÁRI POLGÁRMESTERI HIVATAL

2023. ÉVI TEVÉKENYSÉGÉRŐL

 

 

BEVEZETŐ

 

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (2) bekezdése a polgármesteri hivatalt – a polgármester, a bizottságok, részönkormányzat testülete, a jegyző és a társulás mellett – a képviselő-testület szervei között nevesíti.

Az Mötv. 84. § (1) bekezdése kimondja, hogy a helyi önkormányzat képviselő- testülete az önkormányzat működésével, valamint a polgármester, illetőleg a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátásra polgármesteri hivatalt hoz létre, a polgármesteri hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.

Az Mötv. 81. §-a értelmében a – szintén a képviselő-testület szerveként nevesített – jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt és ellátja a törvényben felsorolt feladatokat.

A hivatal jogi személyiséggel és önálló költségvetéssel rendelkező, önállóan gazdálkodó költségvetési szerv.

 

A Martonvásári Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: hivatal) – bár az önkormányzati hatósági és egyéb feladatkörök száma egyre komolyabb mértékben csökkenést mutat – rendkívül komplex, szerteágazó munkát végez.

Önkormányzati, egyes társulási és államigazgatási, ezen belül a járásszékhely települési jegyzői (ipari igazgatási, anyakönyvi) ügyeket készít elő döntésre, közreműködik azok végrehajtásában.

Ezen túl a feladatok ellátása érdekében szervező, koordinációs tevékenységet fejt ki a járási önkormányzatok, önkormányzati fenntartású intézmények, helyi önszerveződő közösségek irányában, segíti azok tevékenységét, jogértelmezését.

Működését a központi és helyi jogszabályok, a testületi, bizottsági döntések, a Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint egyéb belső utasítások és szabályzatok határozzák meg alapjaiban.

 

A beszámolóban a hivatal emberi erőforrás helyzetének ismertetését követően az ügyforgalom, ügyiratforgalom statisztikai ismertetése, majd az éves főbb ellátott tevékenységek ismertetését követően, az éves ellenőrzésekkel kapcsolatosan adok tájékoztatót.


 

A HIVATAL EMBERI ERŐFORRÁS HELYZETE

 

A hivatalban bértömeg gazdálkodás folyik, melynek sajátossága, hogy a bérekre és járulékaira fordítható keretösszeget a Képviselő-testület határozza meg éves költségvetésében, míg a létszámgazdálkodás ezen kereteken belül folyik, lehetőség szerint rugalmasan alkalmazkodva az aktuális igényekhez.

Ugyanakkor a bérek megállapításának korlátait elavult és merev, a piaci körülmények változásához nehezen adaptálható törvényi keretek határozzák meg (a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény), mely alapvetően hátrányos a kiválasztási folyamatok és a már kiválasztott, jól teljesítő, a szervezet számára nélkülözhetetlen vagy nehezen nélkülözhető szaktudással, tapasztalattal bíró munkaerő megtartása során.

 

A 2021-22-es évben végrehajtott hatékonyságnövelés eredményének továbbgyűrűző hatásaként a korábbi évekhez képest is lecsökkentett létszámmal látta el a Hivatal 2023. évben feladatait. A dolgozói létszám az év eleji 28,75 főről 26,75 főre csökkent, melyből 2 köztisztviselő tartósan távollévő.

Gazdasági Igazgatóság:

  • a Gazdasági Igazgatóságon a gazdasági igazgató pozíció megszüntetésre került az év folyamán, feladatai megosztásra kerültek a pénzügyi és az adóiroda vezetője között.
  • a Pénzügyi Irodán jelenleg az irodavezető és 4 fő köztisztviselő áll foglalkoztatásban, a korábbi 6 fő helyett.
  • Az Adóirodán 4 fővel kezdtük meg a 2023-as évet, mely létszám az adórendszer nagymértékű átalakítását követően csökkentésre került, jelenleg 3 aktív státuszunk van, 1 ügyintézői státusz megszűntetésre került, várhatóan ügykezelői feladatokat ellátó pozíció nyílhat 2024-től.

Városmenedzsment Igazgatóság:

  • a szervezeti egység 6 fővel működik, mely státuszban 5,25 főt jelent a részmunkaidős alkalmazások mellett, személyi változás nem történt,
  • 1 fő tartósan távol van (visszatérésével nem számolunk),
  • a műszaki ügyintéző jogviszonya megszüntetésre került, helyét nem töltöttük be.

Humán-szolgáltatási és Műszaki Iroda:

  • az igazgatási ügyintézői létszámmal lecsökkentett egység 7 fővel kezdte meg az évet, az irodavezető távozását követően a megüresedet státusz ismételten betöltésre került igazgatási ügyintéző munkakörben,
  • 1 fő tartósan távol van.

Szervezési Iroda:

  • a szervezeti egységnél 4 fő látja el a feladatokat, a kézbesítő munkakört betöltő személye év folyamán változott.

Valamennyi szervezeti egységnél dolgozó kolléga esetében ki kell emelni, hogy számos olyan feladatot látnak el, melyet sem munkaköri leírásaik, sem eseti célkitűzéseik nem tartalmaznak.

 

Kiemelt probléma a meglévő állomány megtartása a hivatalvezetés számára.

E tekintetben egyfelől a gondot a komplex célok kitűzésének hiánya, olykor nem egyértelmű meghatározása, nem megfelelő kommunikálása, illetve az információáramlás esetlegessége jelenti, másfelől jelentős részben továbbra is a jelen gazdasági környezetben egyre romló anyagi háttér, az ösztönzési rendszer hiánya okoz gondot, figyelemmel a piaci környezet vagy a környező közigazgatási lehetőségek alakulására is.

Az elmúlt időszakban romló gazdasági adatok miatt az eddigiekben biztosított juttatások jelentősen elértéktelenedtek, így már az eddigi színvonal szinten tartásához is jelentős mértékű emelések végrehajtása lenne szükséges, melyet a 2023-as évben éppen csak szinten tudtunk tartani.

 

Az átlagos jövedelmek az alábbi sávhatárok szerint alakultak (heti negyven órás munkavégzés alapulvételével):

Havi bruttó jövedelem sávok (Ft)

400000-ig

9

400001-500000-ig

9

500001-600000-ig

3

600001-től-800000

4

800000 felett

2

 

 

A vezetők, köztisztviselők, illetve közszolgálati ügykezelők, fizikai alkalmazottak megoszlása a következő:

Státuszok besorolás szerint

2018.

(Fő)

2019. (Fő)

2020. (Fő)

2021.

(Fő)

2022. (Fő)

2023. (Fő)

jegyző, aljegyző

2

2

2

2

2

2

osztályvezető

2

2

2

2

2

2

ügyintéző – köztisztviselő

25

26

25

24

23

21

önkormányzati tanácsadó

0

0

1

0

0

0

köztisztviselő összesen:

29

30

30

28

27

 

közszolgálati ügykezelő

4

4

3

3

1

1

Mt.

1

1

1

1

1

1

összesen

34

35

34

32

29

27

 

 

 

Közfoglalkoztatott és diák munka alkalmazására - különösebb érdeklődés hiányában és az adminisztrációs terhek irracionális megemelkedése miatt - a hivatalnál tárgyévben nem került sor.

Továbbra is jelentős a szerepe az informatikus segítségének a Hivatal feladatellátásában, informatikai és egyéb technikai infrastruktúrájának működtetésében. Folyamatosan nő a kötelezően alkalmazandó programok és alkalmazások száma, tárgyévben 5 új alkalmazás bevezetése és számos meglévő módosítása mellett 61 féle különböző programot/alkalmazást kell rendszeresen használnia a kollégáknak.

Az önkormányzat kommunikációs feladatainak ellátására 1 fővel áll megbízási szerződésben, aki segíti a Hivatal kommunikációs feladatainak technikai megoldását (honlap, facebook, stb.) is, azonban ez a social media területén megmutatkozó növekvő lakossági érdeklődés fényében nem tűnik elégségesnek és hatékonynak. 

 

A nemek arányát tekintve a férfiak száma 3, a nőké 24, a kor szerinti megoszlás tekintetében a helyzet kiegyensúlyozott (4 fő 25-35 év, 9 fő 35-45 év, 8 fő 45-55 év, 4 fő 55-65 év közötti).

A hivatalban foglalkoztatott közszolgálati tisztviselők (betöltött státusz) végzettség szerinti megoszlását tekintve változatlanul magas a felsőfokú végzettségűek aránya:

 

Iskolai végzettség szintje

2010

2020

2021

2022.

2023.

Felsőfokú végzettségűek

32 %

72 %

72 %

76%

83%

Középfokú végzettségűek

64 %

28 %

28 %

24%

17%

Alapfokú végzettségűek szakképesítéssel

4 %

0 %

0 %

0%

0%

Összesen

100 %

100 %

100 %

100%

100%

 

 

A köztisztviselők rendelkeznek a vonatkozó törvényben és egyéb jogszabályokban meghatározott iskolai végzettséggel, illetőleg közigazgatási és ügykezelői alapvizsgával, közigazgatási szakvizsgával. 2023. évben 1 fő sikeres közigazgatási szakvizsgát, 1 fő ügykezelői alapvizsgát tett. A köztisztviselők országos, egységes, tervszerű rendszeres továbbképzésén valamennyi kötelezett részt vett. A képzések e-learning típusúak. Tárgyévben tanulmányi szerződéssel 1 fő pénzügyi, 1 fő felsőfokú, igazgatásszervező tanulmányokat folytatott.

 

Vagyonnyilatkozat benyújtásra 26 köztisztviselő köteles, melynek a tárgyévben érintettek eleget tettek. (A közbeszerzési eljárásban részt vevők évente, a vezetők és pénzügyi területen foglalkoztatottak 2 évente, a közigazgatási hatósági eljárásban részt vevő tisztviselők 5 évente kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.)

 

A közszolgálati tisztviselők egyéni teljesítményértékelése, valamint minősítése elektronikus formában történik a TÉR egységes és integrált közszolgálati teljesítményértékelési informatikai rendszerben. Tárgyévben az értékelés szinte kizárólag kiváló minősítéseket eredményezett (hiányában a központi illetménytáblától való eltérítés és személyi illetmény megállapítása nem is volna lehetséges).

A munkaköri feladatokon túl jelentkező vagy jelentős többlet (munka)teherrel járó, önkormányzati érdekből is kiemelkedő feladatok elvégzésére és motiválására - a testület 2016. évi döntése nyomán bevezetésre került és forrását tekintve tárgyévben is támogatott - célfeladat rendszer szolgált, mely alapvetően teljesítményértékelésen alapul. Ilyen feladatként kerültek meghatározásra pl. a választási feladatok, energiahatékonysági vizsgálatok, beruházások és projektek támogatása, stb.

 

A jövőben elengedhetetlen átgondolni a működtetés forrásait, a szervezetrendszer működését és motivációs rendszerét is, mivel az jelenlegi formájában teljesítőképessége végéhez ért. Jó színvonalon - más önkormányzatokkal összehasonlításban kiválóan, kisvárosi feltételeket meghaladó módon -, egyenletesen teljesít, de maximumához ért. Fokozottan sérülékeny pontja, hogy gyakorlatilag minden ügyintéző kulcsfeladatokat lát el, nem helyettesíthető teljes körűen ezen létszám és az egyre specializálódó feladatok mellett, így a nagy szakértelmet és tapasztalatot felhalmozott szakemberállomány megtartása kiemelten lényegi kérdés lehet a jövőben!

 


 

ÜGYIRATFORGALOM

 

A Hivatal a kötelezően 2018 óta alkalmazandó ASP rendszerben vezeti az ügyiratok iktatását, valamint egyes szakrendszereink (vagyonkataszter, adó, gazdálkodás, ipa-kereskedelem, hagyaték) is itt működnek. Az ASP-ből lehívott statisztikából jól látható, hogy míg 2022-ben 10 126 főszámra iktatott irathoz, mindösszesen 15 776 alszám tartozott, addig 2023-ra a főszámra iktatott iratok száma 2023. december 6-ig elérte a 14249 darabot, melyekhez mindösszesen 29082 alszámozott dokumentum tartozik. Egyes munkaközi anyagok, operatív levelezések iktatása nem is történik meg, agy a valós iratforgalom ennél is magasabb számot mutat. A fenti statisztika jól mutatja még az egyes gyűjtő ügytípusokban keletkezett iratok mennyiségét (az egyes irattári tételkódokhoz tartozó ügytípus besorolásokat központi jogszabályok határozzák meg számunkra, ezért lehetséges, hogy egyes irataink bekerülnek a nemzetiségi önkormányzat iratai ügytípusba). Fontos kiemelni ugyanakkor, hogy a legtöbb irat kapcsolódik valamely pénzügyi folyamathoz, illetve ahhoz kapcsolódóan jelennek meg önálló iratok is, melyek ugyanakkor nem kerülnek iktatásra.

A jelentős számú iktatott ügyirat nem tükrözi sok esetben a ténylegesen végzett munkát, tekintettel a megkereséseket, panaszokat, jelzéseket követő azonnali intézkedésekkel kapcsolatos munkavégzésekre, a számos egyeztetési folyamatra az egyes ügyek kapcsán, valamint a munkavégzés jellegéből adódó egyéb típusú ügyintézésekre, kapcsolattartásokra.

 

AZ ÉVES MUNKA JELLEMZŐI

 

A 2023-as évet az orosz-ukrán háború és egyéb világgazdasági folyamatok által gerjesztett inflációs és energiaellátási nehézségek közepette kezdtük meg. A munkavégzés az év elején jelentős fizikai megterhelést is jelentett a kollégák számára az energiafelhasználások korlátozása miatt, amelyet fokozatosan sikerült javítanunk ez egyes beavatkozások, intézkedések hatására. A gazdasági nehézségek jelentkeztek az önkormányzati beszerzések lebonyolításában a végrehajtandó feladatokra megfelelő szakemberek, és határidők biztosításában, mindamellett, hogy a hivatali állomány is nagyon megérezte a jövedelmek vásárlóerejének csökkenését, amely miatt az év során többször is be kellett avatkozni a juttatási rendszerbe, melyhez, mint az már említésre került, újabb státuszok megszüntetésével vált lehetővé forrásokat biztosítani. A 2023-as évben zárta a hivatal az előző évinépszámlálás zárási, pénzügyi elszámolási feladatait, valamint megkezdtük a 2024-es önkormányzati és Európai Parlamenti képviselői választási feladatok előkészítését. E feladatok végrehajtásában sajnos erősen látszik, hogy mind a belsős kollégák esetében komoly nehézséget jelent a háttérirodai létszám stabil biztosítása, de különösen nehéz a külső partnerek bevonása, az aktív, közösségi érdekeket szem előtt tartó személyek motiválása közérdekű feladatok vállalása érdekében.

 

Az idei évben a hivatali kollégák a társadalmi felelősségvállalás jegyében, csapatépítő jelleggel lefestették a Brunszvik Teréz Óvoda kerítését, valamint külön csapatépítő program keretében egy közös napot eltöltöttek szabadulószobában, majd egy közös ebéden vettek részt. A társadalmi felelősségvállalás keretében végzett munkát éves jelleggel szeretné megtartani a hivatalvezetés, melybe valamennyi önkormányzati intézményi dolgozó bevonása előremozdíthatná a jó színvonalú, és egységes közös munkavégzéseket a teljes önkormányzati dolgozói állomány tekintetében.

 

 

Szervezési Iroda

 

A hivatal szervezési csoportja felel különösen az általános ügyfélforgalom bonyolításáért, a polgármesteri, jegyzői titkársági munkák ellátásáért, a beérkező iratok érkeztetéséért, iktatásáért, irattározásáért, kimenő iratok postázásáért, valamint a képviselő-testületi, bizottsági munka szervezéséért.

 

Az ügyfélforgalom különösen az év első negyedévében (a bevezetett új adórendelet, a rezsiintézkedések következtében szükséges feladatok miatt elsősorban) növekedett meg, de elmondható, hogy az ügyfélszolgálat folyamatos működtetése, és az ügyfélszolgálaton dolgozó kolléga felkészültsége jelentős terhelést vesz lesz az ügyintézők válláról, akik az így felszabaduló időben a háttérmunkával tudnak foglalkozni.

 

A polgármesteri, jegyzői titkársági feladatok keretében az egyeztetések, ülések szervezések, találkozók lebeszélése, az ezekhez kapcsolódó anyag-összeállítások tartoznak. Emellett a titkárságvezető látja el az adatvédelmi tisztviselői feladatokat, közreműködik az informatikai biztonsággal kapcsolatos feladatok ellátásában, a kötelező közzétételek intézésében, és ő fogta eddig össze a nemzetközi kapcsolatokat, illetve intézi a civil közösségek támogatásait, segíti az ő tevékenységüket. A 2023-as évben a testvértelepülési kapcsolatok ápolásában végzett feladatok jelentős terhelést jelentettek a titkárságvezetőnek, mind a Baienfurtba történő nagy létszámú kiutazás megszervezése, mind pedig a szeptemberi martonvásári fogadás előkészítése és végrehajtása terén, amelyben a Brunszvik-Beethoven Központ munkatársaival közösen kiválóan helyt álltak. A 2023-as év kiemelt feladata, és még egyáltalán le nem záródott fejezete az új, 2022. év végén elindított honlap kezelése. A honlappal kapcsolatos hivatali szempontok érvényesítése egyelőre jelentős akadályokba ütközik, így közzétételi kötelezettségeink teljesítése akadozik, emellett a nyomtatványok, ügyleírások, egyéb dokumentumok elérhetősége is csorbát szenvedett a korábbi struktúrához képest, így nagyon sok még megoldandó feladat vár ránk a honlap tartalmának rendezése körében.

 

Az iratkezelés terén továbbra is szükség lenne bizonyos anyagok (így különösen a testületi és bizottsági jegyzőkönyvek) levéltárba adására, azonban a Fejér Vármegyei Levéltár helyhiány miatt nem tudja fogadni azokat. Emellett a nálunk tárolt jegyzőkönyvek kötésére is szükséges lenne forrást biztosítani. Az irattárunkban a 2022-es selejtezésnek köszönhetően még van férőhely, ugyanakkor a polcrendszer fejlesztése, az irattár fizikai rendbetétele (különösen tűzvédelmi szempontból, valamint az iratok állagának fenntartása szempontjából) jelentős forrásokat igényelne.

 

Képviselő-testület ülései 2023. november 28. napjáig

Ülések összesen

19

soros

10

ebből zárt

3

soron kívüli

7

ebből zárt

1

közmeghallgatás

1

ünnepi

1

rendkívüli

0

Döntések összesen (rendeletek és határozatok)

239 db határozat és 20 db rendelet

 

 

Képviselő-testületi ülések napirendi pontjai 2023. november 28. napjáig

Összesen

146

Legtöbb egy ülésen

19

Legkevesebb egy ülésen

1

Átlagosan ülésenként

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gazdasági Bizottság ülései 2023. november 28. napjáig

Ülések összesen

17

soros

11

ebből zárt

4

soron kívüli

6

ebből zárt

0

rendkívüli

0

döntések összesen

246

 

 

Gazdasági Bizottság üléseinek napirendi pontjai 2023. november 28. napjáig

Összesen

136

Legtöbb egy ülésen

19

Legkevesebb egy ülésen

2

Átlagosan ülésenként

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Humán Bizottság ülései 2023. november 28. napjáig

Ülések összesen

10

soros

8

ebből zárt

1

soron kívüli

2

ebből zárt

1

rendkívüli

0

döntések összesen

167

 

 

Humán Bizottság üléseinek napirendi pontjai 2023. napjáig 28. napjáig

Összesen

71

Legtöbb egy ülésen

11

Legkevesebb egy ülésen

1

Átlagosan ülésenként

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Képviselő-testületi, és bizottsági döntések végrehajtása naprakész, a soros üléseken rendszeresen beszámol a hivatal a végrehajtási feladatok állásáról.

 

A postázási tevékenységek napi jellemző mennyiségében a 2023-as évben az adóigazgatási tárgyú levelek kézbesítésébe többlet erőforrást kellett bevonni, figyelemmel a kommunális adó-építményadó váltás miatti jelentősen megnövekedett ügyiratforgalomra. Emellett a hulladékgazdálkodással kapcsolatos tájékoztatók kikézbesítése valamennyi háztartásba (melyet az MVK NKft. kollégái nem tudtak bevállalni) számos más területen dolgozó kolléga kézbesítésbe történő bevonását jelentette, valamint az egyes a beruházásokhoz kapcsolódó tájékoztatások szétosztása is növelte a hivatali terhelést.

 

Humánszolgáltatási és Műszaki Iroda

 

Ezen az irodán a hatékonyságnövelés keretében átalakított munkaköröknek megfelelően jelentős mértékben szükség volt a feladatok kollégák közötti újraosztására, a betanításokra, amelyek a ritkán előforduló ügyek esetében folyamatosan zajlanak továbbra is.

 

Az iroda rendkívül szerteágazó tevékenységeket lát el, ezekből kiemelésre érdemesek a hagyatéki, anyakönyvi, címnyilvántartási, ebrendészeti, egyéb állattartási, hirdetményezési, ipar-kereskedelmi, közterület-felügyelethez, mezőőrhöz, hulladékgazdálkodáshoz, víz- és szennyvízkezeléshez kapcsolódó feladatok, de ide tartoznak az egészségügyi, köznevelési, szociális és társulási ügyek is. E szervezeti egység tart kapcsolatot az önkormányzati óvodával (szükség szerint a településen található egyházi fenntartású óvodával), a társulási fenntartású szociális intézménnyel, valamint számos kérdéskör tekintetében az önkormányzati tulajdonú cégekkel.

 

A humánszolgáltatási iroda vezetője, majd az ő távozását követően az új igazgatási ügyintéző látja a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás szervezési feladatait, készíti elő az előterjesztéseket a Pénzügyi Irodával, a Szent László Völgye Segítő Szolgálat vezetőjével folyamatos egyeztetésben. A Társulás és annak pénzügyi bizottsága a 2023-as évben hat ülést tartott. A társulási munkában a tavalyi évben meghatározó volt az orvosi ügyeleti ellátás szervezése ugyanis az állami szabályozás változásának folyamatos lebegtetése miatt rövid időszakos módosításokat lehetett csak elfogadni, ami sem a közbeszerzés kiírását nem tette lehetővé, sem az orvosi ügyeleti szolgáltatás martonvásári székhelyűvé tétele érdekében a fejlesztések megindítását. A társulási munka ezt a szegmens leszámítva kiegyensúlyozottan zajlott, a gazdasági nehézségek ugyanakkor megjelentek a Segítő Szolgálat kiadásainak alakulásában, így különösen az intézményben dolgozók bérei tekintetében is, valamint a szociális étkeztetés és bölcsődei étkeztetési térítési díjak területén is, ez okoz feszültségeket a társulási önkormányzatok között, hiszen teljesen más pénzügyi stabilitással működnek az egyes települések.

 

A Brunszvik Teréz Óvoda esetében a felvételi döntések felülvizsgálatában, a kötelező adatszolgáltatásokban kellett feladatokat ellátni, emellett a gyermekétkeztetési ügyeket és az egészségügyi feladatellátásban az adminisztratív teendőket kellett folyamatosan végezni.

 

Az anyakönyvi, hagyatéki ügyek napi leterhelést jelentenek az érintett kollégáknak, ahogy ez az ügyirat statisztikából is látszik. A házasságkötő helyszínünk, melyet ingyenesen kell biztosítanunk a házasulóknak a Geróts-terem, sok házasuló külső helyszínként a Brunszvik-kertet választja, melyet a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. kezel. A házasságkötések terén a 2023-as évben is jelentős számban voltak a 30 napos várakozási idő alóli felmentést kérő párok, melyek indoka sokszor a különböző támogatások igénybevétele, illetve az előrehaladott várandósság volt. Az idei évben rendkívüli feladatmegoldásként külföldi állampolgárságú személlyel való házasságkötések adminisztratív intézése is kiemelt figyelmet érdemelt, valamint sajnálatos módon ismeretlen elhunyt anyakönyvezése is számos munkaórát lekötött az anyakönyvvezető munkaidejéből.

A halálesetek anyakönyvezési és hagyatéki teendőin túl, az idei évben megugró számban volt szükség a köztemetés elrendelésére és megfinanszírozására, amelynek révén sajnos meghaladtuk a költségvetésben előirányzott 600 000 Ft-os keretösszeget, figyelemmel arra, hogy a temetések (különösen a koporsós temetések) a halotthűtési és sírhelymegváltási költségekkel együtt egyenként meghaladják a 300 000 Ft-ot.

 

Ennél az irodánál jelentkeznek a még az önkormányzatunkat terhelő hulladékgazdálkodási feladatok, és az évben számos Kormányhivatali jelzést kaptunk az önkormányzat tulajdonában lévő területen történő hulladék elhelyezés miatt, melynek felszámolása közvetetten az önkormányzat költségvetését, közvetlenül az MVK NKft. költségvetését terheli. Az idei évtől a MOHU Kft. vette át az állami közszolgáltatást a hulladékgazdálkodás területén, amely azonban számos ponton még rengeteg bizonytalanságot mutat, így a jövőbeli szolgáltatási tartalom egyes részletei még ismeretlenek számunkra, amely a lakossági megfelelő tájékoztatást is hátráltatja.

 

A lakcímnyilvántartás terén elmaradások voltak megállapíthatóak, ennek oka egyfelől a kollégák jelentős leterheltsége az egyéb feladatokkal, valamint az informatikai háttér, jogosultságkezelések nehézségei, amelyben a központi ügyfélszolgálat sem tudott segítségünkre lenni. Ennek a rendezésére a 2022. évben szerződést kötöttünk külső vállalkozóval, akinek a segítségével a 2023-as év elején sikerült rendbe tenni a lakcímeket, házszámokat a KCR rendszer szintjén. Az állam tulajdonában lévő főutak egyes részeinek átvétele is megtörtént az idei évben.

 

Az iroda dolgozói folyamatos ellenőrzéseket végeztek a teljes közigazgatási területen a hulladékelhelyezések, a közterület-használatok, az ebtartások, az önkormányzati közutak, árkok gondozása, kezelése terén. Az ellenőrzéseket a kollégák folyamatosan dokumentálták, felhívásokat küldtek ki, amelyekre javarészt pozitív válaszreakció érkezett, nagyon ritka volt azon esetek száma, ahol szankciót kellett alkalmazni a nem megfelelő eljárás miatt.

 

Megkezdődött az idei évben a gyermekétkeztetési közbeszerzési eljárás megindítása is, amelyre vonatkozó szerződése az önkormányzatnak 2024. évben lejár. Megtörtént a közbeszerző, és a szakmai közreműködő kiválasztása, és a szerződéskötés, valamint az első egyeztetések a közbeszerzés tartalma tekintetében.

 

Pénzügyi iroda

 

A pénzügyi iroda teljesítménye kiegyensúlyozott volt a 2023. évben, a vezető távozása mellett is, ugyanakkor sajnálatosan az év végével újabb változások elébe néz az iroda, amely komoly nehézséget jelent a hivatal- és önkormányzati vezetés számára. Az állandó, napi szintű feladatok mellett határidőben elkészültek a beszámolók, bevallások, az önkormányzati költségvetés dokumentumai. Az idei évben a korábbi csatornaberuházásból visszamaradó visszaigényelhető forgalmi adó tétel elévülési kérdésének rendezése, a tényleges nagyságrend és a múltbeli dokumentáltság ellenőrzése adott jelentős kihívást az iroda dolgozóinak, amelynek lezárására még nem került sor, ugyanakkor az adóhivatal várja jelzésünket ezzel kapcsolatosan, mivel ellenőrzésre kijelölt szerv vagyunk a rendszerükben.

 

Az iroda kezeli az intézmények, valamint a t&aac