Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
123/2025. (V.20.) határozata
Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2024. évi szakmai és pénzügyi tevékenységéről szóló beszámolójáról
- Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. legfőbb szerveként eljárva a cég 2024. évi szakmai és pénzügyi tevékenységéről szóló beszámolóját jelen határozat 1. melléklete szerint jóváhagyja.
- A Képviselő-testület az önkormányzat és a Kft. között létrejött hatályos fenntartói és támogatói keretszerződés, valamint a közfeladatellátásokra kötött közszolgáltatási szerződések alapján, jelen határozat 1. mellékletének 5. melléklete szerint elfogadja a közfeladatellátásokra átadott támogatások elszámolását.
- A Képviselő-testület az önkormányzat és a Kft. között létrejött hatályos fenntartói és támogatói keretszerződés, valamint a közfeladatellátásokra kötött közszolgáltatási szerződések alapján a MVK Kft.-nél a 2024-es évben keletkezett 588 000 Ft összegű adózott eredményt, azaz a közfeladat ellátás finanszírozásából 2024-ben fel nem használt támogatást, tervezze be a 2025-ös pénzügyi tervbe többletbevételként az út- járda karbantartás feladatsoron.
- A Képviselő-testület elfogadja jelen határozat 2. melléklete szerint az MVK Kft. belső ellenőrének 2024. évi tevékenységéről szóló beszámolóját.
A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető
A határozat végrehajtásának határideje: folyamatos
123/2025. (V.20.) határozat melléklete
BESZÁMOLÓ 2024
Martonvásár Közszolgáltatója
Nonprofit Kft.
Tartalom:
KULTURÁLIS IRODA 5
Mellékletek:
- Mérleg - eredmény kimutatás
- Kiegészítő melléklet
- A 2024-es év eredménye főkönyvi számok alapján
- Könyvvizsgálói jelentés
- közfeladatellátásokra átadott támogatások elszámolása
Martonvásár, 2025. május 7.
Dr. Bocsi Andrea
ügyvezető
2024-ES ÉV RÖVID ÁTTEKINTÉSE AZ MVK NKFT. ÉLETÉBEN
A Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. mint helyi közszolgáltató társaság Martonvásár városában végzi el a közszolgáltatási, városüzemeltetési, kulturális és sportszakmai feladatokat. A cég fő tevékenységi körei magukban foglalják azokat a feladatokat, amelyek a város lakóinak mindennapi életét támogatják. Mivel nonprofit szervezetként működik, célja nem a profit szerzése, hanem a közösség érdekeinek szolgálata, valamint a fenntartható és hatékony közszolgáltatások biztosítása. A társaság működése szigorú szabályozás és ellenőrzés mellett zajlik, hogy biztosítsa a szolgáltatások magas színvonalát és a lakosság igényeinek megfelelő ellátást. A társaság vezetése szorosan együttműködik a helyi önkormányzattal, amely irányelveket és támogatást nyújt a közszolgáltatások hatékony működtetéséhez.
2024 a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. működésében a 4. év volt. A Martonvásári Önkormányzatnak benyújtott pénzügyi tervünket 2024-re vonatkozóan, a korábbi év nehézségeinek csökkenésére, valamint kiegyensúlyozott gazdasági és humán erőforrásbeli működésre alapoztuk. Ahogy terveztük, a 2023-ban tapasztalt rekord magas infláció 2024-re átlagosan 3,7% körülire mérséklődött, a szolgáltatási díjak átlagban 5-10% nagyságrenddel emelkedtek. A minden szempontból rendhagyó 2023 után – amikor az eredménytartalékunk felhasználása után -30M forint eredménnyel zártuk az évet – 2024-ben már pozitív eredménnyel, +793 ezer forinttal terveztünk. Év végéhez közeledve minimális módosítás történt ugyan az eredmény tekintetében +899 ezer forintra, de mindezek után a 2024- es év eredménye + 588 ezer forint lett, így pénzügyi terveink és azok megvalósulása szempontjából 2024 mindenképpen eredményes év volt.
A korábbi évek tapasztalatai alapján szerencsére már komolyabb változások sem okoznak fennakadást a működésben, amelyre tökéletes példa volt a tavalyi év. Az év első felében Károly Balázs üzemeltetési igazgató, november 1-től pedig Tóth Balázs Károly egy évtizedes munka után távozott a cégtől, az ezt követő strukturális átalakítás után az addigi három igazgató helyett két fő látja el a vezetői feladatokat. Az ügyvezető igazgatói feladatokat dr. Bocsi Andrea vette át, aki eddig a társaság kulturális és jogi igazgatója volt. Az operatív igazgató Szeidl Tamás lett, aki a városüzemeltetési feladatokért és az utánpótlás sportélet irányításáért felel. Annak ellenére, hogy ezeknek a változásoknak a végbemenetele több hónapot is igénybe vett, a munkafolyamatokban nem volt fennakadás, a kollégák a bizonytalanabb időszakokban is biztosították a társaság működését. Szerencsére az átadás-átvételi folyamatok gördülékenyen zajlottak le, így november óta az új vezetés új lendülettel és új célokkal biztosítja az MVK irányításán keresztül az intézmények mindennapi zavartalan működését, a kulturális- és a sportéletet Martonvásáron.
KULTURÁLIS IRODA
A MartonKult 2024-ben egy nagyon intenzív, programokban dús időszakot mondhat magáénak. A korábban jól bevált események megtartása mellett folytattuk a Piac+Program rendezvénysorozatot, amely révén minden szombaton kulturális, zenei, sport vagy ismeretterjesztő programokkal, illetve közösségi megmozdulással vártuk a martonvásári lakosokat. Folytattuk a „Nem lehetetlen küldetés” című kvízjáték-sorozatunkat, valamint a jól bevált könyvtári Mesedélutánokat, illetve támogatjuk a Martonvásári Olvasókör, valamint az utcai könyvszekrény működését is. Tavaly októberben útnak indított Versklubunk szintén a könyvtárban várja az érdeklődőket havi egy alkalommal. Az idősebb korosztály szórakoztatására nosztalgia táncesteket tartottunk több alkalommal.
A nemzeti ünnepek, megemlékezések, emléknapok méltó és tartalmas megrendezése szívügyünk, valamint megünnepeltük a jeles világnapokat is. Több alkalommal megtöltötte a közönség a színháztermünket a MASZK Társulat a Padlás, illetve Portugál című előadásain. Kiállítóterünk helyt adott Sütő Petre Rozália képzőművész és Körmendi Rita festőművész kiállításának, a Folyton Folt Csoport, illetve decemberben a Pápay Iskola Együtt-Értük Alapítványa tárlatának. Novemberben nyitottuk meg Erényi Zsuzsanna, Hojdák Anka és Zigó-Horváth Kolnélia „Belső erdő” című kiállítását is.
A kemencetérnél rendszeresen kenyérsütési alkalmakat, kakaó-kalács partit, fánksütést szerveztünk, színháztermünkben pedig táncházak várták a táncolni vágyókat.
Projektjeink keretében májusban tartottuk meg Hello Marton! Fesztivált, illetve nagy sikere volt a Gyermeknapnak is. Júniusban „Szállj fel szabad madár!” címmel tartottunk koncertshow-t, júliusban pedig házibuli hangulatú pikniket szerveztünk a rendezvényudvaron. Májusban író-olvasó találkozót tartottunk Vadadi Adrienn írónő részvételével, júniusban pedig Mesejuniális várta a kisebbeket. Nyáron gyermektáboroknak szolgáltunk helyszínéül egy hónapon át. Szeptemberben a Fülesbagoly Fesztivál várta az érdeklődőket. Októberben került sor a Tök Jó Hét elnevezésű fesztiválra, amelynek keretében rendeztük meg a 3. Országos Verklis Találkozót is. Martonvásár nemzetközi kapcsolatainak ápolása szintén örömmel végzett tevékenységünk: tavaly a saint-avertini testvértelepülési együttműködés kerek évfordulóját és az ehhez kapcsolódó nemzetközi fúvóstalálkozót szerveztük meg október végére.
Novemberben a már hagyományos LEGO modellvasút-kiállítást nyitottuk meg. Az adventi gyertyagyújtások városi eseménnyé szervezése révén szorosabbra fűztük kapcsolatainkat az egyházakkal is. A hozzánk tartozó kisközösségek karácsonyi gálái töltötték meg a decemberi eseménynaptárunkat.
Bevételtermelő tevékenységünk keretében hasznosítjuk a termeinket, a Brunszvik-kertben pedig esküvőknek adtunk helyt. Közösségi aktivitásaink között a Költészet Napja alkalmából verseket tartalmazó befőttes üvegekkel, húsvétkor pedig nyuszikkal találkozhattak a városlakók.
A Martonvásári Kulturális Egyesülettel a kiváló együttműködésünk révén több programunk megvalósításában is együtt dolgozunk. A Martonvásári Alapfokú Művészeti Iskola rendezvényeinek is örömmel szolgálunk helyszíneként, ők szervezik a legtöbb eseményüket a BBK színháztermébe. Az események koordinálásában szorosan együttműködünk az Agroverzummal is. Együttműködésünk a helyi kisközösségekkel örömteli és intenzív, nálunk tartotta próbáit és gyakorló óráit a Százszorszép Táncegyüttes, a Martonvásári Fúvószenekar, a Darázsderék Tánccsoport, a Dynamic Dance Crew, a MASZK Társulat, az Örömtánc közössége, az AnyaDala kórus, a Kerekítő, a Ringató és a MartonVál Sakk Club. Rendszeresen helyt adtunk a Társasjátékklub, a Folyton-folt Csoport alkalmainak és a Hölgyklubnak is. A helyi intézmények, valamint az egyházak eseményeit rendezvényszervezési eszközökkel és promócióval támogatjuk. Örömmel adtunk helyt a különböző kisközösségek találkozóinak, a Nyugdíjasklub eseményeinek és sakkversenyeknek is, valamint a cserkészek számháborújának.
A Forum Martini szerkesztőbizottságának aktív tagjai vagyunk programajánlókkal, havi rendezvénynaptárakkal, kulturális és közösségi témájú cikkekkel.
Kulturális tevékenységünket 2024-ben is a közjó érdekében és a helyi közösség örömére igyekeztünk kifejteni. Folyamatosan valósítjuk meg azt a célt, hogy a BBK-t, az Óvodamúzeumot és a Könyvtárat színvonalas művelődési, tanulási, szórakozási lehetőségekkel, méltó nemzeti ünnepekkel és közösségi programokkal töltsük meg.
ÜZEMELTETÉSI IRODA
Az üzemeltetési iroda feladatai leginkább visszatérő, ismétlődő jellegűek, mert a létesítmények fenntartási feladatai, a közterületek és zöldterületek ápolása, tisztítása, a rendezvények kiszolgálása vagy a Forum Martini kézbesítése mind állandó (napi, heti, havi) feladatot és tennivalót jelentenek. Az intézmények zavartalan működése a takarítástól a közmű számlák kifizetésén és számlázásán át a nagyobb karbantartási vagy beruházási feladatokig, a temető üzemeltetése, a rendszeres buszközlekedés biztosítása Erdőhátra, mind a MartonGazdához tartoznak.
A napi megoldandó és ismétlődő feladatok mellett az alábbi nagyobb volumenű munkák kerültek elvégzésre, amelyek egy része természetesen az alap karbantartási feladatainkhoz tartozik, de jól mutatja a városüzemeltetési cég alkalmazottainak szerteágazó feladatmegoldó képességét:
- Táblázás projekt: Városszerte kb. 180 közlekedési tábla kihelyezése, 40 tábla cseréje történt meg.
- Temető projekt: A külsős vállalkozótól megrendelt Brunszvik kripta előtti burkoláson kívül saját munkaerővel megtörtént a Temető kerítés melletti faültetés, új kerítésszakasz építése (Orgona utca felől), új parcella táblák kihelyezése, Brunszvik kripta előtti lépcső helyreállítása.
- Veszélyes fák kivágása és megmetszése emelőkosaras autó segítségével (Erdőhát, Táncsics utca, Szent László patak mentén)
- Munkagéppel árok kiszedés, aszfalt előkészítés (Váci M. u., Tesco parkoló)
- MartonGazda telephelyen a garázskapu cseréjére
- BBK légtechnika távvezérlésének kiépítése
- BBK színpad burkolat megerősítése, színpad fénytechnika cseréje
- Százszorszép táncegyüttesnek szertár kialakítása az Egészségház tetőterében
- Új City Light hirdetési felületek elhelyezése (6db)
- Művészeti iskola elektromos bekötésénél árokásás, kábelfektetés
- Illegális szemétlerakás felszámolása külterületen
- Választási szavazófülkék javítása, gyártása
- Faültetési projekt: 140 db (Szent László út, Emlékezés tér, Brunszvik út)
- Családsegítő épületében működő bölcsőde kerítésének cseréje
- Művészeti Iskolában a táncterem padlójának valamint a nyílászárók cseréje
Alap karbantartási feladataink közül néhány példa:
- Kazánok javítása (Óvoda)
- Családsegítő épületében új bojler beszerelése
- BBK nyílászáró festések (színpadi külső ajtóval)
- Padok felújítása, festése 24 db
- Rákóczi u. 37. zöldterület kezelés, ágdarálás, kémény visszabontás, bozót kivágás
- Szegélyezés (Gárdonyi utca, Orgona utca, Táncsics utca, Damjanich utca, Zrínyi utca)
A MartonKult által szervezett rendezvények kiszolgálása - berendezés, hangosítás, szállítás, pakolás, takarítás – is minden esetben a MartonGazda feladata.
Vállalkozási munkáink nem csak a rendszeres takarítási és karbantartási feladatokból állnak a különböző intézményekben, hanem külső partnerek számára kisebb vállalkozási munkákat is elvégeztünk, amelyek eredményével csökkentettük az önkormányzati támogatási igényt.
SPORT IRODA
Sportszakmai, városi sportreferensi feladatok ellátása:
A MartonSport irodában 2023 után 2024 év végén is az irodavezetői pozícióban személyi változás történt. Az irodavezetőnk év végén felmondott, helyére szerencsére sikerült rövid határidővel találni alkalmas munkaerőt, aki az irodavezetői és a cég munkaügyi feladatait is ellátja.
2024 februárjában ismét benyújtottuk a 2024/25-ös, következő sportszezonra vonatkozó TAO pályázatainkat mind a Magyar Kézilabda Szövetség, mind pedig a Magyar Labdarúgó Szövetség felé, mindkét program jóváhagyást kapott.
Júniustól szeptemberig leköti az energiáink nagy részét a TAO pályázatok elszámolása, csakúgy mint a táborok szervezése, megvalósítása, illetve az új idényre való felkészülés. A nevezett csapatok meghatározása, edzői feladatokra képesítéssel rendelkező, pedagógiai érzékkel megáldott, feladatra vállalkozó ember megtalálása is minden évben izgalmas kihívás.
Az utánpótlás csapataink versenyeztetése is komoly időráfordítást és energiát igényel. A sport iroda munkavállalóinak száma ugyan csak két fő, de a megbízással alkalmazott edzőink száma további 10 fő, a portaszolgálatot ellátó nyugdíjasoké 4 fő, akiknek az irányítása, papírmunkája is ellátandó feladat. A sport iroda tevékenységei közé tartozik, hogy a nálunk sportoló kb. 180 gyermek igazolásai, sportorvosi vizsgálatai, felszerelései, utaztatása, tagdíj befizetései, szülőkkel való kapcsolattartás, terembeosztás rendben legyenek.
Mindemellett a másik kulcsfontosságú terület a sportlétesítmények bérlésével kapcsolatos feladataink, amikből a bevételeinket igyekszünk gyarapítani. Minden bérlővel egyeztetni, megállapodni, szerződést kötni és ennek alapján számlázni is fontos feladat és körültekintést igényel. A sportlétesítmények állagmegóvásáról és a fenntartás feladatairól szintén kell említést tenni. Egy 600 gyermeket foglalkoztató iskola mellett a takarítás, a falak festése, a fogasok pótlása és a károkozások elkerülése is odafigyelést kíván.
Utánpótlás nevelés megvalósítása:
Labdarúgás sportágban 2024 első felében 6 utánpótlás csapat versenyeztetése valósult meg: U7, U9, U11, U13, U16 és U19. Jelen korosztályok változatlanul lefedik a felnőtt csapatig a teljes spektrumot, így bármilyen korú gyermek versenyeztetésére van mód a MartonSport keretein belül, sőt a felnőtt csapatunk megyei I. osztályban való indulásához szükséges kötelező utánpótlás csapatok biztosítása is ezáltal tud megvalósulni. Kézilabda sportágban a 2024 első felében 7 csapatot neveztünk, amelyek lány szakágban: U10, U12 és U14 korosztály, fiú szakágban pedig: U9, U11, U13, U15. Szerencsére az edzői gárda összetételében most nem volt változás, mindössze a foci U16-os csapathoz kellett új edzőt igazolnunk.
Csapataink számára maximálisan igyekszünk biztosítani mindent, amely hozzájárul a sportos életmód kialakításához és megtartásához. A sportorvosi engedélyek ügyintézése kapcsán levesszük a terhet a szülőkről azáltal, hogy évente 2 alkalommal itt helyben biztosítjuk a versenyeztetett gyermekek számára szükséges EKG vizsgálatot, valamint a sportorvosi vizsgálatot is. Új sporteszközök, felszerelések vásárlásakor a fogyóeszközök pótlása mellett új típusú eszközöket is vásároltunk, hogy az edzés során változatosabb gyakorlatokat tudjanak végezni. Emellett a sportszakemberek körét úgy alakítjuk ki, hogy minden csapathoz a csapathoz megfelelő végzettségű szakember legyen társítva, aki személyében is illik a versenyeztetett gyerekek korosztályához.
Leigazolt sportolóinknak is kizárólag saját helyszínen történő edzések keretében biztosítottuk a sportolás lehetőségét, terembérlést nem vettünk igénybe. Az őszi-téli időszakban a hűvös idő miatt saját labdarúgó csapataink edzései is a tornateremben valósultak meg, ami azt eredményezte, hogy a létesítmény kihasználtsága hétköznaponként maximális volt.
Létesítmény üzemeltetés:
A sportlétesítményeink üzemeltetésével kapcsolatos költségeket részben szintén TAO forrásokból fedeztük. Ez a keret a Magyar Kézilabda Szövetség által jóváhagyott sportfejlesztési program keretében nagyobb mértékű, míg a Magyar Labdarúgó Szövetség által jóváhagyott program esetében csak a közüzemi költségeink egy kisebb hányadát tették ki.
TAO pályázat keretében elszámolható költségek 2024-ben: közüzemi díjak, takarítási és gondnoki szolgáltatás vállalkozási díja, valamint üzemeltetéshez kapcsolódó személyi jellegű ráfordítások.
Az épületek állagának megóvása miatt folyamatosan szükség van kisebb-nagyobb felújítási munkákat beiktatni, amelyre leginkább a nyári leállás ideje alatt van lehetőség. A Horváth Ottó Sportközpont üzemeltetése - a TAO-ban történő elszámolás miatt - külsős vállalkozó feladata, de ez a szerződés az épület gondnoki, takarítási és kisebb karbantartási feladataira vonatkozik, így a nagyobb felújítási munkák az MVK hatáskörében tartoznak itt is.
A következő szezonra való felkészülés jegyében az alábbi feladatokat végeztük el a MartonGazda dolgozóinak, az üzemeltetőnek (szerződés alapján) és vállalkozó bevonásával:
- A Horváth Ottó Sportközpontban:
- A klubszobában új függönyt került felszerelésre (MartonGazda)
- A belső világítás javítás történt, több helyiségben is komplett lámpatesteket cseréltünk korszerűbb LED-es változatra (MartonGazda)
- A folyosókon az ajtók mellet élvédők felszerelése (MartonGazda)
- A teljes belső folyosó, a klubszoba és az öltözők kifestése. (üzemeltetői szerződés keretében)
- Lábazati elemeket ragasztottunk vissza, burkolatnál fúga hiányokat pótoltunk (üzemeltetői szerződés keretében feladat)
- A kapuk újra festése, új hálók felszerelése (üzemeltetői szerződés keretében)
- Fix beltéri hangosítás (vállalkozó)
- A tetőteraszról levezető hátsó lépcső melletti fal vakolatának leázása és lehullása teljes egészében javításra került. (vállalkozó)
- A Tóth Iván Sportcsarnokban:
- A négy öltöző, a fogadó tér, nagyterem, a lelátó galéria, a lépcső melletti fal festése (MartonGazda)
- Az öltözőkben a letört, hiányzó fogasok javításra, illetve pótlásra kerültek. (MartonGazda)
- Javításra kerültek a használt eszközök. (pl. labdatartó állvány, süllyesztett doboz) (MartonGazda)
- A tornateremben a vasradiátorokra szabályozó szelepek kerültek, amivel a fűtés intenzitását már lehet az igényekhez igazítani, további megtakarítást érve el ezzel. (MartonGazda)
- Egy viharban megsérült napelemet biztosításunk segítségével sikerült új elemmel kicserélnünk. (vállalkozó)
PÉNZÜGYI BESZÁMOLÓ
Társaságunk könyvvizsgáló által jóváhagyott számviteli adózott eredménye 2024-ben +587.650 Ft. Az önkormányzati támogatási igény kezdetben 312.442.242 Ft volt, ezt módosítottuk később 316.050.770 forintra. Ezen felül külön szerződést kötöttünk az Önkormányzattal a kiemelt projektekkel kapcsolatban, a MartonGazda esetében 20 millió, a MartonKult esetében pedig 25 millió forintról, amelyek ugyan külön elszámolás alá tartoznak, de átadott pénzeszközként szerepelnek könyvelésünkben. Ezekből a projektekből összesen a két iroda tekintetében 43.754.044 Ft került elköltésre, így a fennmaradt 1.245.956 Ft visszautalásra kerül a projektek elszámolásának jóváhagyása után az Önkormányzat számlájára. Az átadott pénzeszközök összegét ezzel szemben csökkenti a MartonGazda munkatársainak a MÁV martonvásári területén elvégzett rendszeres zöldterület karbantartási munkáinak összege. Az itt végzett munka díját társaságunk az Önkormányzatnak számlázta, mint vállalkozási tevékenységet, így ennek az összege, 5.086.619 forint csökkenti az átadott pénzeszköz összegét.
Ahogy a 3.sz. mellékletben részletesen is, az alábbiakban pedig egy összevont táblázatban látszik, hogy a 2024-ben benyújtott terveink és az év végi eredmény összegei nagyon közel állnak egymáshoz.
A legszembetűnőbb változás a cél szerinti bevételeknél látható a 2023-ról 2024-re történő csökkenésben. Ez a főkönyvi sor a továbbszámlázott rezsi költségeket is tartalmazza, a csökkenést a korábban az MVK-hoz érkező, de továbbszámlázott tételek okozzák, pl. a közvilágítás vagy a Polgármesteri Hivatal rezsiköltsége, amelyek időközben közvetlenül átkerültek az Önkormányzathoz.
Gazdasági társaságként egy jelentős tényező a költségek között az értékcsökkenés költségként történő elszámolása, és a terv szerinti értékcsökkenés hatásának kalkulálása az eredményt rontó tényezők közé. 2024-ben a társaság teljes értékcsökkenési leírása az elmúlt évekhez hasonlóan 24 millió forint volt. A teljes értékcsökkenés 50-60% közötti része feloldásra kerül a bevételek között, így „csak” 12 millió az éves értékcsökkenés visszahatárolt támogatással csökkentett része, amely az eredményre hatással van.
A három iroda eredménye külön-külön is hasonló a korábbi évekéhez. Első ránézésre talán szokatlan az irodák negatív egyenlege, de nonprofit kft.-ként már a tervezésnél kiemelt szempont, hogy a vállalkozási bevételeink csökkentsék az igénylendő támogatás mértékét. A becsült kiadások és a tervezett bevételek különbsége adja az igényelt összeget, amit a közfeladatellátási szerződésünk értelmében az önkormányzat finanszíroz a társaság számára.
A MartonKult esetében a negatív egyenleg elsősorban a rendezvényekhez szükséges MartonGazda dolgozók – karbantartók, takarítók - munkabérköltsége miatt lehet, mivel a túlórák díja a főleg hétvégére és ünnepnapokra eső rendezvények esetében sokszor magasabb, mint az év elején tervezett.
Természetesen egyéb tényezők is rontják vagy javítják az egyenlegeket az önkormányzati támogatás és a vállalkozási tevékenység irányába, pl. a MartonGazda esetében leggyakrabban az olyan, vállalkozási tevékenységként végzett munkák, amelyek többségében az Önkormányzat megrendelésére készülnek, így számlázásra csak anyagköltség kerül. Az ezekhez a munkákhoz kapcsolódó munkadíj nem számolható el az önkormányzati támogatásból, így a vállalkozási tevékenységünk egyenlegét rontja. Ahogy a 2.sz._Kiegészítő mellékletben külön kimutatásra került, az Vállalkozási bevételből, 8,9 millió forint az Önkormányzat által megrendelt munkák bevétele. Mint az önkormányzattal kapcsolt vállalkozás a transzferár nyilvántartási kötelezettségünk felmerülhet, viszont, mivel a közhasznú nonprofit társaságként működünk a Tao törvény alapján mentesühetünk ez alól.
A vállalkozási egyenleget szintén ronthatják azok, az intézményekben végzett karbantartási munkák is, amelyek általában havi átalánydíjjal kerülnek kifizetésre, viszont amennyiben az elvégzett munka óraszámban több, mint az átalányba kalkulált mennyiség szintén a vállalkozási tevékenység negatív egyenlege nő.
Összességében a cég teljes eredményét úgy kapjuk meg, ha három iroda eredményét összeadjuk, és mivel a MartonSport iroda 17,42 milliós pozitív eredményt ért el, a cég adózott eredményét is 588 ezer forintra alakította. A Sport iroda eredménye elsősorban a bérleti bevételek kedvező alakulásában, és az energia megtakarítási eredmények hatásában érzékelhető, amelyet pl. a Sportközpontba telepített hőszivattyúnak is köszönhetünk. Az Önkormányzat által elfogadott mérleg és beszámoló után a 2024-ben keletkezett adózott eredményt a 2025-ös évben szükséges közfeladat ellátási feladatokra fordítjuk, a 2025-ös pénzügyi terv módosításába többletbevételként az út- járda karbantartás feladatsoron fogjuk feltüntetni.
2024-ben a jóváhagyott TAO keretünk az MKSZ-nél 54.528.657,- Ft volt, az MLSZ-nél 14.544.402,- Ft, (összesen:69.073.059,- Ft) ami az igényeltnek csak a 80,1%, illetve a 100%-a. Ez azt jelenti, hogy 2024-ben ugyanazt a feladatot kellett megvalósítanunk csak kevesebb támogatással, mint korábban. A csökkentés részben a személyi jellegű ráfordítások támogatását érintette 2,1 M Ft összegben, részben utánpótlás-nevelési feladatokat 5,1 M Ft értékben, a fennmaradó 6,3 M Ft pedig a sportingatlanok üzemeltetési költségek csökkentett elszámolását jelentette.
A támogatás csökkentése miatt a személyi jellegű és az utánpótlás-nevelésben felmerülő költségeknél szükség volt saját forrás bevonására, amely a bérleti díjakból keletkezett. Az üzemeltetési költségeknél minimális saját erőre volt szükség a támogatás csökkentése miatt, mivel a tervezett rezsi költségek magasabbak voltak, mint a 2024-ben fizetett valós díjak.
Az MVK –nál foglalkoztatottak átlagos statisztikai állományi létszáma 43 fő volt 2024-ben, ezen felül megbízási szerződéssel foglalkoztatott munkavállalók vannak. Ebből 31 fő fizikai, 12 fő szellemi munkát végez, 21 fő pedig változó területeken megbízási szerződéssel dolgozik (edzők, portások)
A társaság személyi állományi összetétele nem csak vezetői szinten változott. A fluktuáció átlagos rátája (7-15%) fölött, összesen 9 fő távozott a cégtől, ez 20%-os állományváltozást jelentett. Ebből egy sajnálatos haláleset volt, egy kollégánk pedig nyugdíjba vonult. A megüresedett pozíciókat szerencsére minden esetben sikerült feltölteni, de ez nem mindig volt könnyű, hiszen a bérsávok nem minden területen versenyképesek.
A bérköltségek jelentik a cég működésében a legnagyobb kiadást hónapról hónapra. 2024-ben 336 millió forint volt a bérek és járulékaik, valamint az egyéb bérjellegű költségek összesen. Ennek egy jelentős részét -2024-ben 22%-ot - TAO támogatásból, 13%-ot pedig a különböző intézményekben szerződés alapján végzett takarítási és karbantartási feladatok díjából finanszírozzuk. A fennmaradó részt -2024-ben ez 65% volt – az önkormányzati támogatásból tudjuk kifizetni.
2025-ben 10% fizetésemelés került jóváhagyásra az infláció kompenzálása és a bérek piaci szinthez közelítése miatt.
2024-ben a társaság likviditását tekintve viszonylag kiegyensúlyozott volt a működés. Az egyes irodák esetleges átmeneti forráshiányát megoldottuk a bankszámlák közötti fedezetek átvezetésével, így minden szállító időben kifizetésre került. A hónap első napjaiban esedékes bér és járulékfizetés a legnagyobb volumenű kiadásunk minden hónapban, de ebben sem volt fennakadás egész évben, mivel az önkormányzati támogatás mindig kiszámíthatóan, pontosan érkezett.
Az elmúlt években a társaságnál lévő pénzállomány mértékének az időbeli alakulását lehet nyomon követni az alábbi ábrán irodánként (folyószámla és házipénztár összesen, az ázsiós tőke nélkül):
Az továbbra sem változott, hogy a sport iroda rendelkezik jelenleg a legnagyobb pénzállománnyal, köszönhetően a TAO bevételeknek és a bérleti díjakból származó is jelentős bevételnek. A bérleti díjak megléte elengedhetetlen, hogy továbbra is ilyen eredménnyel, a másik két irodát „támogatva” tudjon üzemelni a társaság. A két legnagyobb befizetőnk a Dunaújvárosi Tankerület és a Martonvásári Kézilabda Sportegyesület, akik együttesen a bérleti díj bevételünk ¾-ét adják.
A MartonSport pénzállományának részeként van kimutatva az Erste értékpapír letéti számlán található 5,5 M Ft, amely esetleges forráshiány esetén bármikor rendelkezésre állhat. 2024-ben 313 ezer forintot emelkedett a letéti számla értéke. Ezen kívül 80 M Ft volt ázsiós tőkeként lekötve rövidebb és hosszabb időszakokra, amelyből 3,1 M Ft kamatbevételt realizáltunk. Ugyanezt az összeget, a magasabb hozam miatt, több részletben, 2025-ben már diszkontkincstárjegybe fektettük.
Összességében a számviteli adózott eredményünk terv szerinti működést mutat, természetesen kockázati tényezők mindig jelen vannak, amikre fokozott figyelemmel kell lenni a továbbiakban. Ezek közül az egyik a TAO támogatások felhasználási lehetőségének egyre szűkülő köre, amely a kiadások átcsoportosításával megnövelheti az önkormányzati támogatási igényt. A másik az átalánydíjak felülvizsgálata, hiszen ezeknek a díjaknak a béreket és az egyéb szolgáltatási díjakat kell fedeznie, néhány helyszínen ezért az évről-évre növekvő bérköltségek és szolgáltatási díjak miatt már nem teljesen fedi a felmerülő költségeket, amely szintén az önkormányzati támogatási igény növekedésével járhat.