Határozatok nyilvántartása


Martonvásár Város Önkormányzata

207/2022. (9. 27.) Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2022. I. féléves szakmai és pénzügyi tevékenységéről szóló beszámolójáról

Martonvásár Város Önkormányzata

Képviselő-testületének

207/2022. (IX.27.) határozata

Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2022. I. féléves szakmai és pénzügyi tevékenységéről szóló beszámolójáról

 

Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2022. I. féléves szakmai és pénzügyi tevékenységéről szóló beszámolóját a határozat melléklete szerint jóváhagyja.

 

A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető

A határozat végrehajtásának határideje: folyamatos

 

207/2022. (IX. 27.) határozat melléklete

 

BESZÁMOLÓ – 2022 I. félév

 

 

Martonvásár Városi Közszolgáltató

Nonprofit Kft.

 

 

Tartalom:

 

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ.. 4

KULTURÁLIS IRODA 4

ÜZEMELTETÉSI IRODA.. 6

SPORT IRODA.. 7

PÉNZÜGYI BESZÁMOLÓ.. 9

 

 

 

Mellékletek:

  1. Mérleg - eredmény kimutatás
  2. Kiegészítő melléklet

 

 

Martonvásár, 2022.09.20.

 

 

                                                                                        Tóth Balázs Károly

                                                                                                ügyvezető


VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ

 

Az elmúlt félévünk igazolta azt, hogy érdemes volt egy cégbe szervezni minden közfeladatot, hiszen amellett, hogy az feladatellátás  minden téren alapvetően megvalósult, gazdaságilag is újra jó teljesítményre volt képes az összevont társaság. A könyvelő által elkészített, a könyvvizsgáló és belső ellenőr által jóváhagyott adatok szerint 2022 első félévében társaságunk 17,7 millió forint POZITÍV eredménnyel zárt.

 

A tavaly év végi 12,8 milliós nyereséghez viszonyítva is jó eredménynek tűnik, azonban tudni kell ezt is a helyén értékelni. Most elsősorban a Sportiroda eredménye húzta erősen pozitív irányba az eredményt, ahol a TAO felajánlások már megérkeztek, de a hozzájuk tartozó kiadások majd csak ezután jelentkeznek. A két önkormányzat által támogatott iroda nagyjából terv szerinti tényszámokat produkált. Ennek a két irodának az együttes eredménye +2 milliós nagyságrendű.

 

A társaság mérlegét és eredmény kimutatását az előterjesztés 1. számú melléklete tartalmazza részletesen. Az eredménykimutatásnál a féléves adatok a tavalyi teljes évvel kerültek összehasonlításra, de a szintén csatolásra került a kiegészítő melléklet, mely jelen előterjesztés   2. számú melléklete a 2021-es féléves adatait is tartalmazza és így azonos időszakkal is összehasonlíthatóak a számok.

 

A beszámoló elkészítésével majdnem egyidejűleg a féléves elszámolásunkat is benyújtottuk az önkormányzat felé, ahol a közfeladatellátásra átadott pénzeszközök felhasználását mutattuk be. Ebben a kimutatásból az derül ki, hogy összesen 12 milliós nagyságrendű a fel nem használt támogatás. Ez az eredménykimutatásban szereplő nyereségen felül, jelenleg előlegként van könyvelve. Ebből 7 millió abból adódik, hogy az első félévben a két negyedéves utalás után, májusban módosításra került a társaság üzleti terve és a támogatási igény is csökkent.  A két tervváltozat közötti különbség az első félévre vonatkozóan 7 millió forint (ennyivel több támogatás érkezett az első terv alapján), amit leszámítva látjuk az első félévben a fel nem használt támogatás reális mértékét, ami  5 millió forintnak felel meg. Amennyiben ez a második félév adataival korrigálva is marad fel nem használt támogatás, az visszautalásra kerül az év végi zárás után.

Ez a különbség időközben (a III. negyedéves utaláskor) kompenzálásra került, de a január 1.- június 30-ig tartó időszak bevételei, így a mérleg adatai között is szerepel.

A kiegészítő melléklet utolsó oldala a társaság közhasznú, vagyis közfeladat ellátásra jutó részét, valamint a vállalkozási feladatokra jutó kiadásokat és bevételeket mutatja. Ennek alapján a vállalkozási alapú bevételeink a teljes bevételnek az 1,34%-át teszik ki.

 

Az elvégzett tevékenységeink felsorolását a különböző közfeladatok ellátásával foglalkozó irodák szerinti bontásban részletezem, tömören fejtem ki teljesítményünket és eredményeinket a két támogatott irodával kezdve.

 

KULTURÁLIS IRODA

 

A MartonKult 2022 első félévében egy nagyon intenzív, programokban dús időszakot mondhat magáénak, annak ellenére, hogy az év eleji pandémiás időszak miatt az egyes közösségek báljaira sajnos nem kerülhetett sor. A korábban jól bevált események megtartása mellett januártól bevezettük a Piac+Program rendezvénysorozatot, amely révén minden szombaton kulturális, zenei, sport vagy ismeretterjesztő programokkal, illetve közösségi megmozdulással vártuk a martonvásári lakosokat a rendezvényterünkön a heti termelői piacaink és havi vásáraink alkalmával. Szintén januárban indítottuk el a könyvtári Mesedélutánokat, amellyel a legkisebbek olvasóvá szoktatása a célunk, valamint a felnőtteknek író-olvasó találkozókat, logópályázatot és kvízjátékot tartottunk, illetve támogatjuk a Martonvásári Olvasókör, valamint az utcai könyvszekrény működését is. A BBK-ban recepciót alakítottunk ki, az Óvodamúzeumban bevezettük a pénztárgépet és a kártyás fizetés lehetőségét.

Év elején kezdtük el a felkészülést a Giro d’Italia kerékpáros verseny martonvásári szakaszán lebonyolítandó szurkolói aktivitások megszervezésére, amely a Szent László Huszáregyesülettel, a rendőrséggel és a polgárőrséggel összefogásban valósult meg, és a május 6-i huszárvágta Martonvásár, valamint Magyarország jó hírét vitte a világban, és pozitív országimázst közvetített, amelyet az azóta elnyert két magas rangú elismerés is bizonyít. (Legkreatívabb szurkolói aktivitás díj, városmarketing gyémánt díj)

A nemzeti ünnepek, megemlékezések, emléknapok méltó és tartalmas megrendezése mellett másik szívügyünk, a jótékonysági vásár és hangverseny szervezésére is figyelmet fordítottunk valamint megünnepeltük a jeles világnapokat is. Kiállítóterünk helyt adott a „Magyar rock 100 legfontosabb hanglemeze” kiállításnak, Óvodamúzeumunkban pedig Mihály György hangszerkiállítását rendeztük meg.

Igyekeztünk a rendelkezésünkre álló tereket élettel megtölteni: a kemencetérnél rendszeresen kenyérsütési alkalmakat szerveztünk, színháztermünkben pedig táncházak várták a táncolni vágyókat. Húsvétkor a saját rendezvényeink mellett a Kossuth Rádió Országjáró magazinjának egész napos élő közvetítését láttuk vendégül, felsorakoztatva településünk értékeit és jeles személyeit. A Déryné Program keretében valósultak meg (tánc)színházi előadásaink, többek között a nagy sikerű Urban Verbunk: Rózsa Story vagy a János Vitéz című darab is, illetve a Lázár Ervin Program keretében 760 gyermeket láttunk vendégül színházi előadásainkon. Márciustól Petőfi Klubként működünk, rendezvényeink egy részét ennek keretében szervezzük.

Projektjeink keretében közös szervezésben lebonyolítottuk a Marton Rock Napot, amely Bikini koncerttel zárult, illetve nagy sikere volt a Gyermeknapnak is. Júniusban nyári pikniket szerveztünk a rendezvényudvaron, valamint a Múzeumok Éjszaka programban is részt vettünk. Örömmel adtunk helyt a IV. Hazahívó-Hazaváró rendezvénynek is.

A TOP 5.3.1. pályázatunk keretében a térségi összefogás fejlesztésén dolgoztunk, gyermeknevelési ismeretterjesztő előadásokat, képzéseket szerveztünk a Martonvásári Kulturális Egyesülettel, akikkel a kiváló együttműködésünk révén több programunk megvalósításában is együtt dolgozunk. A pályázat keretében május 3-án tanulmányutat szerveztünk a város kulturális közösségei vezetőinek Veszprémbe és Tihanyba.

Bevételtermelő tevékenységünk keretében hasznosítjuk a termeinket, a Brunszvik-kertben pedig esküvőknek és filmforgatásnak adtunk helyt. Büszkeségünk, hogy nálunk tartotta éves országos oktatási konferenciáját a Neteducatio Kft. is.

Együttműködésünk a helyi kisközösségekkel örömteli és intenzív, nálunk tartotta próbáit és gyakorló óráit a Százszorszép Táncegyüttes, a Martonvásári Fúvószenekar, a Darázsderék Tánccsoport, a Dynamic Dance Crew, a MASZK Társulat, az Örömtánc közössége, a Kerekítő, a Ringató, a Pöttömtorna, és a MartonVál Sakk Club. Rendszeresen helyt adunk a Martonvásári Önkéntes Tűzoltó Egyesület hivatalos alkalmainak és a Hölgyklubnak is. A Havasi Gyopár Futóegyesület és a helyi intézmények, valamint a plébánia eseményeit rendezvényszervezési eszközökkel és promócióval támogatjuk.

A Forum Martini tartalmának összeállítását segítjük programajánlókkal, havi rendezvénynaptárakkal, kulturális témájú cikkekkel, illetve megújítottuk a városi rendezvényplakátok rendszerét is. Közösségi szolgálat-teljesítő helyszínként hat középiskolás fiatalt mentoráltunk. Aktívan részt vettünk a testvértelepüléseinkkel való kapcsolattartásban, a Százszorszép Táncegyüttes júniusi franciaországi útjának megszervezésében és lebonyolításában.

Tevékenységünket a közjó érdekében és a helyi közösség örömére igyekeztünk kifejteni.

 

ÜZEMELTETÉSI IRODA

 

A létesítmények fenntartási feladatai (takarítása, karbantartása), a közterületek és zöldterületek ápolása, tisztítása, a rendezvények kiszolgálása és a Forum Martini kézbesítése mind állandó feladatot és tennivalót jelent. Emellett az üzemeltetési iroda munkatársai számtalan eseti munkálat megvalósításában működtek közre, melyeket a tömörség érdekében az alábbi felsorolásban szeretném rögzíteni:

  1. Művészeti iskola kerítés elbontás és zöldterület rendezés
  2. Elszáradt fák kivágása, Szőlőhegyi, Orgona, Kossuth tér
  3. Új utcabútorok kihelyezése (padok és kukák) városszerte
  4. Buszmegállók paddal történő ellátása
  5. A telephelyen a meglévő utcapadok felújítása, átfestése
  6. Lakóparki új játszótér padok kihelyezése, hulladék összeszedés, locsolás
  7. Űrszelvénybe lógó fák ágainak levágása, elszállítása (32 utca összesen)
  8. City Light táblák kihelyezése, telepítése
  9. Iskolai kerítés javítás
  10. Óvoda tereprendezés, homokozó felásás
  11. Óvoda oldalsó új rész térkövezés, elektromos kapu felszerelés, lámpák felszerelése mozgásérzékelőkkel
  12. Szociális segítségnyújtás költözésben
  13. Illyés Gy. tér híd elbontás
  14. Iskolai fűtési rendszer szivattyúk éves tisztítása, karbantartása
  15. Választási helyiségek berendezése
  16. Főtér virágültetés
  17. Szent L. út virágültetés
  18. Tönkrement szivattyú csere főtéren
  19. Kocsi beálló (térkövezés) készítés
  20. Gyomirtózás temetőparkolókban, és egyéb helyeken
  21. Új játszótér locsolás
  22. Martongazda csarnok kapu betonozás, kocsibehajtó aszfaltozás
  23. Martongazda csarnok hátsó rész betonalap előkészítése (Gépmunka, feltöltés)
  24. Faültetés, tereprendezés iskola
  25. Ifi sétány híd megerősítés
  26. Leszakadt fóliák levágása a családsegítő épületének padlásterében
  27. Iskola játszóterek, hinta, mászóka törött részek cseréje. Homok pótlás
  28. Iskola-művészeti iskola átjáró kerítés ideiglenes helyreállítás
  29. Óvodai magas ágyás összeépítés
  30. Családsegítőnek ágyak kiszállítása
  31. Ágdarálás
  32. Óvodai munkák, fertőtlenítés, kazán ellenőrzés, WC javítás, világítás
  33. Estike úti híd murva feltöltése
  34. Temetői járdaút, Elbontott kerítés helyett új építése
  35. Vandál biztos esővízelvezető vascső festés, elhelyezés BBK
  36. Giró táblák letakarás, szórólap kiszórás
  37. Permetezés, gyomirtás
  38. Iskola –művészeti iskola ideiglenes, majd 3d kerítés építés
  39. Iskola villamos hiba felmérés
  40. Óvodamúzeum terasz csatorna takarítás
  41. MG Csarnok szegélyépítés a tervezett burkolt felületek széléig
  42. Festés óvodában magas ágyás összerakás.
  43. Csarnok öltöző festés
  44. új padok olajozása
  45. Lakóparki új játszótér locsolás, rendberakás
  46. Kismarton Glóbusz fűnyírás
  47. Leilandi ciprus ültetés a temetőben a szovjet emlékmű mellé
  48. Ifi park megnyitás előkészület
  49. temető és telephely közötti kerítés építés
  50. Ifi sétány rossz világító fejek rendelése
  51. Virágláda festés 2 db
  52. Közlekedési táblák kihelyezése (Ady Endre és Pusztai közlekedési rend változás)
  53. Locsolófejek ellenőrzése, beállítása, sérült elemek cseréje a Brunszvik parkban
  54. MG Csarnok mögötti rész lebetonozása (165m2)
  55. Rendezvények berendezése
  56. Óvodai munkák, fertőtlenítés, kazán ellenőrzés, világítás
  57. Művészeti iskolánál festés, villanyszerelés, táncterem szőnyeg javítás
  58. MG csarnok gépjármű bejáró beton áteresz készítés, betonozás, aszfaltozásra előkészítés
  59. MG csarnok előtti pihenőrész térkövezés
  60. Temető urnasírokhoz út, kerítés kimérés
  61. Óvoda múzeum terasz takarítás
  62. Ifi sétány széttört padok javítása, olajozása
  63. Lakóparki új játszótér locsolás, füvesítés vízbekötés után, rendberakás
  64. Locsolófejek beállítása
  65. Favágás kastélyparkban kiszáradt gesztenye, és viharkár felszámolás
  66. Óvoda nyári karbantartási munkák elkezdése. Festés, térkövezés
  67. Elektromos hulladék gyűjtéshez a hátsó kapuig murvázott út kialakítása
  68. Elektromos hulladék gyűjtés szervezés, pakolás. (szombati napon)
  69. Óvodai munkák, fertőtlenítés, kazán ellenőrzés, világítás

RENDEZVÉNYEK kiszolgálása (berendezés, hangosítás, szállítás, pakolás, takarítás):

Heti piacok, Bencsik nap, Művészeti Iskola tanári koncert, Szülőklub, NET Educatio Konferencia, Havasi Gyopár futóverseny, Lakossági faosztás a BBK-nál, Gyereknap, Táncgála, Művészeti iskola programok, közmeghallgatás, Madarak és fák napja, Borünnep, Darázsderék program, Családi futófesztivál bútorszállítás. Nyári piknik pakolás, Zoltán Erika Gála, Művészeti Iskola tábor, Múzeumok éjszakája, Hazahívó rendezvény, Családsegítő tábor, Ballagás (pakolás összlétszámmal).

 

Ezen kívül külső partnerek számára apróbb vállalkozási munkákat is elvégeztünk, amivel bevételt generáltunk:

B3 takarék: irattárazásnál pakolás.

Mundi Medical: bútor összeszerelés.

Mirrotron: fóliázás, válaszfalazás, villanyszerelés.

Mirrotron fűnyírás, tereprendezés, bérelt eszközök kiszállítása

Szórólap kihordások.

 

SPORT IRODA

 

A Sport Iroda munkavállalói (2 fő) amellett, hogy a szakmai irodai feladatokat ellátták a legjobb tudásuknak megfelelően az elmúlt fél évben, nagyon sokat hozzátesznek ahhoz, hogy az összevont cég eredményes működését elősegítsék. Az összevonással az irodák közötti határvonalak kissé elmosódtak, ami az adminisztrációs kötelezettségek emelkedését jelentette számukra.  A TAO pályázatoknak köszönhetően jóval több ember munkabérének fedezetét sikerül innen előteremteni, aminek a megpályázása, lebonyolítása (szerződések, kifizetések) és elszámolása is többlet feladatot okoz. 

A sportszakmai tevékenységek között a legfontosabb feladatok a versenyeztetett csapatainkkal kapcsolatos ügyintézést kell megemlíteni elsőként. (szülői kapcsolattartás, versenyengedélyek beszerzése, sportorvosi vizsgálatok leegyeztetése, nevezések leadása, utaztatás megszervezése, edzés időbeosztás megalkotása a helyszínek adottságainak és közösségek igényeinek figyelembe vételével.)

Az első naptári félévben ha akadtak nehézségeink is a kézilabda edzők hiánya miatt, vagy a pandémia után megcsappant sportolói létszámmal kapcsolatban, azért kijelenthető, hogy a sportszezont végig tudtuk csinálni, a vállalásainknak eleget tettünk.

 

Ezen felül a sportlétesítmény bérbeadási feladatai is rengeteg bérleti szerződést, számlázást, egyeztetést kívánnak meg.  Összesen 19 állandó, rendszeres bérlővel, illetve 21 eseti bérleti szerződést kötöttünk ebben az időszakban.

 

A bérlőink egy része az év első szakaszában a pandémia elhúzódása miatt még csak részben tudta igénybe venni a helyszíneinket, de szerencsére ez a bevételeink nagyságrendjén nem látszik meg. Volt ugyan némi elmaradás a tervezett szinthez képest, de ezt sikerült egyéb bevételekkel kompenzálni.

A tervezett bérleti díj bevétel (az összes helyszínre együtt) 29,1 millió forint volt féléves szinten, amiből 26,3 milliós tény adat lett.

A sportlétesítményeinkben elhelyezett reklámfelületek bérleti díjainak kiszámlázását a mérkőzések látogatási tilalma vagy elmaradása miatt 2021-ben felfüggesztettük, de 2022 januárjától a szerződések megújítása lehetségessé vált, amivel a tervezett 350e forint helyett 620e forintnyi tény bevételt realizáltunk.

 

Márciusban elkészült a Horváth Ottó Sportközpont tetőfelületén a napelemes rendszerünk bővítése újabb 5 panellel, egy 770e forintos saját beruházással (a teljes rendelkezésre álló tetőfelületet kihasználva), ezzel az 2021/22 szezonra vonatozó MLSZ-es elszámolásunk is sikeresen lezárulhatott.

 

Az egyik pályázatunk révén júniusban új John Deere fűnyíró traktor beszerzésére került sor, ami a pálya gondozási feladatokon túl a város zöldfelületeinek gondozása során is segítség lehet.

 

Felnőtt labdarúgó egyesületünk támogatási szerződése (pont prémium) a társaságnak 1.154.000,- forintjába került az első félévben. Felnőtt kézilabda egyesület támogatása a második félévre van tervezve, a korábbi években hasonlóan 3.000.000,- forintos kiadásként van tervezve.

 

2022 júniusában nyolcadik alkalommal szerveztünk szivacs kézilabda és kézilabda tábort toborzó jelleggel, mely most is jól sikerült. A 2x1 héten keresztül összesen 48 gyermeket foglalkoztattuk napközis jelleggel két-két edző bevonásával.

 

A társaság első féléves eredményét most a MartonSport jó teljesítménye (15,5 milliós eredmény) alapozta meg. Alább, a pénzügyi beszámoló fejezetben látható egy áttekintő táblázat erre vonatkozóan. Az eredmény oka pedig egyértelműen a jelentős szintű TAO pályázati pénzek érkezése, illetve a június 30-ig terjedő időszaknak az elszámolása.

 

A félévre tervezett TAO bevételeink oly mértékben haladták meg az előzetes várakozásainkat, hogy az egész évre tervezett bevételünket is meghaladó mértékben érkezett társasági adó felajánlás már az első félévben annak ellenére, hogy a keretek feltöltését már május 21-én lezárta az MKSZ. Összesen 58,5 millió céltámogatás utalása érkezett meg a NAV-tól még júniusban. Persze mindez azt is jelenti, hogy további TAO bevétel már idén nem várható!

A másik ok, hogy a meghosszabbított, áthúzódó pályázatok miatt június 30-i állapot szerint júliusban 6 pályázat elszámolását végezte el a MartonSport, amiből 4 pályázatot sikerült véglegesen lezárni. Összesen 69,5 milliós forint felhasználásáról kellett részletes bizonylatokat bemutatni, csatolni. Ezen elszámolások alapján a könyvelésben korábban elhatárolt TAO bevételek kerültek feloldásra azok a tételek, melyeknek a kiadásai 2022 első félévre vonatkoztak, melyek szintén halasztott bevételként jelentkeztek a könyvelésben.

 

Ezekből is érzékelhető, hogy a MartonSport teljesítmény erősen TAO függő.

 

PÉNZÜGYI BESZÁMOLÓ

A féléves számviteli eredményünk pontos összege a beszámoló elején már említésre került (17,7M Ft), de hogy a három szakiroda teljesítménye hogyan alakult és a nagyobb részhalmazok hogy néznek ki, azt az alábbi táblázat mutatja be:

 

 

 

Látható, hogy a Sportiroda magas pozitív eredménye az, ami alapvetően befolyásolta a céges összeredményt. A MartonSport eredményét pedig a TAO keretek sikeres feltöltése dobta meg, de tudni kell, hogy ezeknek a bevételeknek a kiadásai csak a következő időszakban jelentkeznek, hiszen a teljes sportszezont ebből kell finanszírozni. A két önkormányzati támogatásból működő iroda közül az első félévben a MartonGazda most 3 milliós negatív eredményt produkált, aminek a hátterében két dolog áll:

  •  idén a külső partnernek elvégzett vállalkozási munka jóval kevesebb volt. A vállalkozási bevételeink legnagyobb része önkormányzati megrendelés volt, amiből nyereségünk nem származik.
  • van több olyan munka, aminek az anyagköltségei már az első félévben jelentkeztek, de a számla ellenértéke még nem folyt be.

A MartonKult esetén egyértelműen a vállalkozási (főleg bérleti díjból származó) bevételek alakultak a tervezettnél sokkal jobban. Ide tartozik a Brunszvik Kertben történt filmforgatás és esküvői bérletek díjai is.

 

A következő ábra a bevételi összegek arányát hivatott szemléltetni:

 

 

 

Bár a cég működésének fedezetére az önkormányzat évről évre több támogatást nyújt, a teljes kiadásokhoz képest a működési támogatás aránya egyre csökken. A tavalyi év végi beszámolóban az önkormányzati támogatás mértéke a teljes bevételhez viszonyítva 54% volt, a mostani féléves adatok szerint ez 51%-ra zsugorodott. Ha ehhez még hozzávennénk azt, hogy a módosított tervünk szerint 7 millió forinttal kevesebb támogatásból terveztünk működni első félévben, mint amit támogatásként megkaptunk az első terv szerint, akkor már csak 48%-os az önkormányzati támogatás aránya. Ez alátámaszthatja, hogy a társaság egyéb bevételi források megszerzésére irányuló szándéka érvényesül, ami az önkormányzatnak segítséget jelent, de az kérdés, hogy ez a tendencia meddig tartható.

 

 

A kiadások megoszlását pedig az alábbi ábra érzékelteti.

 

 

 

 

Itt továbbra is az látszik, hogy a kiadásaink legnagyobb része a munkavállalóink részére kifizetett személyi juttatásból fakad, amibe nem csak a 45 fős munkaszerződéses állomány tagjainak bére és járulékai, hanem a nem főállású, megbízási szerződéssel rendelkező személyek (pl. edzők, technikai vezető), díjazása is benne foglaltatik.

Az elmúlt időszakban végzett fentebb felsorolt számos külön projekt, ami a működési kiadásokon felül további feladatokat, beszerzéseket eredményeztek, az anyag és szolgáltatási díjak jelentős megnövekedését okozták, így ez a részhalmaz a második legnagyobb tétel. Azonban tekintettel a jelenlegi körülményekre, nem nehéz megjósolni, hogy a rezsi kiadások részaránya hamarosan erőteljesen meg fog nőni, minden bizonnyal a legnagyobb szegmenssé fog válni a jövő évben.

 

 

 

 

 

LIKVIDITÁSI HELYZET

 

Társaságunk likviditása stabil, az elmúlt időszakban is növekedett a nálunk lévő pénzállomány. Ennek időbeli változásáról ad tájékoztatást a következő ábra, mely a  pénz állományunkat mutatja irodánként (folyószámla és házipénztár összesen):

 

 

 

 

Az erős likviditásra szükség is van, hiszen a közeljövőben várható növekvő rezsi árakat azon esetben is a nekünk kell megelőlegezni, amiket kiszámlázunk a számlafizető felé (pl. Járási hivatal). Ez a nagyságrend nem elenyésző, mert a teljes rezsi kiadásunknak a 38,8%-át jelenti. Mivel az előfinanszírozandó összegek is nőni fognak, a likviditás az eddigieknél is fontosabbá válik. Az ábrán látható, hogy milyen időszakokban lendülnek meg a bevételek és mely időszakokban csökken a mennyiség. Az önkormányzati támogatások negyedévenkénti  előfinanszírozása is érzékelhető a MartonKult és a MartonGazda esetében. Mivel a társaság likviditása már megengedi érdemes lenne áttérni a havi utalásra az önkormányzati támogatások rendszerében, így az ábra hektikus jellege csökkenne és a tervezés pontosságának mérhetősége, valamint a felhasználás nyomon követhetősége is javulna. A MartonSport esetén pedig egyértelműen a május 31-i adóbevallási határidő után a felajánlóink társasági adójából a NAV által utalt összegek adják a legkomolyabb lökést. Ezek persze a következő teljes sportszezon végéig (június 30-ig) tartó időszak kiadásainak a fedezete.

 

A sport pályázatok terén idén a rendelkezésre álló lehetőségeket maximálisan ki tudtuk használni, a korlátozás szerinti teljes keretünket szerződéssel (felajánlással) le tudtuk fedni. Ez az MLSZ-nél a megpályázott és elnyert keret 100%-át jelenti, az MKSZ esetén pedig a teljes elnyert pályázatunknak a 70%-át. (Az MKSZ 2022. május 21-én korlátozta a támogatási igazolások kiadását és csak az elnyert összegek 70%-is engedélyezte a keretek feltöltését.) A fennmaradó 30%-os keret feltöltésére a következő naptári évben, azaz januártól lehet mód, amennyiben a feltételek nem változnak.

 

A MartonSport finanszírozásának vonatkozásában meg kell említeni azt is, hogy a TAO bevételen felül a bérleti díjakból is jelentős bevételei származnak, aminek megléte szintén elengedhetetlen, hogy továbbra is támogatási igény nélkül tudjon üzemelni. Ezen bevételek megváltozására rendkívül érzékeny a MartonSport.  Itt a két legnagyobb bérlőnk a Dunaújvárosi Tankerület és a Martonvásári Kézilabda Sportegyesület, akik a együttesen a bérleti díj bevételünk 83%-át adják. Reméljük ez így is marad.

 

A körülményeket megvizsgálva azt mindenki érezheti, hogy nehéz időszak előtt állunk, de a jó likviditási helyzet és a nyereséges féléves működés a legjobb kiindulópont az elkövetkező félév kihívásainak leküzdéséhez.