Határozatok nyilvántartása


Martonvásár Város Önkormányzata

110/2023. (5. 30.) az egészségügyi alapellátás 2022. évi alakulásáról szóló beszámoló elfogadásáról

Martonvásár Város Önkormányzata

Képviselő-testületének

110/2023. (V.30.) határozata

az egészségügyi alapellátás 2022. évi alakulásáról szóló

beszámoló elfogadásáról

 

Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az egészségügyi alapellátás 2022. évi alakulásáról szóló beszámolókat elfogadja a határozat 1-7. melléklete szerinti tartalommal.

 

A határozat végrehajtásáért felelős: polgármester

A határozat végrehajtásának határideje: azonnal

 

110/2023. (V.30.) határozat 1. melléklete:                                                                                                       

 

2022. ÉVI BESZÁMOLÓ - HÁZIORVOSI ALAPELLÁTÁS I.

Tájékoztatós információk a háziorvosi feladat ellátásról a 2022-es évről

Dr. Jambrikné Dr. Takács Imola

Rövid írásos értékelés

  • a végzett háziorvosi feladatokról,
  • az említésre érdemes eredményekről, fejlesztésekről,
  • az ellátással kapcsolatos hiányosságokról,
  • az önkormányzattal való együttműködésről,
  • az önkormányzattól várt esetleges intézkedésekről, az ellátást segítő lépésekről.

 

dolgozói létszám;

2

ellátott betegek száma összesen és korcsoport szerinti megosztásban;

Ellátott betegek száma :15018

0-15év: 17

16-34 :év  1988

35-60 év:7278

60felett:5735

Gondozási kontrollok száma:

9658

Szűrések száma

920

gondozási csoportok statisztikája (pl: szív- és érrendszeri betegek, légzőszervi betegek, magas-vérnyomás betegek, cukorbetegek, daganatos megbetegedésben szenvedők száma vagy egyéb említésre méltó ok);

Rosszindulatú daganatok:55

Cukorbetegség: 178

Magasvérnyomás:808

Egyéb szív-és érrendszeri megbetegedések:111

Légzőszervi :112

 

beutalások száma (ebből diagnosztika, szakorvosi konzílium, kórházi kezelés);

Diagnosztika 724 ,szakkonz. 702, sürgős  ellátás 45

egyéb szakmailag fontosnak tartott adat, információ.

 

 

2022. évi értékelés

 

A betegellátáshoz szükséges eszközök, gyógyszerek a rendelőben rendelkezésre állnak.

 

A betegek személyes megjelenése mellett az előző években meghonosodott és elfogadott távkonzultáció továbbra is jelentős részét teszi ki a munkánknak. Ennek következményeként a rendelőben a várakozási idő jelentősen csökkent, általában tudjuk tartani a megbeszélt időpontokat, az aktív életet élő betegeink számára ez kifejezetten előnyös, de az idősebb korosztály is értékeli. De míg pl. egy magas vérnyomás beállítása előzetes személyes találkozás után email-es/ telefonos konzultációk sorával megoldható, addig egyes krónikus betegségek akut fellángolása, bizonyos panaszok, tünetek mindenképpen szükségessé teszik a személyes megjelenést – időnként nehezményezik a betegek, hogy be kell jönni a rendelőbe.

A betegek a rendelőbe többnyire előzetes időpontegyeztetést követően jönnek, ez gyakran lehetővé teszi, hogy felkészülten várjuk Őket (leletek előzetes átnézése, beutalók nyomtatása stb.)

A néhány éve bevezetett EESZT jól működik, a leletek, javaslatok az esetek zömében elérhetőek a „felhőben”, még ha kis késéssel is. Sajnos az EESZT és/ vagy az internetalapú háziorvosi szoftver munkaidőben időnként gyakran túlterhelt, nagyon lassú, néha használhatatlan, ezért sokszor amit lehet, kora reggel vagy késő este pótolunk.

Meglátásom szerint távkonzultáció megjelenése és az EESZT bevezetése ugyan lényegesen megnövelte az adminisztrációs terheinket, de egészében véve a betegeknek könnyebbséget jelent.

 

Az újraindult vastagbélrákszűrés, a rendelőben elérhető szűrések (kardiovasculáris, magasvérnyomás, vércukor, vérzsír, hugysav) folyamatosak.

 

Változó mértékben, de a csökkent a szakrendelések hozzáférhetősége, az előjegyzési idő nőtt, Velencén több szakrendelés megszűnt.  Mindezzel párhuzamosan egyre többen fordulnak a magánegészségügy felé, javul a diagnosztika, de elhúzódik a definitív ellátás.(Egy ultrahangot sokan ki tudnak fizetni, egy műtétet kevesen).

 

Az Önkormányzattal való kapcsolatunk rendezett.

 

2023.03.10.

 

110/2023. (V.30.) határozat 2. melléklete:                                                                                                       

 

2022. ÉVI BESZÁMOLÓ - HÁZIORVOSI ALAPELLÁTÁS II.

Dr. Fodor Tamás

Tájékoztató jellegű információk a háziorvosi feladat ellátásáról a 2022.évben

Praxisunkban a 2022-es év eleje úgy folytatódott ahogy a 2021-es év befejeződött, vagyis a SARS-COVID 19 járvány elleni védelemmel. A betegek jelentős hányada légúti fertőzés által okozott panaszokkal keresett fel minket személyesen, telefonon vagy e-mailen, a táppénzre vételek jelentős hányadára is a légúti fertőzések, illetve a szövődményei miatt került sor. Sajnos rengeteg szövődményes esettel találkoztunk, melyek kezelése időben jelentősen elhúzódott, így nagy terhet okozva az ellátásnak. Az év első felében folytattuk a COVID19 elleni védőoltások beadását.

A beteg forgalomban kisfokú emelkedés történt a 2022-es évben. Az össz orvos-beteg találkozások száma 20.931 volt. Ez kissé több, mint az elmúlt évben, aminek a fő oka, a még mindig nagy számú az akut betegségek miatti ellátás.  A leggyakoribb orvos-beteg találkozást az akut betegségek miatti ellátások tették ki (kb. 80%), ezek után következett a krónikus betegségek miatti gondozás, vagyis a magas vérnyomás, cukorbetegségek és egyéb krónikus betegségek miatti ellenőrzések, illetve nagy számban adtunk be védőoltásokat is a tavalyi évben.  Az elmúlt évben 2.178 db-nál is több COVID19 elleni védőoltást adtunk be, melynek a többsége emlékeztető oltás volt. 

Az akut megbetegedések magas száma mögött egyértelműen a jelentősen emelkedett fertőző megbetegedések száma állt. A 2021-es évben halasztódtak a tervezhető műtétek és ezzel járó  műtét előtti kivizsgálások száma is, amiket a 2022-es év második felében pótoltunk. Ez is látható az emelkedett orvos-beteg találkozások számában.

A felírt gyógyszerek közül továbbra is a leggyakoribb ok a szív-érrendszeri betegségek mellett az idegrendszeri-pszichiátriai, tápcsatorna és a csont és vázizom rendszerre ható gyógyszerek voltak.

Praxisunkban is észrevehetően megnőtt a pszichiátriai betegségek miatt ellátottak száma. Ennek fő oka még mindig a COVID-19 okozta szövődmények, illetve az egész világban tapasztalható bizonytalan helyzet.

 A beutalások száma jelentősen megnőtt a 2021-es évhez képest, ennek oka a COVID19 miatti kórházi lezárások feloldása volt. Ezek megoszlása a következőképpen alakult: Labor 3.485 db, ultrahang 565 db, RTG 433 db, sürgősségi ellátás 228 db, kardiológia 451 db, neurológia 321 db, reumatológia 521 db.

A beutalások számából látszik, hogy a laborvizsgálat maradt az egyetlen, viszonylag könnyen és gyorsan elérhető vizsgálat a településen.

Idén további változások várhatóak az alapellátásban. Az ügyelet működtetését az OMSZ veszi át Fejér megyében is, várhatóan az év végével. Ügyeleti ellátó helyeket alakítanak ki hétköznap délután 16-22 óra között, hétvégén 8-14 óra között. A nagyobb városokban marad csak éjjeli alapellátási ügyelet.

Továbbra is látható, hogy a krónikus megbetegedések egyre fiatalabb korban jelentkeznek, emögött a  tavalyi évben megnőtt COVID19 miatti szövődmények (post COVID-sy..) is szerepet játszanak. De emögött szerepelnek még a rossz életmódbeli szokások (kevés testmozgás, ülő életmód, zsíros, kalóriadús táplálkozás, dohányzás) magas száma, illetve a fokozodó stressz, mint rizikófaktor is szerepet játszhat ebben.

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy az Önkormányzattal továbbra is rendkívül jó kapcsolatban állunk, hiszen a célunk ugyanaz, hogy testileg és lelkileg is egészséges polgárok lakják városunkat.

Bízzunk benne, hogy a lakosság megbízik az alapellátásban és emiatt szívesebben keresi fel a helyi rendelőt, de azt látni kell hogy a mi kapacitásunk is véges és az alapellátás nem tudja teljes egészében átvenni a nehezen elérhető szakellátások szerepét.  

A további sikeres együttműködésben bízva,

 

Martonvásár, 2023.02.15                                                                                  Dr. Fodor Tamás

 

 

A praxishoz tartozó betegek korfáját mutatja a következő ábra

 

Korcsoport

Férfi

15-18

11

16

19-24

58

91

25-34

190

178

35-44

195

248

45-54

207

214

55-64

182

210

65-74

159

201

75 évnél idősebb

91

202

Összesen

1093

1360

 

 

 

 

 

 

Gyakoribb krónikus megbetegedések miatti gondozások megoszlása

 

 

 

 

                                         

 

 

Betegségek

Előfordulás (%)

Daganatok

4

Sérülés

2

Mentális zavarok

10

Endokrin

15

Urogenitális

3

Idegrendszer

3

Emésztőszervi

5

Légzőrendszer

4

Keringés

29

Csont-izom

20

 

Forgalmi adatok

 

Megnevezés

Összesen

Rendelőben ellátott esetek

20931

Rendelőn kivüli ellátások

101

Telemedicinális ellátás

968

Labor

3485

Sürgősségi ellátásra utalás

228

Ultrahang

565

RTG

433

 

 

 

 

 

 

110/2023. (V.30.) határozat 3. melléklete:

 

2022. ÉVI BESZÁMOLÓ -GYERMEKORVOSI ALAPELLÁTÁS

 

Háziorvosi összesítés a 2022-es évről.

Praxis dolgozói létszáma: 2fő

Praxis beteg létszáma: 1293fő

0-11 hó: 55

12hó-4év: 196

5-14: 910

15-19: 132

 

Rendelés, tanácsadás alatt ellátottak száma: 8009

Diagnosztikai vizsgálatra utalás: 123

Telemed.ellátás: 251

Egyéb beutalások: 71

Fekvőbetegint.utalás: 98

 

Főbb gondozási csoportok:

Asthma: 26

Diab: 5

Hypertonia: 12

 

Iskolai kampányoltások, kötelező és nem kötelező védőoltások rendben zajlottak, szűrésekkel kombinálva.

Rendelői felszerelések rendben vannak.

Fűtési szezon kezdete után több alkalommal jeleztük, hogy a váróban elhelyezett termosztát eléri a 21 fokot, onnantól a rendelőben nincs fűtés ,a fertőzőbeteg bejáró és vizsgáló közötti helységek rendszeresen 15-17 fok között voltak. Így a kötelezően előírt óránként 5 perces szellőztetést sem volt mód kivitelezni. Ennek megoldását szeretnénk kérni a következő idényre.

 

Köszönettel: Dr. Jellinek Kinga

 

110/2023. (V.30.) határozat 4. melléklete:

 

 TÁJÉKOZTATÁS A 2022. ÉVI FOGORVOSI ELLÁTÁSRÓL

 

ADATOK A 2022. 01.01. – 2022.12.31. KÖZÖTTI IDŐSZAKRA VONATKOZÓAN

 

Dolgozói létszám: 2

 

Ellátott esetek száma:

- felnőtt:           6.412 fő

- gyermek:       1.056 fő

Összes eset száma:     7.468 fő

 

18 év alatti biztosított esetek száma:

1.056 fő

 

18 év feletti nem nyugdíjas biztosított esetek száma:

4.989 fő

 

Nyugdíjas biztosított esetek száma:

1.423 fő

 

Sürgősségi biztosított esetek száma:

154 fő

 

A 2022-es évben a korábbi COVID járvány lecsengése után ismét növekedést mutatott a páciensek száma. A rendelés kapacitása teljes mértékben kihasznált, többször előfordult, hogy rendelési időn túlmenően is elláttunk betegeket.

 

MFB-s támogatott hitel (EFOP-5.1.1-17) felvételével sikerült a géppark korszerűsítését elvégeznünk, melynek keretében a fogászati kezelőegységet, valamint a röntgenkészüléket cseréltük le.

 

Szeretnénk kérni az Önkormányzatot, hogy az épület külső homlokzatára (mindkét oldalon) helyezzék ki a FOGORVOSI RENDELŐ feliratot, ugyanis a páciensek (akik még nem jártak a rendelőben) sokszor keresik, hogy hol található pontosan a rendelő.

 

Az időközben szétosztott praxis miatt, szükséges lenne a másik fogászati rendelő gépparkjának is a korszerűsítése. Tekintettel arra, hogy az elmúlt évben nagyobb mértékű beruházásra került sor, így szeretnénk kérni az Önkormányzat segítségét kérni akár a pályázati úton történő fejlesztések elérésében.

 

Az eszközök modernizálása nagyban hozzájárulna martonvásári és tordasi lakosok ellátásának minőségbeli javulásához.

 

Martonvásár, 2023.05.16.

 

Dr. Berczi Dániel

BERCZI-DENT KFT.

110/2023. (V.30.) határozat 5. melléklete:

 

Területi védőnői szöveges jelentés

2022. évről

Mottó: A védőnői tevékenység során rögzített adatok értékelése, elemzése, eredményeinek megismertetése fontos védőnői feladat, a védőnő szakmai igényességét bizonyítja.

Jogszabály: 49/2004. (V. 21.) ESzCsM rendelet a területi védőnői ellátásról, 26/1997. (IX. 3.) NM rendelet az iskola-egészségügyi ellátásról,

            A munka egy része a járványügyi szabályozás miatt az online térbe, telefonos tanácsadásra helyeződött át. A tanácsadásra helyeződött nagyobb hangsúly.

Terület megnevezése:        Martonvásár I. körzet

Jelentést készítette:             Horváth Márta

 

1. Infrastruktúra, tárgyi feltételek

 

A 2022-es évben a tárgyi feltételek, fogyó diagnosztikai eszközöket, formanyomtatványokat és a védekezéskez szükséges felszereléseket az önkormányzat biztosította a szolgálat részére.

2. Nővédelmi gondozás

42 nővédelmi látogatás történt.

3. Várandós gondozás

36 fő új várandóst vettem fel. 6 várandós az első trimeszterben elvetélt. 116 várandós látogatást végeztem, amiből 45 volt veszélyeztetett és 52 tanácsadáson való megjelenés történt. A várandósok száma az előző évhez képest emelkedett.

4.Gyermekágyas gondozás

 

 170 gyermekágyas látogatás történt.

 5. Újszülött kortól a tanulói jogviszony megkezdéséig a gyermekek gondozása.

   31 újszülöttet vettem fel, ebből 4 koraszülött. 434 csecsemőlátogatást végeztem. 291 megjelenés volt a tanácsadáson. Státuszvizsgálatuk 1,2,3,4,6 és 9 hónaposan mind megtörtént. A csecsemők mozgásfejlődése az elszigeteltségtől az előző évekhez képest több megsegítést igényelt, őket a nevelési tanácsadó kezelte.

24 csecsemő szopott még egy éves kora után, ez a járásban kiemelkedő eredménynek számít.

1-3 éveseket 219 alkalommal látogattam. Velük 129 tanácsadás történt. Egyre több a megkésett beszédfejlődés, a maszkhasználat akadály ezen a területen.

 3-6 éves 190 alkalommal látogattam, ebből 10 volt veszélyeztetetett és 25 beiskolázandó volt. Ennél a korosztálynál 111 tanácsadás.

            Az életkorokhoz kapcsolódó kötelező védőoltások maradéktalanul beadásra kerültek, amiről a szülőket folyamatosan írásban és szóban is tájékoztatom és havonta jelentem a járványügyi felügyelőnek.

155 családot gondoztam. Összesen 1171 szaklátogatást végeztem.

6. Óvodaegészségügyi tevékenység

Brunszvik Teréz napköziotthonos óvoda tartozik a területemhez, 10 csoporttal.

13 alkalommal tartottam csoportfoglalkozást fogápolás, higiénia és az egészséges táplálkozás, érzelmek és kezelésük témaköreiben.

Havonta történt tisztasági vizsgálat, étlap ellenőrzés. Megtörtént az elsősegély ládák átnézése-javaslat a feltöltésükre és az épület, az udvar tisztaságának, biztonságának vizsgálata.

Munkatervet a tanév elején elkészítettem és a gyógytestnevelési csoportok összeállítását a tanév végén elkészítettem a gyógytornásszal.

8. Egyéni és közösségi egészségfejlesztési, egészségvédelmi programok tapasztalata

A pandémia miatt nem volt rá lehetőség.

9. Kapcsolattartás tapasztalatai

A gyermekjóléti szolgálattal javul a kapcsolat, de a szolgálati telefonjukat nem vihetik ki területre, ami megnehezíti a kapcsolattartást.

Az ukrán menekültekkel havi jelentési kötelezettségünk volt. Egy gondos család azóta is itt telepedett le.

Tavaly a gyermekjóléti szolgálatnál 6 esetkonferencián vettem részt.

Probléma esetén telefonon és írásban is jelzek a gyermekorvosok felé, amire az esetek többségében nem kapok választ a körzeten kívüli orvosoktól.

10. Továbbképzések:

Pontszerző konferenciára nem volt lehetőség.

Martonvásár, 2023.04.11.                                          Horváth Márta

                                                                                          védőnő

 

110/2023. (V.30.) határozat 6. melléklete:

 

Területi védőnői szöveges jelentés Martonvásár II.

2022. évről

           

1. Infrastruktúra, tárgyi feltételek

 

A 2022-es évben a tárgyi feltételek, fogyó diagnosztikai eszközöket, formanyomtatványokat és a védekezéskez szükséges felszereléseket az önkormányzat biztosította a szolgálat részére.

2. Nővédelmi gondozás

12 nővédelmi látogatás történt, 5 fő tanácsadáson.

3. Várandós gondozás

  42 fő új várandóst vettem fel. 72 várandós látogatást végeztem, amiből 15 volt veszélyeztetett és 155 tanácsadáson való megjelenés történt.

A várandósok száma az előző évhez képest stagnál, de az én körzetemben mindig magasabb a létszám.

Szerencsére sem halvaszülés, sem koraszülés nem történt. Viszont sajnálatosan emelkedett a vetélések és a fejlődési rendellenesség miatt megszakított várandósságok száma. (Emiatt megszerveztem a perinatális gyászfeldolgozó csoportot, amely most, 2023. április 14-én meg is kezdte foglalkozásait.)

4. Gyermekágyas gondozás

 

132 gyermekágyas látogatás történt.

 5. Újszülött kortól a tanulói jogviszony megkezdéséig a gyermekek gondozása.

    36 újszülöttet vettem fel, ebből 1 kisfiú intrauterin retardáltként született. (Időre született, de 2500 g súly alatt.)

273 csecsemőlátogatást végeztem és veszélyeztetettség miatt17 látogatás történt nem volt. Tanácsadáson 320 megjelenés történt. Távkonzultációban már nem kellett látogatást végeznem.

Státuszvizsgálatuk 1,2,3,4,6 és 9 hónaposan mind megtörtént.

 A csecsemők mozgásfejlődése az elszigeteltségtől az előző évekhez képest több megsegítést igényelt, őket a nevelési tanácsadó keretein belül konduktor kezelte illetve a DSGM (Dévény féle speciális) manuálterápeuta.

23 csecsemő szopott még egy éves kora után, ez a járásban kiemelkedő eredménynek számít.

   1-3 éveseket 84 alkalommal látogattam, amiből 12 volt veszélyeztetettség.

 Tanácsadáson való megjelenés 217 alkalommal történt, távkonzultációra nem került sor.. Egyre több a megkésett beszédfejlődésű gyermek, a bezártság, a maszkhasználat és a kortárs csoportok hiánya miatt ennél a korosztálynál jelentős létszámban a Pedagógiai Szakszolgálat beszédindító csoportjába való beintegrálódást kellett javasolnom.

    3-6 éves 125 alkalommal látogattam, ebből 56 látogatás veszélyeztetett gyermeknél történt.

Beiskolázandó korcsoport a 2015.09.01-2016 08.31-ig született gyermek számított a tavalyi évben, 37 fő volt.

Tanácsadáson a 3,4,5,6 és 7 éves státuszvizsgálat érintettjei jelennek meg, 156 gyermek tisztelt meg szüleivel együtt.

            Az életkorokhoz kapcsolódó kötelező védőoltások maradéktalanul beadásra kerültek, amiről a szülőket folyamatosan írásban és szóban is tájékoztatom és havonta jelentem a járványügyi felügyelőnek.

205 gondozott családom volt a 2022-es évben, összesen 854 szaklátogatást végeztem.

6. Óvodaegészségügyi tevékenység

Szent László Katolikus Óvoda tartozik a területemhez, 2 csoporttal, 44 gyermekkel.

Havonta történt tisztasági vizsgálat, étlap ellenőrzés. Megtörtént az elsősegély ládák átnézése-javaslat a feltöltésükre és az épület, az udvar tisztaságának, biztonságának vizsgálata.

Munkatervet a tanév elején elkészítettem.

8. Egyéni és közösségi egészségfejlesztési, egészségvédelmi programok tapasztalata

A pandémia miatti korlátozások feloldása után örömmel vettük a Baba-mama klub iránti igény miatt a kismamák megkeresését. Csütörtökön délelőttönként meglehetősen nagy létszámban vesznek részt gyermekeikkel egy szabadfoglakozáson. Terveznek tematikus előadásokat is.

9. Kapcsolattartás tapasztalatai

A gyermekjóléti szolgálattal napi kapcsolatban állok, a családgondozókkal igény esetén együtt látogatjuk a problémás családokat. Jelzés feléjük szóban és írásban is megtörténik.

Esetmegbeszélés és esetkonferencia nem volt. Az éves gyermekvédelmi tanácskozáson részt vettem

A munka egy része a járványügyi szabályozás miatt az online térbe, telefonos tanácsadásra helyeződött át. A tanácsadásra helyeződött nagyobb hangsúly.

 10. Továbbképzések:

Pontszerző továbbképzés nem volt, de negyedévente a járási védőnői értekezleten részt vettem.

A két körzet közötti létszám eltérések miatt kezdeményezés történt a NEAK-nál körzetmódosítás ügyben.

(Erre most, 2023.március 1.-gyel került sor, 3 utca áthelyezésre került Martonvásár I.körzetbe.)

 

Martonvásár, 2023.04.17.                                                      Dolinka Zsoltné

                                                                                                    védőnő

 

110/2023. (V.30.) határozat 7. melléklete:

 

2022. éves beszámoló az iskolavédőnői munkáról

 

Az elmúlt évben az ellátandó feladataim visszarázódtak a COVID járvány előtti állapotra.  A szűrővizsgálatok és a kötelező védőoltások elvégzése könnyebben, zökkenő mentesebben ment.

Elég volt 2 pótoltást szervezni egy-egy oltás után, így tudtuk hiánytalanul elvégezni a kötelező kampányoltást Jellinek doktornővel mindkét intézményben.

 

Beethoven Általános Iskolában a munkámat az A épület földszint 2-es termében kezdhettem szeptemberben, az átköltözés és a védőnői szoba kialakításában köszönöm a segítséget.

A tanulók részéről az elsősegély kérés, panasszal való megkeresés gyakori, naponta átlagosan 13 diák keres meg különféle panaszokkal.

Kiszűrt tanulók kontroll vizsgálata, nyomon követése rendszeres és hatékony. A szülőkkel és diákokkal aktív a kapcsolat.

Az adminisztrációt számítógépen és papír alapon is vezetem.

Iskolapszichológussal és a szociális munkással, tanári karral szoros együttműködés van, ami hatékonnyá teszi munkánkat.

 

Beethoven Általános Iskolában végzett munkám

Beíratott tanulók száma: 573

Megvizsgált tanulók száma: 284 /törvényi előírás szerint 2.4.6.8. évfolyamon

Kiszűrt esetek száma: 532 / egy tanulónál akár több elváltozást is kiszűrtem, ezért magasabb ez a szám, mint a megvizsgált tanulók száma/

Leggyakoribb elváltozások: lúdtalp, látásélesség, kórosan túlsúlyos, hipertónia, tartási rendellenesség.

Évről évre emelkedik a kórosan sovány tanulók száma is. Az egészségnevelésbe kiemelten hangsúlyt kap az egészséges táplálkozás ismertetése.

 

Minden tanévben negyedévenként szeptember, január, április- megtörténik a tisztasági vizsgálat (fejtetvesség).

Szükség esetén azonban a negyedévi vizsgálatok között is történnek szűrések.

Pediculosis fertőzés esetén 2 hetenként ellenőrzöm az érintett osztályt, amíg negatív eredményt kapok.

Előző tanévben is több alkalommal keresett fel szülő, segítségemet kérve a kezeléshez. Hatékony az együttműködés a pedagógusok, szülők és a védőnő között.

A kezelések elvégzése elsősorban a szülő feladata, de ismételt nagyfokú fejtetvesség esetén a védőnő is elvégzik a személykezelést az iskolákban értesítve erről a szülőket. Kiszűrt tanulók száma: 11 fő.

 

Egészségnevelő alkalmakat személyi higiénia, kézmosás minden osztályban tartottam legalább egyszer. Egészséges táplálkozásról 2 alkalommal, testi fejlődésről, pubertáskori változásról 6 alkalommal, társas kapcsolatok 1, egészséges környezetről 2 alkalommal, káros szenvedélyekről 3, mindennapi aktív testmozgásról 1 alkalommal tartottam az iskolában. Folyamatosan fejlesztem, bővítem ezeket az ismereteimet, és az előadásokat mindig az aktuális osztályhoz alakítom a pedagógus segítségével.

Ősszel elvégeztem a Családi Életre Nevelés képzést, melynek ismeretei, számomra hiánypótló pedagógiai módszerei, eszköztára gazdagítják az óráimat.

Pápay Ágoston Speciális Iskolában az iskola dolgozóival jó együttműködéssel itt is hiánytalanul megkapta minden tanuló a kötelező védőoltást. Az influenza elleni oltások lebonyolításában is segítettem Jellinek doktornőnek az intézményben.

Szűréseket a speciális igényű tanulók esetében az ápolónőkkel együtt végeztük. Mivel speciális igényű tanulók járnak ebbe az iskolába, egyénre szabott, sokszor kreatív módszerekkel tudom a szűrést elvégezni. Előfordul, hogy nem tudjuk az együttműködést elérni egy-egy diák esetében. Tavaly 5 diák volt, akinél a látás vagy hallásvizsgálat nem volt mérhető. A pediculosis és scabies tekintetében szoros együttműködés az iskola dolgozóival. Ősszel nem volt pediculosis és scabies fertőzés.

Ellátandó tanulók létszáma:104 fő

Kiszűrt esetek száma: 114

 

Martonvásár, 2023. április

Jaskó Anna Flóra

                                                                                                 iskolavédőnő