Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
10/2022. (II. 15.) határozata
a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft.
2022. évi üzleti tervének elfogadásáról
1. Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Kft.) legfőbb szerveként eljárva a Kft. 2022. évi üzleti tervét jelen határozat melléklete szerint elfogadja.
2. A Képviselő-testület a Kft. részére jelen határozat mellékletének 3. melléklete szerinti átadott pénzeszközöket biztosítja a 2022. évre Martonvásár Város Önkormányzata és a Kft. között fennálló érvényes és hatályos fenntartói és támogatói keretszerződés, valamint az egyes közfeladatok ellátására kötött közszolgáltatási szerződésekben foglalt feladatok ellátásának biztosítása érdekében, a jelen határozat 2. melléklete szerinti feladatonkénti részletes bontás szerinti finanszírozással.
A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető
A határozat végrehajtásának határideje: folyamatos
…./2022. (…..) határozat 1. melléklete
ÜZLETI TERV
2022
Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft.
Tartalom:
Bevezetés
Célkitűzések
Pénzügyi terv
Összefoglalás
Mellékletek:
- MVK 2022 PÉNZÜGYI TERV TÁBLA
- MVK 2022 TERV – Feladatok szerint
- MVK 2022 Pénzügyi támogatási igény (Önkormányzati feladatbontásban)
- MVK Eredményterv
Martonvásár, 2022. január 31.
Tóth Balázs
ügyvezető
BEVEZETÉS
A Martonvásári Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft, mint Martonvásár Város Önkormányzata kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság (továbbiakban: MVK) 2021. január 1-én jött létre a Martongazda Városfejlesztési és Üzemeltetési Nonprofit Kft. és a MartonSport Nonprofit Kft egyesülésével. Alapító okiratában foglaltaknak megfelelően - tevékenységét nonprofit gazdasági társaságként végzi, amelynek keretében elsődlegesen a helyi lakosság közös szükségleteinek kielégítését nyereség- és vagyonszerzési cél nélkül szolgáló tevékenységet végez, üzletszerű gazdasági tevékenységet csak kiegészítő jelleggel folytat. Nonprofit társaságként, a gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az Alapító Okiratában meghatározott tevékenységére fordítja.
Az MVK jelenleg minden olyan önkormányzati közfeladatot ellát, amit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény 2011. évi CLXXXIX.törvény 13. § (1) bekezdésében rögzített kötelező önkormányzati több (szám szerint 7db) közszolgáltatási keretszerződés alapján, amik három fő témakörre bonthatóak:
-
Sport jellegű feladatok (ezt a Sport Iroda végzi, más néven MartonSport)
- Sportszakmai, városi sportreferensi feladatok ellátása
- utánpótlás nevelési feladatok labdarúgás és kézilabda sportágban
- sportlétesítmények működtetése.
-
Kulturális jellegű feladatok (ezt a Kulturális Iroda végzi, más néven MartonKult)
- Kulturális rendezvények szervezése, lebonyolítása
- helyi közösségek támogatása, szervezett együttműködés kialakítása,
- kulturális létesítmények üzemeltetése
- piac szervezés és működtetés
- Városüzemeltetési feladatok (Ezt az Üzemeltetési Iroda végzi, más néven MartonGazda)
-
településüzemeltetés körében
- köztemetők fenntartása,
- közvilágításról való gondoskodás,
- helyi közutak karbantartása és tartozékainak fenntartása,
- közparkok és egyéb közterületek fenntartása;
-
környezet-egészségügy körében
- a települési környezet tisztaságának biztosítása,
- rovar- és rágcsálóirtás az önkormányzati fenntartású területeken;
- lakás- és helyiséggazdálkodás üzemeltetői feladatai, intézményüzemeltetés;
- helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, közreműködés a helyi vízkárelhárításban
- közreműködés a helyi katasztrófavédelem, polgári védelem, helyi közfoglalkoztatás feladatállás területén;
- a kistermelők, őstermelők számára – jogszabályban meghatározott termékeik – értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
- helyi közösségi közlekedés biztosítása;
A Martonvásári Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. az átadott önkormányzati alapfeladatokat mindenkori munkaszervezetével, illetve alvállalkozók igénybevételével látja el a hatályos jogszabályok szerint.
CÉLKITŰZÉSEK
A 2021-es esztendő volt az összevont társaság működésének első éve. Az idei, a 2022-es pénzügyi terv jóváhagyása korábban történik meg, mint eddig bármikor a jogelőd társaságok esetében, ami mindenképpen kedvező fejlemény, viszont ennek a ténynek a következménye az is, hogy a terv készítéséhez csak az utolsó pillanatában állt rendelkezésre a tavalyi teljes év lekönyvelt tételeinek (bázisnak) az adatállománya. A tavalyi gazdálkodási számviteli eredmény is a 2022.01.31-én ismert és rögzített adatok alapján lett meghatározva (várható eredmény), ez a terv bázisa.
Az év végi eredményesség akkor mérhető, ha előre meghatározott célkitűzéseket fogalmazunk meg, amit év végén visszatekintve össze tudunk vetni a megvalósult állapottal.
A társaság célkitűzéseit szakmai irodánként (a feladat jellege szerinti) érdemes meghatározni.
MVK központi iroda:
- Vállalatirányítási rendszer szoftver minden moduljának alkalmazása,
- A munkaügyek központosított kezelése
- A pénzügyi adminisztráció szerkezetváltása, a három iroda egységesítése és a könyvelési struktúrához közelítése
MartonSport:
- 2022-es TAO pályázataink megtervezése, határidőben történő beadása
- Az újonnan jóváhagyott TAO kereteink maradéktalan feltöltése
- Elérni a sportlétesítményeink bevételeinek növekedését (a pandémia előtti időszak mértékén felül)
- Új humán erőforrás megtalálása és bevonása az utánpótlás nevelési feladatokba
MartonKult
- Rendszeres piac és program megszervezése, folyamatos fenntartása
- Az épület folyamatos felügyeletének megszervezése és alkalmazása (irodai időszakon kívül is)
- Bérleti és egyéb bevételi lehetőségek felfedezése, kihasználása
- Szabályozott keretek kialakítása a közösségekkel (Együttműködési megállapodások megkötése)
- Új, színvonalas kulturális rendezvények megvalósítása (minél több helyszín bevonásával)
- Kiállító terem kihasználtságának javítása
MartonGazda
- Közfeladatok ellátásának szervezettségének a növelése, színvonal emelés (pl. bejelentési csatorna létrehozása, visszajelzések küldése)
- Vásártéri telephely környezetének rendezése, belső rend kialakítása
- Új járművek beszerzése és ezzel a hatékonyság növelése
- Szerződéses állomány felülvizsgálata, szükség esetén módosítása, megújítása
- Személyi állomány megtartása, megbecsülésének javítása
PÉNZÜGYI TERV
TERVEZÉSI SZEMPONTOK
A tervezést a jelenleg általunk ismert adatok, kormányzati és önkormányzati döntések és elvárások szerint végeztük el. Igyekeztük minden területen a lehető legpontosabban meghatározni a feladatellátáshoz szükséges kiadásokat és a lehetséges bevételi forrásokat. A források tervezésénél szempontként jelent meg az, hogy a külső bevételeink (nem önkormányzati pénzeszköz) mértéke növekedjen, ezzel is csökkentve az igényelendő támogatás mértékét. Az így elért bevételeken túl, az önkormányzattól átvett pénzeszközök biztosítják a 2022-ben ellátandó közfeladatok fedezetét.
A 2021-es év tény adatainak elemzésére a januári előterjesztési időpont miatt erősen korlátozott idő állt rendelkezésre, tekintve, hogy a teljes évre vonatkozó könyvelési adatok csak január végére álltak elő, de mindenképpen azt tartottam szerencsésnek, ha becslés nélküli TÉNY adatokkal tudjuk összehasonlítani a tervezett számokat. Ezúton is köszönöm a könyvelőnknek a megfeszített munkáját a cél érdekében. A könyvelésben 36.095 db főkönyvi tételszám adatait dolgoztunk fel, aminek több, mint a fele a Martongazda működéséből adódott. A fennmaradó tételeken nagyjából azonos arányban osztozott a MartonKult és a MartonSport.
A tervezésben komoly hangsúlyt fordítottunk arra, hogy a korábbiakhoz képest még pontosabban igazodjunk a könyvelés struktúrájához és logikájához, de igyekeztünk azt az igényt is fenntartani, hogy maradjon egyszerűen átlátható és közérthető mindenki számára. A pénzügyi tervet tartalmazó részletezett számviteli táblázat az 1. sz. mellékletben található.
Az üzemeltetési iroda (MartonGazda) és a Kulturális Iroda (MartonKult) bevételeit mind a közfeladat ellátás finanszírozásába forgatjuk vissza, a Sport Iroda (MartonSport) működésére nem igényeltünk önkormányzati támogatást - az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan. Ezen a területen (Sport) továbbra is az a cél, hogy a bevételeink és a kiadásaink egyensúlyát pozitív eredménnyel sikerüljön megőrizni, oly módon, hogy a sport pályázati önrészeken felül a Sport Irodára vonatkozó komoly értékcsökkenési leírásból adódó eredményrontó tényezőt is képes legyen elfedni.
Tervünk tartalmazza a megnövekedett rezsi egységárakból adódó többletigényt, a pénzügyi koncepcióhoz képest ezzel az összeggel bővült a támogatási igény, ami a teljes ellátási területre vonatkoztatva éves szinten 15 milliós többletterhet jelent, ami beépült a működési kiadások közé. Ebben a két új helyszínünk becsült fogyasztása is benne van. (Vásártér és Térségi Szolgáltatóház) Ez a 15 milliós összeg az elfogadott önkormányzati koncepcióban még tartalékként volt elkülönítve.
A Brunszvik-Beethoven Kulturális Központ épületét is bevonjuk a folyamatosan (használat alatt) saját emberrel történő felügyeleti körbe a szerződtetett nyugdíjasok segítségével, mert felelősséggel csak így biztosítható a rendeltetésszerű használat.
Szintén tartalmazza a terv a kormány által bejelentett 2022 január 1-től érvénybe léptetett garantált bérminimum és minimálbér emelés hatásait is.
Amit a pénzügyi tervünk nem tartalmaz:
- a kormány által bejelentett +20%-os kulturális bérfejlesztés többletforrása (Még mindig nincs információnk pontosan arról, hogy mennyit ítélnek meg és utalnak részünkre. Ez egy pályázat elbírálása alapján dől el. Amint erről a döntésről értesítést kapunk, úgy tudjuk beemelni egy üzleti tervmódosítás keretében. Szeretném hangsúlyozni, hogy ennek a többletforrásnak a következő évben (2023-ban) történő biztosításáról semmilyen ígéret nincs, ha idén kapunk is, a következő évben már lehet, hogy saját erőből kell kigazdálkodnunk.
- a jövő télen tervezett jégpálya üzemeltetés kiadásai (tapasztalati és információ hiányból adódóan)
- Azon önkormányzati beruházások, fejlesztések, amiket külön feladatként fogalmaztunk meg és a társaság alkalmazottainak igénybevételével kívánunk megvalósítani. Ezen feladatok forrását a működési költségvetésen felül kell biztosítani. Ezeket a kapacitásunk függvényében a prioritások figyelembevételével tudjuk megvalósítatni.
- Minden olyan feladatot, amiről nem volt tudomásunk a terv készítésének időpontjában.
A 2022. évben megvalósuló és a pénzügyi tervünkben nem szereplő előbb részletezett kiadásainkat abban az esetben tudjuk teljesíteni, ha arra az eredményes gazdálkodásunk vagy a tulajdonos Önkormányzat forrást biztosít.
BEVÉTELI TERV
A működésünk során a közfeladat ellátás és a vállalkozási bevételek együttes mértéke mindösszesen 446.510.342,- forintban került meghatározásra az alábbi bontás szerint:
Ez az ábra a 2. sz. melléklet adatai alapján készült. Évenkénti összehasonlításban ez lesz a legalkalmasabb arra, hogy az önkormányzati források és az egyéb külső források arányának változását tendencia szinten nyomon kövessük. Ha a célkitűzéseink megvalósulnak, az önkormányi forrásarány zsugorodni fog, a társaság saját bevételeinek aránya pedig növekedni.
KÖLTSÉGTERV
A költségek tekintetében a 2022-es évben a bevételeinknél 8,5 millió forinttal kevesebb költséggel kalkulálunk, ennek pontos összege: 438.009.182,- forint. A főbb részterületek között arányok az alábbi ábrán láthatóak:
Személyi jellegű kiadások
A bérkiadás mértéke a teljes kiadásokhoz képest a legmagasabb tényező. Mindez úgy igaz, hogy a társaságnál alkalmazott bérek a piaci szinthez képest jelentős elmaradásban vannak. Az egyik legnagyobb kihívás, hogy az alacsony bruttó bérekhez egyéb kiegészítéseket tudjunk alkalmazni, mert a jó munkaerő megtartása egyre nehezebbé válik. A tervek között szerepel a kedvezményes telefondíjak biztosítása azáltal, hogy a dolgozóink hozzátartozói részére is biztosítjuk a céges telefonflotta kedvezményét, ami a társaságunk részére konkrét kiadással nem jár, csak adminisztrációval, hiszen a szolgáltatói számlákat a cég kapja, és ezt kell továbbterhelni (fizetésből levonni vagy kiszámlázni) a munkavállaló felé. Ennek bevezetéséhez az adminisztratív erőforrásokat és folyamatokat kell először megteremteni.
A teljesítményhez igazított jutalmazási rendszer is ezért lett bevezetve, amit idéntől egységesen az ügyvezető kivételével minden munkavállaló megkaphat.
A társaság munkaszerződéssel foglalkoztatott munkavállalóinak tervezett összlétszáma 46 fő, de sok feladatot megbízási szerződéssel látunk el, mint az edzői feladatokat (11 fő) vagy a recepciós feladatokat a nyugdíjasok révén (9). Az alábbi diagram a teljes létszám (munkavállalók és megbízási szerződéses állomány) és a juttatások arányát érzékelteti. (Belső íven a létszámarányok, külső íven a bértömeg arányok láthatóak):
A munkavállalói létszámhoz az irányítás tekintetében hozzátartozik további 16 fő, akik edzőként vagy a portaszolgálat funkciót ellátó nyugdíjasként rendszeresen dolgoznak nekünk és jövedelmet kapnak tőlünk.
A személyi jellegű kiadások növekedése a tavalyi mértékhez képest talán a legmarkánsabb, aminek okait az alábbi táblázat részletezi.
MVK SZEMÉLYI KIADÁSOK VÁLTOZÁSA 2021-2022 (adatok millió forintban) |
Millió HUF |
Év közben betöltött pozíciók most teljes évben (Pl. igazgatók, piac szervező) |
11,1 |
Járulék csökkenés (17%-13%-ra) |
-4 |
Jutalomkeret kiterjesztése |
2,5 |
Szociális hozzájárulási adó támogatás megszűnése (pandémia elején volt) |
12,4 |
Üres pozíciók betöltése terv szinten |
3,7 |
Bérnövekedések (Benne a minimálbér emelés hatása is) |
11 |
Recepciós funkció kiterjesztése a BBK-ba |
1,5 |
ÖSSZES VÁLTOZÁS HATÁSA |
38,2 |
A személyi juttatásokat terhelő szociális hozzájárulási adót már a 13%-ra csökkentett mértékkel terveztük meg. Cafeteria juttatás a társaságnál egyelőre nincs.
A költségek arányainak megbontása és a bevételek alakulása elsősorban a feladatok szerinti bontásban árul el legtöbbet, ezért ezeket így mutatjuk be a 2. sz. mellékletben.
A számok ismeretében itt állapítható meg egyértelműen, hogy melyik közfeladatra, illetve helyszínre kell a legtöbb önkormányzati forrást áldozni. Látható, hogy melyek a legkiemelkedőbb területek – ahol a leginkább érdemes elgondolkozni egy-egy hatékonyság növelő vagy költségcsökkentő beruházáson - hiszen a lépték miatt itt lehet a legnagyobb mértékű megtakarítást elérni. Érdemes böngészni a sorokat, kiemelni csak a leginkább költséges feladatokat szeretném.
- A kulturális élet szervezése – 80,9 M Ft (ebben benne foglaltatik 12%-os részaránnyal a MartonGazda fizikai állományának kulturális területen végzett munkájának bérköltség tömege is, hiszen a tavalyi munkaidő nyilvántartás adatai alapján ez 9.779.946,- forint volt az ide könyvelt bérköltség)
- Közvilágítás – 33,1 M Ft (különösen a drasztikus, 65%-os egységár emelkedés miatt)
- Zöldterület fenntartás – 26,2 M Ft (Elsősorban az élő munka igénye miatt)
- Óvoda épület működtetése – 16,5 M Ft (Ennek kétharmada rezsi jellegű kiadás)
- Hulladékgazdálkodás – 9,1 M Ft
- Üzemeltetési Iroda kiadásai – 9,3M Ft
- Az út és járda karbantartás – 8,8M Ft
- Helyi közösségi közlekedés – 7,9M Ft (660e forintos jegybevétel levonása után)
Az irodákra vonatkoztatott összesítésnél (ami a felső sorban látható) azt tartom fontosnak megjegyezni, hogy mindhárom irodának vannak vállalkozási bevételei, összességében 159 milliós mértékben. Ez a szám az önkormányzati támogatás mértékével összehasonlítva is jelentős mértékű, ezek nélkül az önkormányzati támogatás igény 165%-kal nagyobb lenne! Cél, hogy ezeket a bevételeket a közfeladat ellátás zavartalan biztosítása mellett növelni tudjuk. Talán a kulturális létesítmények hasznosítása terén van a legnagyobb tartalék a rendszerben.
Ugyanazokat a tervszámokat az önkormányzati költségvetés logikájában felsorolt feladatonkénti bontásában 3. sz. melléklet tartalmazza.
EREDMÉNYTERV
A decemberi képviselő testületi ülésen beterjesztett és elfogadott előterjesztés, melyben az amortizációs kulcsok csökkentését hagyta jóvá a testület éves szinten 9 milliós nagyságrendű segítség a számviteli eredményünk számára, ekkora mértékkel csökkent az eredményrontó hatás, ami már a 2021-es számviteli eredmény kimutatásban is érezteti majd hatását. Természetesen a 2022-es évben is ezekkel a kulcsokkal kell számolni, így ezt az eredménycsökkentő hatás már nem lesz olyan nagymértékű, mint korábban.
Ezzel együtt 2022-re 8,5 milliós nagyságrendű értékcsökkenéssel kalkulálunk. Tehát a célkitűzés az, hogy minimum ekkora nagyságrendű eredményt kell felmutatni, hogy a pozitív számviteli eredmény elvárást is tudjuk teljesíteni. Ezt az eredményt a MartonSport iroda tevékenységei kapcsán kell elérnünk, hiszen a másik két támogatott iroda bevételei a saját kiadásaiba vannak visszaforgatva.
Az előterjesztett 2022 évi pénzügyi terv 101e forintos számviteli eredményt céloz meg. Ugyan a számviteli eredmény tényleges alakulása az év közben nagyon sok tényezőtől függ, a jelen pénzügyi terv jóváhagyása esetén bizton remélhetjük, hogy a minimálisan pozitív eredmény is megvalósíthatónak látszik.
A számviteli eredményterv táblázat a 4. sz. mellékletben látható.
ÖSSZEFOGLALÁS
A 2022-es naptári évre az önkormányzati támogatási igény 241.374.701,- forintban került meghatározásra. A 2021-es jóváhagyott tervhez (207.919.000,- Ft) képest ez 33,4 millió forinttal több, ami 15,8%-os emelkedés. Annak megítéléséhez, hogy a növekedés mértéke mennyire nagy, érdemes figyelembe venni, az alábbi információkat:
- A rezsi árnövekedésből fakadó növekmény a legnagyobb tétel (15 millió Ft)
- Nem volt minden pozíció teljes évben betöltve (pl. két igazgatói pozíció 11 millió Ft)
- A kötelező minimálbér emelkedés hatása (19 érintett ember, 3,5 millió Ft)
Új feladatok is benne vannak az idei tervben, aminek a kiadásai a tavalyi tervben nem szerepeltek:
- Piac szervezés (2,5 millió Ft)
- Recepciós felügyelet bevezetése a BBK épületben is (1,5 millió Ft)
- Az új hirdetési felületek kihelyezése és tartalmának nyomdai kiadásai (2,1 millió Ft)
Ez így együtt már 35,6 milliós többlet a tavalyi tervszámhoz képest. Ha mindezek mellett még az inflációt is számításba vesszük, ami szintén érzékelhető tétel, nem kérdés, csak úgy sikerülhet ezekkel az összegekkel megvalósítani a pénzügyi tervet, ha a hatékonyság a társaságon belül javul.
A 2021-es eredmény kimutatásunk még nem készült el, ezt a beszámoló elfogadásakor tudjuk bemutatni. Ami viszont már ismert, hogy a tavalyi év vonatkozásában a belső ellenőr és a könyvvizsgáló által is ellenőrzött elszámolási táblázatok (az önkormányzati támogatás vonatkozásában) leadásra kerültek. Ennek alapján 144e forintnyi visszafizetési kötelezettségünk keletkezett a Kulturális Iroda (MartonKult) fel nem használt támogatása révén. (63 M forintos támogatási összegnél ez az arány 2,2%).
Az Üzemeltetési Iroda tekintetében viszont 6M forinttal kevesebb támogatást kértünk és kaptunk, mint amit a közfeladat ellátásra fordítottunk, de a saját bevételek ezt bőven képesek voltak ellensúlyozni, sőt ennek a szakmai irodának a pénzügyi teljesítménye volt a legjobb.
Az biztos, hogy rengeteg tennivaló van még az összevont cég háttér rendszereinek, folyamatainak fejlesztésével, egységesítésével, de pénzügyileg stabilnak látom a céget és érzésem szerint idén sokkal jobb előjelekkel vágunk neki az előttünk álló évnek mint az elmúlt években.
/ckeditor/kcfinder/upload/files/02_ET_20220215_MVK_2022%C3%BCzletiterv_1mell%C3%A9klet1.pdf
/ckeditor/kcfinder/upload/files/02_ET_20220215_MVK_2022%C3%BCzletiterv_1mell%C3%A9klet2.pdf
/ckeditor/kcfinder/upload/files/02_ET_20220215_MVK_2022%C3%BCzletiterv_1mell%C3%A9klet3.pdf
/ckeditor/kcfinder/upload/files/02_ET_20220215_MVK_2022%C3%BCzletiterv_1mell%C3%A9klet4.pdf
/ckeditor/kcfinder/upload/files/02_ET_20220215_MVK_2022%C3%BCzletiterv_2mell%C3%A9klet.pdf