Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
204/2017. (IX. 26.) határozata
a Martongazda Nonprofit Kft. 2017. első félévi üzleti tevékenységéről készült beszámolóról
A Képviselő-testület a Martongazda Nonprofit Kft. legfőbb szerveként eljárva, a Kft. 2017. első félévi üzleti tevékenységéről készült beszámolót – a jelen határozat melléklete szerinti tartalommal – elfogadja, a beszámoló alapján a társaság 2017. évi üzleti tervét az 1-2. mellékletek szerint módosítja.
A határozat végrehajtásáért felelős: általános alpolgármester, ügyvezető
A határozat végrehajtásának határideje: azonnal
204/2017. (IX. 26.) határozat melléklete:
Martongazda Nonprofit Kft.
BESZÁMOLÓ
Martongazda Városfejlesztési és Üzemeltetési Nonprofit Kft.
2017. első félévi teljesítéséről
Martonvásár, 2017. szeptember 12.
Vörös Péter
ügyvezető
BESZÁMOLÓ A TEVÉKENYSÉGRŐL
- RÉSZLETES PÉNZÜGYI ÉRTÉKELÉS
Az elszámolási időszak: 2017. január 01 – június 30.
A tájékoztató tartalmaz minden olyan feladatot, amelyek szerepeltek az előzetes költségvetés tervezetben, valamint az olyan elvégzett munkákat is, melyek nem voltak tervezve, de a város fejlesztése, a működés fenntartása, illetve a lakossági közérzet javítása miatt kerültek elvégzésre a karbantartási feladatokra elkülönített összegekből, valamint egyéb az Önkormányzattól kapott pénzeszközből vagy más átcsoportosított forrásokból. Március hónapban megérkezett az FB elnök tiszteletdíjának különbözete (1 408E Ft), melyet az elfogadott üzleti terv már tartalmaz. A kiadások és bevételek részletezése táblázatok a 2017. 03. 28-án elfogadott éves üzleti terv, illetve I.-VI. havi tény értékeket, a teljesítés dátuma szerint könyvelt tételeket tartalmazzák. A hulladékszállításra, amely féléves szinten 668 E Ft, az első számla csak augusztusban érkezett meg, így nem szerepel. A tulajdonostól átvett források a terv szerint érkeztek, a hideg tél azonban felülírta a számításainkat. A Sportközpont és a Sportcsarnok tavalyról áthúzódó és idén fizetendő rezsi számlái jelentős többlet-terhelésként (4 116 E Ft) jelentkeztek, melyet a tulajdonos május hóban utalt. A KLIK fizetési fegyelme sajnos kevéssé teljesül, gyakran késik az utalás. A számlákat, fizetéseket és a járulékokat határidőre utaltuk, ám ehhez az első időkben félhónapnyi előrefizetést kellett kérnünk a tulajdonos által biztosított éves működési keretből. Tulajdonosi elvárásra jelentősen visszafogott túlóra kalkuláció került az idei tervbe, melyet munkaidőért pihenőidő biztosításával tudtunk betartani. A kiadások többletének forrását a banki és házipénztári nyitókészlet, a kiegészítő működési hozzájárulás és árbevételek biztosították.
A felmerülő költségek konkrét költséghelyen szerepelnek (különválasztva az önkormányzati támogatásokból és a KLIK-el kötött szerződésekből származó feladatokat), míg azon cég működéséből következő személyi és általános költségek, melyek minden tevékenységhez kapcsolódnak, az egyes költséghelyekre az időráfordítással arányosítva kerültek felosztásra. Ezek, a teljesség igénye nélkül: az irodai dolgozók, könyvelő, könyvvizsgáló, adótanácsadó, jogász, üzemorvos, továbbképzés, telephelyi (villany, gáz, víz, szippantás, riasztó, rágcsálóirtás, tűz-, és villámvédelem), üzemeltetési és fenntartási (járművek és gépjárművek, fénymásoló, nyomtató, telefon, internet, számítógépes hálózat működtetése, karbantartása, javítása, vizsgáztatása), postai, biztosítási, banki, illeték, kamarai tagsági, munkavédelmi költségek.
Az alábbi, 1. melléklet mutatja be az önkormányzati támogatásból és átengedett bevételekből teljesített feladatokat.
1. melléklet
A Martongazda Nonprofit Kft gazdálkodása 2017. I.-VI. hóban (értékek Ft-ban) I. |
||||||||||||
Szakfeladatok megnevezése |
Önk. tám. és átengedett bevételek |
Önkormányzati kiadások |
Egyenleg |
|||||||||
2017. évi terv |
módosítás |
2017. évi mód. terv |
2017.I. févi tény |
tény/terv |
2017. évi terv |
módosítás |
2017. évi mód. terv |
2017.I. févi tény |
tény/terv |
2017.I. févi tény (bev-kiad) |
||
Városüzemeltetés (VÜ) |
67 784 718 |
295 000 |
68 079 718 |
34 204 570 |
50% |
67 784 718 |
295 000 |
68 079 718 |
30 986 680 |
46% |
3 217 890 |
|
-Települési hulladék gazdálkodás |
9 462 554 |
|
9 462 554 |
4 769 377 |
50% |
9 462 554 |
|
9 462 554 |
4 664 070 |
49% |
105 307 |
|
-Út, járda karbantartás |
8 751 179 |
|
8 751 179 |
4 350 590 |
50% |
8 751 179 |
|
8 751 179 |
3 268 608 |
37% |
1 081 982 |
|
-Köztemető fenntartása |
9 644 540 |
|
9 644 540 |
5 330 946 |
55% |
9 644 540 |
|
9 644 540 |
4 159 815 |
43% |
1 171 132 |
|
-Helyi közösségi közlekedés (HKK) |
7 693 796 |
295 000 |
7 988 796 |
3 824 082 |
50% |
7 693 796 |
295 000 |
7 988 796 |
4 427 894 |
58% |
-603 811 |
|
-Közvilágítás, karbantartás |
11 014 971 |
|
11 014 971 |
5 507 486 |
50% |
11 014 971 |
|
11 014 971 |
5 619 159 |
51% |
-111 673 |
|
- Zöldterület kezelés |
16 906 049 |
|
16 906 049 |
8 229 995 |
49% |
16 906 049 |
|
16 906 049 |
7 408 339 |
44% |
821 656 |
|
- Városgazdálkodás |
4 311 628 |
|
4 311 628 |
2 192 094 |
51% |
4 311 628 |
|
4 311 628 |
1 438 796 |
33% |
753 298 |
|
Városfejlesztés (VÁF) |
1 157 486 |
|
1 157 486 |
578 743 |
50% |
1 157 486 |
|
1 157 486 |
1 046 472 |
90% |
-467 730 |
|
Vagyonkezelés (VAK) |
5 626 702 |
|
5 626 702 |
2 850 261 |
51% |
5 626 702 |
|
5 626 702 |
2 660 706 |
47% |
189 555 |
|
Intézményüzemeltetés (IÜ) |
59 447 103 |
2 562 962 |
62 010 065 |
36 736 668 |
62% |
59 447 103 |
2 562 962 |
62 010 065 |
35 804 604 |
60% |
932 063 |
|
-Sportlétesítmények (SPK, SPCS) |
4 817 231 |
2 218 641 |
7 035 872 |
3 914 177 |
81% |
4 817 231 |
2 218 641 |
7 035 872 |
2 721 199 |
56% |
1 192 978 |
|
-MVÖ épületeinek üzemeltetése |
54 629 872 |
344 321 |
54 974 193 |
32 822 491 |
60% |
54 629 872 |
344 321 |
54 974 193 |
33 083 406 |
61% |
-260 915 |
|
1 |
Polgármesteri Hivatal (PMH) |
6 853 991 |
-1 398 136 |
5 455 856 |
6 065 677 |
88% |
6 853 991 |
-1 398 136 |
5 455 856 |
4 007 054 |
58% |
2 058 623 |
2 |
Gyermekorvosi rendelő/fogorvos |
5 075 752 |
|
5 075 752 |
2 963 643 |
58% |
5 075 752 |
0 |
5 075 752 |
3 039 061 |
60% |
-75 418 |
3 |
Védőnői helyiségek |
2 531 338 |
|
2 531 338 |
1 465 669 |
58% |
2 531 338 |
0 |
2 531 338 |
1 423 656 |
56% |
42 013 |
4 |
Orvosi rendelő |
3 972 948 |
|
3 972 948 |
2 573 420 |
65% |
3 972 948 |
0 |
3 972 948 |
2 227 911 |
56% |
345 508 |
5 |
Járási hivatal+iskola udvar (BE) |
2 512 577 |
1 810 271 |
4 322 848 |
2 223 085 |
88% |
2 512 577 |
1 810 271 |
4 322 848 |
3 060 371 |
122% |
-837 286 |
6 |
Malom+MG telephely (MUV) |
1 157 486 |
87 534 |
1 245 020 |
892 982 |
77% |
1 157 486 |
87 534 |
1 245 020 |
850 026 |
73% |
42 955 |
7 |
Brunszvik Teréz Óvoda |
13 422 541 |
|
13 422 541 |
6 861 271 |
51% |
13 422 541 |
0 |
13 422 541 |
9 096 170 |
68% |
-2 234 900 |
8 |
Brunszvik Beethoven Kult. Központ |
14 281 393 |
-155 348 |
14 126 045 |
7 165 823 |
50% |
14 281 393 |
-155 348 |
14 126 045 |
6 702 990 |
47% |
462 833 |
9 |
Óvoda Múzeum és Könyvtár |
4 821 846 |
|
4 821 846 |
2 610 923 |
54% |
4 821 846 |
|
4 821 846 |
2 676 167 |
56% |
-65 244 |
(VÜ)+(VÁF)+(VAK)+(IÜ) összesen |
134 016 009 |
2 857 962 |
136 873 971 |
74 370 241 |
55% |
134 016 009 |
2 857 962 |
136 873 971 |
70 498 463 |
53% |
3 871 779 |
A fenti táblázatban szereplő költséghelyek kiadásait a főbb tételek kiemelésével mutatjuk be.
Városüzemeltetés
A települési hulladék gazdálkodás jelentős erőforrásokat köt le. Folyamatosan nő a településen kihelyezett szemétgyűjtők száma, de így sem tudunk lépést tartani a kommunális szemét szabálytalan elhelyezőivel. A hulladék gazdálkodás személyi költsége 2 410 E Ft volt, téli síkosság-mentesítésre 607 E Ft, cégköltségre 876 E Ft ment el. Jelentős költség (608 E Ft) Erdőhát szennyvizének szippantása, az elavult csőrendszer tisztítása. Az ellenértéket részben kérnénk megtéríttetni a lakók által, fogyasztásarányosan, a városban szokásos díjért. Az egyenleg 105 E Ft.
Az út, járda karbantartás területén a személyi költség 1 318 E Ft, a cégköltség 1 227 E Ft, az anyagköltség 724 E Ft. Az egyenleg 1 082 E Ft, mely a második félévre áthúzódó munkák fedezeteként jelentkezik.
A köztemető fenntartása kapcsán az üzemeltetésre költöttük a legtöbbet (1 439 E Ft). Gépjárművek: tőketörlesztés 925 E Ft, kamatok 109 E Ft, anyag és alkatrész 405 E Ft. Személyi költség 1 355 E Ft, cégköltség 1 227 e Ft. A lakossági igények alapján mintegy 2 009 E Ft bevételt realizáltunk a sírhely megváltásból, gondozásból, temetéshez kapcsolódó szolgáltatásból és a fenntartási hozzájárulásból. Az egyenleg 1 171 E Ft.
A helyi közösségi közlekedés személyi jellegű kiadása 1 907 e Ft. A gépjármű fenntartás költsége 1 470 E Ft, a cégköltség 1 051 E Ft. Emellett sikerült 380 E Ft bevételt elérni a menetrendszerű tevékenység utas oldali ellentételezéséből. Az egyenleg -604 E Ft a vártnál magasabb fenntartási költségek miatt.
A közvilágítás üzemeltetése és karbantartása során a villamos áram fogyasztásra 2 621 E Ft, rendszerhasználati díjra 1 173 E Ft, a karbantartásra 775 E Ft összértékű számlák érkeztek, a cégköltség 1 051 E Ft. Az egyenleg -112 E Ft, a kissé magasabb energiafogyasztás miatt.
A zöldterület kezelés igen munkaerő-igényes tevékenység: 5 004 E Ft személyi jellegű ráfordítás, 1 402 E Ft cégköltség 168 E Ft ültetésre, 166 E Ft szállításra és 628 E Ft kaszálásra fordított anyagköltség jellemzi. A tulajdonos döntése értelmében 2016. év júniusától a Martongazda Nonprofit Kft. nem végezhet külső megrendelésre zöldterület kezelést, út és járdakarbantartást, hulladékgazdálkodást és nem adhatja bérbe az önkormányzati tulajdonú ingatlanok területét ruhaárusítás céljára. Korábban kötött szerződés szerint vállalkozásoknak végzett zöldterület gondozás, faápolás bevételei csupán 119 E Ft-tal járulnak hozzá a vállalkozási bevételhez. Az egyenleg 822 E Ft.
A városgazdálkodás soron jelentkezik a közkifolyók 37 E Ft-os költsége és 1 402 E Ft cégköltség. Folyamatos a martonvásári katolikus karitász szervezet támogatása. Az egyenleg 753 E Ft, a második félévre húzódó munkák miatt.
Városfejlesztés
A járda, illetve útépítés költsége 37 E Ft, a kertépítés 484 E Ft, a cégköltség 526 E Ft. Az egyenleg -468 E Ft, a tervezett és végrehajtott feladatok (Mentőállomás kerítése és Szent László úti park) utófinanszírozása miatt.
Vagyonkezelés
Az ingatlanvagyon kezelése és működtetése jelentős anyagi erőforrásokat igényel (2 135 E Ft karbantartás és rezsi, 526 E Ft cégköltség). A tárolókapacitás bérlése 206 E Ft. A bérbeadás (2 747 E Ft) legerősebb bázisát a Tsz udvar és a gyermekorvosi lakás adja úgy, hogy a gyermekorvos lényegében csak a rezsijét fizeti. Az egyenleg 190 E Ft.
Intézmény-üzemeltetés
A Sportlétesítményeknél számottevő többletkiadást a hideg tél energia igénye jelentett. A Sportközpont átírásáig jelentkező, nem tervezett rezsiköltsége 820 E Ft, a takarítás 572 E Ft, karbantartás és rendezvény kiszolgálás 188 E Ft, cégköltség 175 E Ft. Az egyenleg 1 234 E Ft, a vártnál kisebb kihasználtság miatt.
A Sportcsarnok 2016. évről áthúzódó áramköltsége 674 E Ft, víz és csatornadíja 127 E Ft, a cégköltség 88 E Ft. Az önkormányzati egyenleg -41 E Ft áthúzódó rezsiköltség miatt.
A Polgármesteri Hivatal presztízsértékű, kiemelt közintézményünk. Legnagyobb költsége a takarítás, kézbesítés, karbantartás és rendezvény kiszolgálás bérköltsége (1 733 E Ft), a cégköltség 701 E Ft, a takarítás dologi kiadása 134 E Ft. Eddig 698 E Ft a földgáz ára, a karbantartás dologi kiadás 462 E Ft, a víz és csatorna 102 E Ft. A szolár rendszernek köszönhetően az áramfogyasztás költsége 159 E Ft. A felújítás költségeire beérkezett 300 E Ft előleg. Az egyenleg 2 059 E Ft, a vártnál kedvezőbb energiaköltség és az átadott kézbesítő költsége visszatartásának második félévre húzódásával.
A gyermekorvosi és fogorvosi rendelő jelentősebb költsége a földgáz (1 207 E Ft), a cégköltség (701 E Ft), a takarítás és karbantartás bérköltsége (789 E Ft), a víz és csatornaszolgáltatás (135 E Ft), és az áram (128 E Ft). A rezsiköltségekből Tordas Község Önkormányzata mintegy 120 E Ft-ot térített meg. Az egyenleg -75 E Ft a hideg tél miatti földgázköltség miatt.
A védőnői helyiségekben a cégköltség 526 E Ft, a takarítás dologi kiadása és bérköltsége 151 E Ft, a karbantartás dologi kiadása és bérköltsége 381 E Ft, a hulladékszállítás 5 E Ft. Az egyenleg 42 E Ft, a takarékos üzemnek köszönhetően.
Az orvosi rendelőben a földgáz fogyasztás költsége 725 E Ft, az épület karbantartási költsége 759 E Ft. A cégköltség 526 E Ft, a veszélyes és egyéb hulladékszállítás 25 E Ft. A rezsiköltségből az orvosok 122 E Ft-ot térítettek meg. Az egyenleg 345 E Ft, a vártnál kisebb karbantartási költség és kevesebb veszélyes hulladék miatt.
A Beethoven Általános Iskola a legdrágábban fenntartható közintézmény Martonvásáron. Az áthúzódó és Járási Hivatal földgáz költség 2 146 E Ft, az áthúzódó áramköltség 21 E Ft. A Járási Hivatal takarítása 595 E Ft, karbantartása 26 E Ft, cégköltsége 88 E Ft. A Járásközpont szerződés szerint megtérített a rezsiköltségből 413 E Ft-ot. Az önkormányzati egyenleg -823 E Ft, a Járásközpont szerződésének vontatott, többszöri módosítása miatt nem számlázhattuk ki a teljes járó összeget.
A Művészeti Iskola áthúzódó gázköltsége 210 e Ft, a cégköltség 526 E Ft, a hulladékszállítás költsége 46 E Ft. A felújítás ellenértékeként beérkezett 270 E Ft, az önkormányzati egyenleg így 43 E Ft.
A Brunszvik Teréz Óvodában szinte napi szintű a karbantartási igény, ennek és a rendezvény kiszolgálásnak várható humánköltsége 2 196 E Ft, a földgáz 3 391 E Ft, a cégköltség 1 051 E Ft, a karbantartás 793 E Ft. A víz és csatornadíj 733 E Ft, az áramköltség 764 E Ft. A régi szárny egyik vizesblokkja a télen elfagyott, teljesen fel kellett újítani, a munka ellenértéke (526 E Ft) augusztusban érkezett be. A téli (jan.-ápr.) földgázfogyasztás (2016. évhez képest +1640 m3) és áramfogyasztás is (2016. évhez képest +2200 kWh) jelentősen magasabb a vártnál. Az egyenleg -2 235 E Ft.
A Brunszvik Beethoven Kulturális Központ működése jelentős költségekkel jár. A takarítás, karbantartás, kézbesítés, rendezvény szervezés és kiszolgálás humánköltsége 2 750 E Ft, ez tartalmazza a hétközi, hétvégi és ünnepnapi rendezvények kiszolgálása miatti – esetleges – túlórák többletköltségét is. Az áram és földgáz költség értéke 559 E Ft, ill. 1 276 E Ft, a cégköltség 1 051 E Ft, a jobb kihasználtság miatti takarítás és karbantartás dologi kiadása 943 E Ft. Az egyenleg 463 E Ft.
Az Óvodamúzeum és Könyvtár meghatározó költsége a földgáz (815 E Ft), a karbantartás (716 E Ft), a takarítás (446 E Ft) és a cégköltség (526 E Ft), illetve az áramdíj (110 E Ft) mellett. A téli magasabb földgázköltség miatt az egyenleg -65 E Ft.
A fenti soronkénti megtakarítások és túllépések miatt szükséges átcsoportosításokat a harmadik negyedévben terjesztjük a képviselő-testület elé.
A fenti tábla mutatja az éves üzleti tervhez viszonyított állapotot, valamint jelzi a félév során az üzleti tervben bekövetkezett, az alábbiakban indokolt módosításokat is.
A Képviselő-testület döntése alapján
- az elfogadott üzleti terv tartalmazza az FB elnök éves díjmódosításának hatását, mely az előzetesen tervezett 116 500 E Ft önkormányzati támogatást megemelte 117 908 E Ft értékre, a különbözet minden költséghelyen elosztva jelentkezik, mivel cégköltség
- a kézbesítőnk Hivatal részére történő átadásával 1 553 E Ft-tal kevesebb lesz az átadandó összeg, a különbözet a PMH (90%) és a BBKK (10%) sorokon jelentkezik,
- a helyi közösségi közlekedés menetrendjének módosítása következtében keletkező többletköltség kompenzálására a támogatás kiegészül 295 E Ft-tal, a különbözet a HKK soron jelenik meg
Polgármester Úr döntése alapján
- az előző évről áthúzódó rezsi költségtöbbletek kompenzálására a támogatás megemelkedett 4 116 E Ft-tal, a különbözet az SPK, SPCS, BE és MUV sorokon látható
Az alábbi, 2. melléklet mutatja be a KLIK-el kötött szerződésekből teljesített feladatokat.
2. melléklet
A Martongazda Nonprofit Kft gazdálkodása 2017. I.-VI. hóban (értékek Ft-ban) II. |
|||||||||||||||
Szakfeladatok megnevezése |
KLIK számlás bevételek |
KLIK számlás kiadások |
KLIK egyenleg |
||||||||||||
2017. évi terv |
2017.I. févi tény |
tény/terv |
2017. évi terv |
2017.I. févi tény |
tény/terv |
2017.I. févi tény (bev-kiad) |
|||||||||
|
|
átalány |
tételes |
átalány |
tételes |
átal. |
tét. |
átalány |
tételes |
átalány |
tételes |
átal. |
tét. |
átalány |
tételes |
Városüzemeltetés (VÜ) |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
- |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
- |
0 |
0 |
|
-Települési hulladék gazdálkodás |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
- |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
- |
0 |
0 |
|
-Út, járda karbantartás |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
- |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
- |
0 |
0 |
|
-Köztemető fenntartása |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
- |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
- |
0 |
0 |
|
-Helyi közösségi közlekedés |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
- |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
- |
0 |
0 |
|
-Közvilágítás, karbantartás |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
- |