Határozatok nyilvántartása


Martonvásár Város Önkormányzata

208/2021. (9. 28.) a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2021. első félévi beszámolójáról

Martonvásár Város Önkormányzata

Képviselő-testületének

208/2021. (IX.28.) határozata

a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2021. első félévi beszámolójáról

 

Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2021. első félévi beszámolóját jelen határozat melléklete szerint jóváhagyja.

 

A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető

A határozat végrehajtásának határideje: folyamatos

 

BESZÁMOLÓ – 2021 I. félév

 

 

Martonvásár Városi Közszolgáltató

Nonprofit Kft.

 

 

Tartalom:

 

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ.. 4

KULTURÁLIS IRODA.. 6

SPORT IRODA.. 4

ÜZEMELTETÉSI IRODA.. 4

 

PÉNZÜGYI BESZÁMOLÓ.. 7

 

Mellékletek:

  1. Mérleg - eredmény kimutatás
  2. Kiegészítő melléklet
  3. Szervezeti felépítési ábra
  4. Könyvvizsgálói jelentés és teljességi nyilatkozat

 

 

Martonvásár, 2021.09.21.

 

 

                                                                                                                      Tóth Balázs Károly

                                                                                                ügyvezető


VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ

 

A 2021 januárjában megvalósult összeolvadást követően az elmúlt fél év volt az első időszak az új szervezeti felállás keretében, mikor egy cégen belül működtettük az összes közfeladat ellátást, mind a sportélet kiszolgálás, mind a kulturális élet szervezése és a városüzemeltetési feladatokat illetően. Összességében kijelenthető, hogy az összeolvadás jogilag rendben lezajlott és a részegységek működése is folyamatos volt. A szervezeti struktúrában még mindig keressük a legalkalmasabb felállást és egy-egy kulcspozíció esetén az ideális személyeket, de az ellátás biztosított volt minden területen és a gazdaságilag is kiegyensúlyozott teljesítményre voltunk képesek. Az összevonás után a könyvelő által elkészített és a könyvvizsgáló által jóváhagyott adatok szerint 10.236e forint pozitív eredménnyel zárt társaságunk 2021 első félévében.

Az eredmény kimutatás az előterjesztés 1. sz. mellékletében található részletesen, melynek elemzését a pénzügyi beszámoló tartalmazza. Szintén csatoltuk a kiegészítő mellékletet, mely 2. sorszám alatt része jelen előterjesztésnek.

A három fő feladatot ellátó részegységet a társaságon belül irodáknak nevezzük, ezeket a külön feladattal rendelkező egységeket vezeti és irányítja a központi iroda, ahol a közös ügyek (adminisztráció, munkaügy és pénzügyi részleg) intéződnek, de ennek kiépítése még az elején tart, ez a következő időszak feladata. Szerencsére a városüzemeltetési feladatok összefogására sikerült megállapodást kötnünk Piricsi Tamással, aki november 2-án kezd dolgozni nálunk. Tamás, mint üzemeltetési igazgató belépésével remélhetőleg előre láthatóbban, tervezhetőbben szerveződik meg a feladatellátás ezen a területen. Az így létrejövő szervezeti felépítést a 3. mellékletben lehet megtekinteni.

Ami még észrevehető, hogy a jelen létszám esetén (55 fő) a fluktuáció folyamatos, aminek kezelése számottevő erőforrást köt le. Rendszeresek az álláshirdetéseink és a felvételi elbeszélgetések és az új szerződéskötések, valamint mindig van megüresedett pozíció. Ennek oka lehet az is, hogy a nálunk lévő bérszínvonal elmarad a piacon alkalmazott átlagértékektől. Ha ezen szeretnénk segíteni, akkor jövőre több forrást kell csoportosítani a bérköltségekre.

Az elvégzett tevékenységeink felsorolását illetően legcélszerűbbnek a különböző közfeladatok ellátásával foglalkozó irodák szerinti bontást tartom, ezért ebben a bontásban fejtjük ki teljesítményünket és eredményeinket.

 

 

KULTURÁLIS IRODA

 

A MartonKult Iroda 2021. I. félévi tevékenységének kereteit nagyban meghatározták a vészhelyzeti intézkedések, mert az év első négy hónapjában otthonról dolgozó munkatársak lehetőségeit a jogszabályilag kötelezően zárva tartott kulturális központ, könyvtár és múzeum adottságai nagyban befolyásolták, és újabb kreativitásra ösztönözték. A nyári hónapokban a nyitást követően azonban program- és látogatódömping indult, kiegészülve az újonnan nyíló termelői piac és vásár adta feladatokkal.

 

Rendezvényeink, eseményeink, programjaink

Januárban - a járványügyi előírásoknak megfelelően – a Magyar Kultúra Napja alkalmából hirdettünk akciót Mi neked a kultúra Martonvásáron? címmel, és a beérkezett válaszokból készült el a molinónk, amely az NMI érdeklődését is felkeltette, és az erről készült kisfilmünket a jó gyakorlatok sorába emelte. Szintén a Magyar Kultúra Napja alkalmából szerveztük meg a MASZK Egyesület első 5 évét bemutató fotókiállításunkat, mindkét akció a térségi kohézió erősítését szolgáló TOP pályázat keretein belül valósult meg. Facebook oldalunkon martonvásári képeket osztottunk meg, ezzel is erősítve a helyiek lokálpatriotizmusát.

Február elején a Rejtvényfejtők Napja alkalmából Martonvásárral kapcsolatos szófejtőt tettünk közzé, és összefogásra kértük a helyieket az autóbalesetet szenvedett család megsegítésére, valamint folytattuk a szemet gyönyörködtető helyi fotók publikálását. A hónap végén a járvány miatt személyes részvétellel meg nem tartható közművelődési fórumunk helyett kulturális kérdőívvel fordultunk a martonvásáriakhoz, amelyet 107 fő töltött ki. A Kommunizmus Áldozatainak Emléknapján nem tarthattunk közös megemlékezést, ezért a Facebookon posztban emlékeztünk meg az áldozatokról és a témába vágó Örök tél című filmajánlót tettük közzé.

Márciusban a – személyesen meg nem tartható - nemzeti ünnephez közeledve újabb kirakatkiállítást rendeztünk a Szent László Huszáregyesülettel megvalósult együttműködésben, Huszárok címmel, illetve városdíszítő akciót szerveztünk. Megmozdulásunkhoz a MASZK Egyesület járult hozzá online verses megemlékezéssel és kokárdakészítő videóval. A gyermekrajz-pályázat beérkezett pályaműveiből szintén kirakatkiállítást szerveztünk. A hónap közepén az MVK NKft-hez új kulturális és jogi igazgató érkezett dr. Bocsi Andrea személyében, aki a MartonKult Iroda vezetését is végzi.

Áprilisban még a pandémia okozta korlátozott lehetőségeinket maximálisan kihasználva szerveztünk eseményeket. A Gyermekkönyvek Nemzetközi Napját kirakatkiállítással ünnepeltük, ahol gyermekkoruk kedvenc mesekönyveit tekinthették meg a látogatók. A húsvéti ünnepekre a BBK előtti fát közösségi megmozdulás keretében míves tojásokkal díszítettük, a Költészet Napjára pedig a Brunszvik-Dreher sétányt versekkel öltöztettük fel. Szintén áprilisban, a Föld Napján hirdettük meg a VölgyVidék – térségi természetfotós pályázatot, amelyre a Madarak és Fák Napjáig 24 alkotótól 187 fotó érkezett, nagy érdeklődés keretében. Májusban az Anyák Napjára Csipkekiállítással készültünk, valamint a méhekről tartottunk kirakatkiállítást, illetve a pandémiát követő első jelenléti programunkat, a Gyermeknapot szerveztük, amelyen városnéző kisvonattal és kétféle, nyomozós városismereti játékkal vártuk a gyerekeket.

Júniusban újra beindult a rendezvényszervezői munka: együtt ünnepeltük a Nemzeti Összetartozás Napját az Emlékezés terén, illetve megnyitottuk a hetente szombaton megrendezésre kerülő termelői piacot. Szintén júniusban nyílt meg kiállítótermükben az Ego et Mundi kiállítás és a szabadtéri LandArt kiállítás a Brunszvik kertben és a sétányon. Apák Napja alkalmából a havi alkalmi vásárral összekötve fotóinstallációt készíttettünk. Nyári piknikeink sorában az elsőt Gájer Bálinttal tartottuk a Für Elise Bisztró teraszán, a vírushelyzet adta lehetőségek keretei között. A Múzeumok Éjszakájára a martonvásári óvónők remekeiből készítettük kiállítást az Óvodamúzeumban „Kis dolgok, nagy szeretettel” címmel. Nagy örömünkre szolgált Fekete Péter kulturális államtitkár úr martonvásári látogatása is.

Júliusban a Kertbarát Egyesülettel karöltve tartottuk meg a Hazahívó-Hazaváró programot, illetve kubai hangulatú pikniket szerveztünk. Az aktuális havi vásáron levendulaszürettel egybekötött kézműves foglalkozást tartottunk, valamint buszos kirándulást szerveztünk két alkalommal a Nemzeti Művelődési Intézet által meghirdetett kulturális programokra. A hónap elején a Magyar Rádió Énekkarának kamarakoncertjét tartottuk a múzeumkertben. Július 18-án a Déryné program keretében színházi előadást szerveztünk: Örkény: Tóték című művét állítottuk színpadra.

Az augusztust az Olajág Keresztény Művészeti Társaság képző- és iparművészeti kiállításával kezdtük, majd a Fiatalok Éjszakájával folytattuk, amely a piknikek sorában a harmadik volt. 14-én Sakkünnepre került sor a BBK kemenceterénél. A hónap csúcspontja a nemzeti ünnephez kapcsolódó eseménysorozat volt: 19-én az ünnepi képviselő-testületi ülés és városi díjátadó, 20-án a nemzeti ünnep, valamint a hozzá kapcsolódó „Brunszvikok és a képzőművészet” című kiállítás zajlott a szervezésünkben, utóbbi Pletser Tamással együttműködve. Ezt követte 21-én a közösségi kenyérsütéssel egybekötött vásár és piac, valamint az ünnepi hétvége csúcspontjaként Bogányi Gergely zongorakoncertje. A hónap végén az Utcák bálja rendezvény megszervezését segítettük. A nyár folyamán több héten át gyermektáboroknak (DDC, MASZK, Családsegítő) is helyszínéül szolgáltunk.

A szeptemberünk a kézműves vásárokkal egybekötött fesztiválok jegyében telik: az első hétvégén a Trilla Népdal Ünnep, a második hétvégén a Charlie koncerttel egybekötött Fülesbagoly Fesztivál szervezésében segítettünk a főszervezőknek. Nagy sikerű programunk volt a Hangszert a kézbe esemény, amelynek során martonvásári és környéki gyermekek hangszerekkel ismerkedhettek és rendhagyó zeneórákon vehettek részt. Szeptember 17-én került sor a Martonvásár Galéria Start Up kiállításának megnyitójára, illetve az áprilisban meghirdetett természetfotó pályázat eredményhirdetésére és a sétánykiállítás megnyitójára. Az estét Borbély Zoltán zongoraestjével zártuk. Szeptember 25-én kezdődik a Tök Jó Hét programja, amely október 3-án ér véget.

Az év folyamán eddig több alkalommal szolgált a BBK oltópontként, valamint rendészeti szervek továbbképzésének, önkormányzati megbeszélések, illetve a Művészeti Iskola növendék koncertjei, táncgálák, valamint esküvők helyszíneként. Heti rendszerességgel kerül sor az Örömtánc, a Ringató, a MASZK Egyesület, a Százszorszép és a Régi Szépek Táncegyüttes, valamint a Fúvószenekar próbáira is.

 

Közösségi tevékenységünk, együttműködéseink

A pandémia időszaka alatt a Brunszvik-Beethoven Közösségi Ház a járványügyi szabályozás miatt nem volt látogatható, de ez idő alatt is tartottuk a kisközösségeinkkel a kapcsolatot annak reményében, hogy mielőbb visszatérhetnek hozzánk. Az iroda új vezetője ezt az időszakot arra használta fel, hogy személyesen is megismerkedjen a kisközösségek vezetőivel. Júniustól – nagy örömünkre - újra elkezdődtek a fúvószenekari, színházi és táncpróbák, klubfoglalkozások. Kiváló az együttműködésünk a város civil szervezeteivel, egyesületeivel, kiemelten a Martonvásári Kulturális Egyesülettel és az Agroverzummal. Rendezvényeinken mindig számíthatunk a város közterület-felügyelőjére, a polgárőrségre és a rendőrség támogatására is. Számos külső helyszínen rendezett eseményt segítettünk eszköz-, illetve bútor kölcsönzéssel.

 

Piac- és vásárszervezés

Június 5. óta a BBK piaci pavilonja alatt minden szombaton termelői piacot szervezünk a helyi és térségi kis- és őstermelők részvételével. Ezen kívül minden hónapban egy (szeptemberben kettő) alkalmi vásárt is szerveztünk kézműves alkotók portékáiból. Ezen felül szerdai napokon árusítási lehetőséget biztosítunk ingyenes területbérlet keretében a további kereskedőknek is (Etyektej, palánta, könyv, stb.) Célunk, hogy egy jól bejáratott és széles termékpalettát felsorakoztató piac várja a helyi lakosokat minden szombat reggel a főtéren, alkalmanként vásárral és kulturális programokkal gazdagítva.

 

Kommunikációnk

Az iroda elsődleges kommunikációs felülete a közösségi médián belül a Facebook, illetve a Forum Martini újság, valamint a megállítótáblákon elhelyezett plakátok, amelyeket a Canva programmal rendezvényszervező kollégánk saját maga készít (január és szeptember közepe között összesen 44 db plakát). A nagyobb rendezvények (pl.: Trilla Fesztivál) alkalmával szórólapot, programfüzetet is osztunk. Minden rendezvényünkhöz plakátot tervezünk, a nemzeti ünnepek alkalmából meghívót készítünk. A városban elhelyezendő hirdetőtáblák nagyban segítenék kommunikációs munkánkat. Felkérésünkre a Budapest Times angol nyelvű lap újságírója turisztikai szempontú cikket jelentetett meg Martonvásárról augusztus végén, amelyhez az információkat és a város bemutatását irodánk biztosította.

 

Munkavállalói állományunk

 

A MartonKult Iroda dolgozói januártól áprilisig otthoni munkavégzés keretében látták el a feladatukat, amely lényegében online alapú volt, illetve kirakat- vagy kerítéskiállítás formájában megvalósuló akciókat jelentett. A BBK épülete május 9-én nyitotta meg újra a kapuit, és ezzel a kulturális élet újra beindult Martonvásáron. A tavasszal a pandémia miatt elmaradó rendezvények is nyárra-őszre torlódtak. Az iroda márciustól szeptember közepéig három, teljes munkaidőben dolgozó rendezvényszervező kollégával és egy irodavezetővel működött. Augusztusban csatlakozott hozzánk piacszervező kollégánk, aki háromhónapos munkaszerződéssel a piacok és vásárok szervezését látja el előreláthatóan november 18-ig. Szeptember 23-i hatállyal az egyik rendezvényszervező kollégánk megvált az irodától, így az ő pozíciójának betöltése folyamatban van.

 

Beszámoló a Martonvásári Városi Könyvtár tevékenységéről

2021. január 1. és 2021. szeptember 15.-ig

Február 1-től az MVK NKft. MartonKult Irodája új munkatárssal bővült, megfelelő végzettséggel és gyakorlattal rendelkező könyvtáros-könyvtárvezető kezdte meg munkáját a Martonvásári Városi Könyvtárban, a már korábban is itt dolgozó könyvtári munkatárs mellett. Ezzel elkezdődött a könyvtár felnőtt részlegén található állományegységek szakmai szempontok alapján történő elrendezése, mely egészen április végéig tartott. Ennek során ellenőrzésre és szükség esetén javításra, pótlásra kerültek a szakirodalmi kötetek szakjelzetei (kb. 5000 kötet), átrendezésre került a szabadpolcon hozzáférhető felnőtt szépirodalom (kb. 7700 kötet). A javításokat rögzítettük a SZIKLA integrált rendszerben is.

Február 25-én elindult a könyvtár Facebook-oldala. A jelenlegi adatok szerint 261 fő kedveli az oldalt és 287 fő követi.

Február 26-án a könyvtár regisztrált az Országos Dokumentum-ellátási Rendszerben. Ezáltal a könyvtárközi kölcsönzés keretében olvasóink olyan dokumentumokhoz is hozzáférhetnek, melyekkel a mi könyvtárunk nem rendelkezik.

Az év elejétől március 8-ig az ablakon keresztül szolgáltuk kiolvasóinkat. Március 9-től április 19-ig a könyvtári szolgáltatások teljesen szüneteltek a járványügyi intézkedések következtében.

Április 2-7. között online kvízt szerveztünk a Gyermekkönyvek Nemzetközi napja – A meseírás napja alkalmából az általános iskolásoknak, külön kvíz készült az alsó tagozatosoknak és a felső tagozatosoknak. Április 20-tól május 7-ig ismét ablakon keresztül történt a könyvkölcsönzés és -visszavétel, rövidített nyitvatartásban.

Májusban megtörtént a helytörténeti gyűjtemény addig hiányzó szakjelzetelése, és külön jelöléssel való ellátása, valamint a CD-k és DVD-k elrendezése és jelzetének ellenőrzése, illetve ezen adatok módosítása a SZIKLA integrált rendszerben.

Május 11-től védettségi igazolvánnyal ismét látogathatóvá vált az épület, visszaállt az eredeti nyitvatartás.

Június 23-ra új jelölést kaptak a bűnügyi és fantasztikus regények.

Július 3-tól a könyvtár védettségi igazolvány nélkül is látogathatóvá vált.

Július 23-ra megtörtént a gyermekrészlegen lévő mesekönyvek, ifjúsági regények szétválogatása korcsoportok szerint (kb. 3000 kötet).

Szeptember elején megkezdődött a gyermekrészlegen lévő ismeretterjesztő irodalom szakjelzeteinek ellenőrzése, ez jelenleg is folyamatban van.

Szeptember 15-ig a könyvtárban 802 db dokumentum került törlésre tervszerű állományapasztás keretében tartalmi elavultság és természetes elhasználódás miatt. A tárgyidőszakban a könyvtár dokumentumállománya 536 kötettel gyarapodott, ebből 449 ajándékozás, 87 tétel 205.000 forint értékben pedig a  Martonvásár Város Önkormányzata részére a központi költségvetés által biztosított települési könyvtárak érdekeltség növelő támogatása, valamint a települési kulturális normatíva könyvtári dokumentum beszerzésre fordítandó keretének terhére.

A könyvtári szolgáltatásokból beiratkozási díj címén 49.000,-, fénymásolás díjából 215.000,- forint bevétel keletkezett bruttó összegben. A kiadási oldalt a takarékosság jellemezte.

 

 

Beszámoló az Óvodamúzeum (Martonvásári Óvodatörténeti Gyűjtemény)

 2021. I. félévi tevékenységéről

 

Az Óvodamúzeum a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. szervezeti felépítésében a MartonKult Iroda, azon belül a Közgyűjteményi Csoport keretében végzi tevékenységét. Hivatalos elnevezése jelenleg Martonvásári Óvodatörténeti Gyűjtemény, szakmai besorolása országos gyűjtőkörű közérdekű muzeális gyűjtemény. A tárgyidőszaki tevékenység főbb irányai az alábbiak voltak: a nagyszámú látogató színvonalas kiszolgálása, a jogszabályoknak megfelelő, minél hatékonyabb muzeológiai-szakmai munka, többek között a külső gyűjteményi raktár átköltöztetése; a múzeumpedagógiai oktatóterem működtetése, az Információs Pont szolgáltatásainak biztosítása, a Martonvásárra irányuló turizmus koordinálása az ágazat helyi résztvevőivel együttműködve.

 

A működéssel összefüggő gazdálkodás főbb adatai

Gazdálkodásunkat a kiadási oldalon a korábbi időszakokhoz hasonlóan ésszerű takarékosság jellemezte. A gyűjteménygyarapítással kapcsolatos költségeket teljes egészében külső forrásokból, a Nemzeti Óvodamúzeum Alapítvány 90 ezer forint támogatásából fedeztük. A látogatók kényszerű elmaradása miatt a múzeum bevétele a korlátozással nem terhelt évekének azonos időszakához majdnem felére csökkent. A múzeumi belépődíjakból bruttó 893 ezer forint bevétel keletkezett. Az emlékszoba esküvői célból történt bérbeadásakor helységbérlet címén bruttó 35.000,- Ft folyt be.


Személyi feltételek

Az Óvodamúzeum két alkalmazotti státusszal rendelkezett az elmúlt félévben. Két főállású, teljes munkaidős alkalmazott (egy muzeológus és egy múzeumi asszisztens) végzi a múzeummal kapcsolatos feladatokat. A múzeum munkatársainak munkája általában márciustól novemberig a látogatók és kutatók kiszolgálására, illetve napi feladatok elvégzésére koncentrálódik, így a jogszabályban előírt muzeológiai-szakmai munkára kevesebb lehetőség nyílik, ezek végzése a téli hónapokra és a járványhelyzet miatti zárva tartás idején volt lehetőség.

 

Látogatottság

Az idegenforgalmat korlátozó intézkedések ellenére Martonvásár és az Óvodamúzeum turisztikai jelentőségét 2021 első félévében is sikerült megtartani. A turizmus adta lehetőséget 2021-ben is igyekeztünk maximálisan kiaknázni. Amennyiben szükséges volt, a nyitva tartást kiterjesztettük a hétfői szünnapra, illetve a kora délelőtti és esti órákra is. A tárgyidőszakban május 11-ig a korlátozó járványügyi intézkedések miatt a múzeum nem volt látogatható.  A látogatói érdeklődés intenzitása májusban nem érte el a szokásost, viszont július, augusztus, szeptember hónapokban átlagon felüli volt az érdeklődés. A leglátogatottabb időszakok kiesése valamint a csoportos látogatások elmaradása, illetve a védettségi igazolvány feltétele miatt jelentős volt a visszaesés. 2021-ben négy havi nyitva tartás alatt 4.520 látogató kereste fel a múzeum kiállítását. A múzeumi oktatóterem szolgáltatásait mintegy 200 fő vette igénybe.

Az Óvodamúzeum által működtetett Brunszvik–Teleki–de Gérando emlékszobát 4.190-en nézték meg. Fontosnak tartottuk, hogy minden látogató korának és érdeklődésének megfelelő tájékoztatást kapjon, mintegy 56 tárlatvezetést tartottunk.

 

Szakmai és közművelődési tevékenység

A múzeumban mindennapos feladat a gyűjtemény gyarapítása mellett a gyűjteményi anyag nyilvántartásba vétele, rendezése, tudományos feldolgozása. A múzeum gyűjteménye több részből áll: történeti tárgyi, könyvtári, fotó és adattári gyűjteményből.

2021 tárgyalt időszakában számottevően csak a múzeum könyvtári gyűjteménye gyarapodott. Az új szerzemények ajándékozás és gyűjtés, illetve a Nemzeti Óvodamúzeum Alapítvány vásárlása útján kerültek gyűjteményünkbe. A veszélyhelyzet idejének látogatómentes időszakában sikerült a múzeumi szakmai munkában jelentős eredményeket elérni, többek között felszámolásra került a külső gyűjteményi raktár.

Mivel a muzeális intézmény országos gyűjtőkörrel rendelkezik és hazánkban egyedülálló a témában, számos megkeresést kapunk az egész országból. Az időszakban 24 alkalommal kereste fel gyűjteményünket, és kért munkájához vagy tanulmányaihoz segítséget Martonvásár helytörténete, illetve az óvodatörténet iránt érdeklődő kutató, valamint felsőoktatási hallgató, akiket a szakmai tanácsadás mellett irodalomkutatással és tartalomszolgáltatással segítünk, illetve rendelkezésre bocsátjuk szakkönyvtárunkat kutatási célokra. Mivel a járványügyi korlátozások hónapokon keresztül nem tették lehetővé a kutatók személyes jelenlétét, a kutatószolgálat az idő alatt online módon működött. Folytattuk a XX. század első felében megjelent periodikák óvodatörténet tárgyú írásainak felkutatását és gyűjtését.  A múzeum kezeli a Brunszvik Teréz Szellemi Hagyatéka Alapítvány Brunszvik Teréz archívumát. Szintén az Óvodamúzeum gondozza, működteti Brunszvik-Teleki-de Gérando emlékszobát. Ez utóbbi a látogatók körében nagy sikerre talált, hiánypótló módon Teleki Blanka legjelentősebb hazai kultuszhelyévé vált. A tárgyévben 4690, 2016. évi megnyitóját követően összesen 51 ezer látogatója volt, a napokban enteriőrje egy korabeli zongorával gyarapodott.

A MartonKult Iroda Közművelődési Csoportjának előkészítésében időszaki kiállításként 2020. szeptemberben nyílt meg a múzeum előterében Ilka Gábor érdi művész „Apró titkok” című kisplasztikai kiállítása, mely 2021. június végéig volt látható és több mint ezren tekinthettek meg az időszakban, akárcsak a június 26-án megnyitott, a martonvásári óvodapedagógusok munkáit bemutató „Kis dolgok nagy szeretettel” című időszaki kiállítást.  

Hat esetben kisgyermekekkel összefüggő középfokú, illetve felsőfokú képzésben résztvevő csoportoknak tartottunk a kiállításra épülő neveléstörténeti szemináriumi foglalkozást.

A munkatársak közreműködtek a Könyvtár munkájában, a Közművelődési Csoport által szervezett egyes rendezvények megvalósításában. Mindezek mellett kiemelt figyelmet fordítottak a város és a helyi intézmények vendégeinek fogadására, az emlékszobában zajló esküvők és önkormányzati megbeszélések színvonalas lebonyolítására.

Ugyancsak a múzeum munkatársának feladata a Martonvásári Települési Értéktár gondozása, adminisztrációs és koordinációs feladatainak ellátása. A település múltjának feltárásában, emlékeinek felkutatásában is aktívan részt vesznek a munkatársak.

Turisztikai tevékenység, település imázs építése

A múzeumban működik Információs Pont, ahol Martonvásár és térsége idegenforgalmi lehetőségei felől érdeklődhetnek az idelátogatók. Az időszakban 1168 esetben történt megkeresés személyesen, telefonon, illetve e-mailben. Elsősorban Martonvásár közúti és közösségi közlekedéssel történő elérhetőségéről, menetrendekről, étkezési lehetőségekről, további környékbeli turisztikai célpontokról, a martonvásári látnivalók nyitva tartásáról, látogatási díjairól, kedvezményekről érdeklődnek az Információs Ponthoz forduló turisták.

Az év során több turisztikai, illetve művelődéstörténeti témájú újságcikk jelent meg különböző lapokban az Óvodamúzeumról.  Két rádiós és két televíziós idegenforgalmi és kulturális műsorban, valamint a korábbi évek műsorainak számtalan ismétlésével szerepelt a múzeum, részben önállóan, részben Martonvásár más látnivalóival közösen.

 

SPORT IRODA

 

A Sport Iroda munkavállalói amellett, hogy a szakmai irodai feladatokat legjobb tudásuknak megfelelően koordinálták az elmúlt fél évben, a januárban megvalósult összeolvadást követően igyekeztek elősegíteni a teljes szervezet érintő feladatokból is kivenni a részüket különös tekintettel az adminisztrációs feladatok (központi iktatás) és a pénzügyi feladatok tekintetében. Az új felállás (összevonás) leginkább ezt a részt terhelte meg plusz teendőkkel, mint a központi iktatás és adminisztráció kialakítása.

 

Ennek a megkönnyítése céljából megvásárlásra került egy vállalatirányítási szoftver rendszer is (Servantes), melynek egyes moduljai a pénzügyi területet is összefogják, de egyelőre még bevezetési stádiumban van, az adatok feltöltése zajlik.

 

Ezen kívül ezt az irodát érintette legérzékenyebben anyagilag a remélhetőleg végleg magunk mögött hagyott pandémiás időszak is, hiszen nem csak a sportélet hagyott alább, hanem az általános iskola bezárásával a legnagyobb bérlőnk bérleti díjainak befizetése is szünetelt. Ezen időszakban a reklámbevételi lehetőségeink nézők hiányában lenullázódtak.

 

A pandémiás leállás alatt volt teljes lezárt időszak, és olyan is volt, amikor az igazolt sportolók rendszeres edzési megtartásra kerülhettek, csak a hobbi sportolás volt felfüggesztve.  A bérlőink egy része ezen időszakban szintén nem tudta igénybe venni a helyszíneinket.

 

A versenyeztetés is igen foghíjasan tudott megvalósulni, mert februárban elkezdődtek a mérkőzések, aztán megint kényszerszünetet kellett beiktatni, majd májustól ismét megnyíltak a kapuk a mérkőzések előtt is. Sok igazolt játékos esetén maradt el a körülmények miatt a rendszeres edzéslátogatás, a létszámunkra erős negatív hatást gyakorolt az elmúlt időszak. Kézilabda sportágban az egy évvel korábbi állapothoz képest, 91-ről 75-re zsugorodott a gyereklétszám.

 

Az sportév végére lezárult MLSZ-nél zajló átfogó akkreditáció, melynek során felmérték minden sportszervezetnél az infrastrukturális adottságokat, a szervezeti felépítést, a szabályozottságot, a szakmai munkát, melyet egy pontrendszerrel kiértékelve négy szintet állapítottak meg országszerte. Ez sikeresnek mondható, mert Martonvásárt első körben a második szintre Körzetközponti szerepre jelölték (olyan méretű városok mellé, mint Ajka, Komárom, Csorna, Sopron), azonban az ehhez rendelt, magasabb szintű elvárások azonnali megteremtését is feltételként előírták, amit viszont minden szándékunk ellenére sem tudtunk rögtön megteremteni, így végül a megyében 5 kijelölet körzetközpont közé nem kerültünk be. Ennek következménye, hogy az eddig nálunk megtartott Bozsik tornákat mostantól Iváncsa rendezi meg, minden korosztályban utaztatni kell a csapatainkat.

 

A Sport Iroda fő bevételi forrása a TAO pályázatok. Ennek a rendszere szerint, a félévtől induló következő sportszezonra elképzelt tervet év elején kell megfogalmazni, hiszen február végéig van határidő a pályázatok benyújtására. A 2021-as esztendőt ezért most is ezzel kezdtük, a tavalyihoz hasonlóan TAO pályázataink benyújtásának intézésével kezdtük. Az idei évben rendhagyó módon történt mindez, hiszen az elmúlt sportévadból nehezen tudtunk adatokat kinyerni a veszélyhelyzet okozta korlátozások miatt. A Magyar Labdarúgó Szövetség 16,5 millió Ft, a Magyar Kézilabda Szövetség pedig 40,5 millió Ft célzott támogatást hagyott jóvá a MartonSport részére, amelyeket támogatóktól kell begyűjtenünk, feltöltenünk, majd az önrész igényekkel együtt összesen majdnem 70 millió Ft-ot kell elszámolnunk. Ebből sok munkával valamennyivel több, mint 45,5 millió forint érkezett meg az első félévben, tehát még van bőven feltöltendő keretünk.

 

2021. januárjának végén új munkavállalóval gyarapodott a Sport Iroda létszáma, Áldott Judit pénzügyi adminisztrátor személyében, akinek személyi bérét is (mint minden Sport Irodás alkalmazott bérét) pályázati forrásból teremtjük elő. Áldott Judit teljes munkaidőben segíti a pénzügyi és adminisztrációs feladatok ellátását, valamint a központi irodai feladatok szervezését is.

 

2021 márciusában az irodát is elérte egy megbetegedési hullám, ez idő alatt „home office” üzemmódban működött a munkavégzés.

 

2021 nyarán hetedik alkalommal szerveztünk szivacs kézilabda és kézilabda tábort toborzó jelleggel, mely mindig nagy siker. A 2x1 héten keresztül összesen mintegy 40 gyermeket foglalkoztattuk napközis jelleggel két-két edző bevonásával.

 

A táboroztatással egy időben kezdtük meg futó TAO pályázataink elszámolását. Elszámolásainkat a már megszokott rendszerben kellett feltölteni a szövetségeknek, azonban az elszámolásokkal kapcsolatos elvárások évről évre szigorodnak, így a korábbi évekhez képest a folyamat 1 hónap helyett közel 1,5 hónapot vett igénybe. Elszámolásainkat a kézilabda szakosztály technikai vezetője és az irodavezető készítette és adta be határidőben.

 

 

Ennek az elszámolási munkának az elismerése a napokban megkapott hír is, hogy a 2017-es elszámolásunkat az MLSZ hiánytalanul visszaigazolta és elfogadta, így a megpályázott 27 millió forintból megvalósult versenyeztetés, napelemes rendszer, lelátó építés és traktor beszerzés is a szabályszerűen történt meg.

 

ÜZEMELTETÉSI IRODA

 

Az Önkormányzat és a társaság közötti tulajdonosi jogviszonyon felüli kapcsolatot a közszolgáltatási keretszerződés szabályozza, amely a 2020. év december 15. napján már az új, összevont cég nevében kötöttünk meg újra az alábbi tárgykörökben:

 

Martonvásár Város köztemetőjének üzemeltetésével kapcsolatos feladatok:

 

Martonvásár Város köztemetőjének üzemeltetésével kapcsolatos feladatok a korábbi évek gyakorlatának megfelelően történik.  A temetőügyek adminisztrációját a MartonGazda irodában végezzük, melynek ügyfélfogadási idejét valamennyi munkanapon ellátjuk. Ügyfélszolgálatos kollégánk folyamatosan végzi a sírhelyek nyilvántartását, melyet elektronikus térképen is rögzítünk. A temetési szertartások előkészítésében való közreműködéssel és a temető zöldfelületének a rendben tartásával, télen hó mentesítésével a Zöldterületi csoport van megbízva, a Karbantartók csoportja végzi az egyéb meghibásodásokat, karbantartási feladatokat, állagmegóvó intézkedéseket. Az új sírhely kijelölést az iroda munkatársa végzi egy karbantartó segítségével. A temető nyitását a Zöldterületi csoport, zárását a Karbantartók napi ügyeletese oldja meg. Az első félévben a vízvételi helyek felújítása, a régi padok eltávolítása és helyettesítése történt meg, valamint egy külső áramvételi lehetőség kiépítése is megvalósult. Továbbra is fontos kérdés a megtelt urnafal sorsa, bővítése szükséges, de ez fejlesztést igényel.

Egy közös bejárás alkalmával meghatározott legsürgősebb feladatokat elvégeztük:

  • Temetői padok cseréje, vízvételi helyek javítása, egységesítése, külső áramvételi lehetőség kialakítás, új kannák vásárlása és kihelyezése

 

A halott beszállítással kapcsolatos teendőket együttműködési megállapodás keretében a Máté Temetkezés biztosítja. A társaságnak a sírhely megváltások díjából, illetve a temetkezési szolgáltatásokból (halott hűtés, temetés, ravatalozás) az első félévben 980.215,- Ft bevételünk keletkezett. Természetesen ez az összeg a temető fenntartására fordított kiadásokat csökkenti, amely még ezzel együtt is mínuszos, hiszen a fenntartás költségei a bevételeinket meghaladják. Éves szinten 6,2 milliós kiadással terveztünk, aminek kétharmada az ott végzett emberi erőforrás időtartamára jutó bérből tevődik ki. Kiadás oldalon az első félév tény számai 1.831.616,- forintot mutatnak, amely tendenciát ha előre vetítünk év végéig, akkor nagyjából 2 millió forintos deficit keletkezik, aminek egyensúlyba billentését az önkormányzati támogatás oldja meg. A tervhez viszonyítva ez kedvező szám, mert éves ott 3,4 milliós deficittel terveztünk.

A halott hűtő épület állapota is évről évre romlik, a halott hűtők elavultak, rossz állapotban vannak, cserére szorulnak, nagyon időszerű lenne egy nagyobb felújítás vagy még jobb esetben egy új ravatalozó épület megépítése. A megvásárolt Orgona utcai ingatlan (parasztház) mögötti területen egy kis tereprendezéssel, murvázással további parkolóhelyek kialakítására nyílna lehetőség.

Amiről szót kell még ejteni a hulladékkezelés, ami jelentős fejtörést okoz, mert a koszorúk vegyes hulladéknak minősülnek, nem tudjuk őket zöld hulladékként elszállítani és a korábban alkalmazott módszerek hátsó terület rendezésével és a tüzelés betiltása után már nem alkalmazhatóak. Ez jelentős emelkedés fog jelenteni a hulladék díjak tekintetében a jövőben.

 

Martonvásár Város település helyi közösségi közlekedésével kapcsolatos feladatok ellátása:

A társaság átadott önkormányzati alapfeladatként a közszolgáltatási szerződés keretei között látja el a helyi közösségi közlekedés biztosítását, menetrend szerinti helyi közforgalmú autóbuszt működtetünk. A gépjármű a társaság tulajdona, a fenntartási költségeit is a társaság finanszírozza. Egy TAO pályázatból sikerült a tavalyi év elején beszerezni a 20+1 fős IVECO típusú járművet. Két sofőr teljesít szolgálatot munkaszerződéssel heti váltásban.

A pandémiás időszak beköszöntével 2020-ban a járatok számát napi 8-ról 4-re csökkentettük. A járatok száma azóta sem változott, de a visszajelzések alapján az időpontokat igazítottuk a lakossági igényekhez (a délelőtti járatot egy órával későbbre tettük, hogy a reggeli bevásárlásra, ügyintézésre jusson elég idő. Ezt a menetrendet is beterjesztettük a képviselő testület elé, amit el is elfogadott. Január óta ez a menetrend van érvényben.

A helyi közösségi közlekedés működtetése során a jegy és bérlet értékesítésből az első félévben 296.750,- Ft bevételünk keletkezett. Ennél a szolgáltatásnál a kiadásaink összege az első félévben 3.261.885,- forintra rúgott. Ez a negatív különbözet (3 millió/félév) is kissé a tervezett alatt van (éves szinten 9 milliós támogatás igény szerepel a tervben), de tudjuk azt, hogy az első félévben még jelen lévő járványügyi korlátozások és kedvezmények az a fizető vendégek számát jelentősen csökkentették. 

 

Helyi közutak és tartozékaik karbantartása

Az első félévben ezen a téren átfogó intézkedés még nem történt, mindössze egy lakossági bejelentés alapján az Orgona utcában egy zápor után meglazult padka helyreállítása történt egy szakaszon. A költségvetésbe idei évre beépítésre és elkülönítésre került 4 millió forint erre a célra, ami még felhasználásra vár. Készült egy javaslati lista, aminek véglegesítése után a második félévben történik meg az ajánlatkérés és a munka megrendelése alvállalkozó(k) bevonása segítségével.

 

Települési környezet tisztaságának biztosítása;

Az első félévben jelentős erőforrásokat kötött le az áramszolgáltató által végzett hálózati karbantartás során megnyesett és utak szélén illetve árkokban hagyott faágak, gallyak, nyesedékek felszámolása, eltüntetése. Ez a munkálat a település egészére nézve rengeteg zöldhulladékot jelentett és az elszállítása is több héten keresztül zajlott, majd később az ágak ledarálása is komoly munkaerő állományt kötött le és üzemanyag kiadást okozott, hiszen a város szélén bérelt raktárhoz tudtuk kiszállítani. Később, a ledarálás után keletkezett nyesedéket tudtuk felhasználni a Brunszvik út melletti új járda környezetének mulcsozására. Hasonlóan jártunk el a települést sújtó viharkárok felszámolása ügyében is, amikor a szél által megtépázott fákat, letört ágakat kellett felszámolni és eltakarítani.

A település tisztántartásához a köztéri szemetesen ürítése és az elhagyott hulladékok összegyűjtése is hozzátartozik, mely a méretből adódóan szintén jelentős feladat. A város közterületeinek szépülése során a hulladékgyűjtők száma is növekszik, ami további feladatnövekedést és hulladékszállítási díjnövekedést eredményez. (Csak a két szeptemberi fesztivál többlethulladék mennyisége 105 zsáknyi termés volt.)

 

Rovar- és rágcsáló irtás az önkormányzati fenntartású területeken;

Ezt a szolgáltatási is külső vállalkozóval kötött szerződés alapján látjuk el, a szerződésben meghatározott rendszerességgel érkezik és helyezi el a szükséges kellékeket az intézmények területén.

Két helyen kellett egyedi bejelentés alapján kiszállni a Városházán egy extra rovarírtás történt, a Sportcsarnok raktárterületén pedig rágcsáló jelenlétére utaló jelek után történt meg a kihelyezés. A könyvtárban egy küszöb környékén egy ízben hangyákat kellett eltüntetni, illetve a nyári időszakban rendszeresek a darazsakkal kapcsolatos bejelentések, ami a vállalkozó igénybe vételével intézünk.

 

Martonvásár Város közvilágításának üzemeltetésével kapcsolatos feladatok ellátása:

Martonvásár Város közvilágításának üzemeltetésével kapcsolatos feladatok ellátását a társaság alvállalkozó bevonásával végzi. Az idei év elején Gucsek István alpolgármester segítségével több árajánlatot bekértünk és kiderült, hogy a korábbi szolgáltató cég (Fényforrás Kft.) árai a legkedvezőbbek, ezért újra velük kötöttünk szerződést a település egészére. Minden hónapban egyszer kötelezően kijönnek, végigjárják a települést, illetve javítják az észlelt, illetve az időközben bejelentésre kerülő meghibásodásokat. A lakossági bejelentéseket a MartonGazda iroda minden esetben továbbítja a szerződött fél részére.

Ezen a feladaton bevételeink egyéb forrásból nem keletkeznek, így az összes kiadás az önkormányzati támogatásból fedezhető. Terv szinten összesen évi 17 millió forint kiadást kalkuláltunk ezen a területen. A tényszámok pedig azt mutatják, hogy félévig 9.320.507,- forintnyi kiadásunk volt, ami túlköltést mutat, ha lineárisnak feltételezzük a két félévet. Ezt az összeget nyilván minden olyan terület világítása növeli, amit időközben közvilágításba vonunk, mint például a tervezett díszvilágítások vagy a Mirrotron bekötő útján és a Széchenyi utca Kossuth tér melletti szakaszán a közelmúltban kiépített közvilágítások.

A település elavult a felújított településrészek kivételével (pl. Dózsa Gy. út) nem a legmodernebb közvilágítási rendszerrel működik, azonban korszerűsítése csak lépésről lépésre lehetséges a kiadások megtérülésének figyelembe vételével, és amint az Önkormányzatnak pénzügyi lehetősége lesz rá, meg kell kezdeni.

 

Közparkok és közterületek karbantartása, fenntartása

Közszolgáltatási szerződés keretében végezzük a város egyre bővülő közterületeinek, parkjainak (Dózsa György út, Brunszvik sétány), játszótereinek, intézményi területei (Városháza, Járási Hivatal, BBK, Sportcsarnok, Bölcsőde, Óvoda, Általános Iskola, Egészségház) zöldfelületeinek gondozását, a városi locsolórendszerek, közkifolyók üzemeltetését.

A városi zöldterület kezeléssel kapcsolatos feladatok ellátása a 2019 januárjában 10 fő volt (igaz közmunkásokkal együtt). Akkor kb. 130.000 m2 kezelése volt a feladat. Azóta a kezelésben álló zöldterület mérete 21.000 m2-re, nőtt, ami 16,11%-kos bővülést jelent. A zöldterületen dolgozók száma jelenleg 8(+1 csoportvezető) fő. Ez az arány mindenképpen javításra szorul, aminek költségvetési vonatkozása is van. Ráadásul hiába van két traktorunk, a jelenlegi bérszínvonal mellett nehéz találni hadra fogható embert. A traktoros állás szinte folyamatosan hirdetve van, az elmúlt egy évben három embert vettünk fel, akik rövid időn belül elhagyták a céget. Most is keresünk traktoros jelentkezőt.

A feladatellátás összetettségét mutatja, hogy a zöldterületen dolgozók végzik a szemetesek ürítését, a füves területek kaszálását, kapálást, metszést, gyomtalanítást, virágok ültetését, a lombgyűjtést, a parkos területek, játszóterek gondozását, a locsolást, ahol nincs öntözőrendszer kiépítve, a járdák, buszmegállók, főútvonalak, egyes kiemelt utcarészek zöldterületeinek gondozását, a főútvonalak melletti területek tisztán tartását és a helyi havilap, a Forum Martini kihordását a település egészén. Ezek a munkák folyamatos szabad téri munkavégzést jelentenek. A korábbi régi TSZ épületben lévő melegedőt most az új csarnoképületben alakítottuk ki, innen indulnak reggelente és itt fejezik be a munkát.

A kezelésünk alatt álló hatalmas terület és a gondozással járó sokrétű feladat - és ahol locsolás van az különösen, itt a fű is gyorsabban nő - sok munkát ad nekik.

Ősszel folyamatos munkát ad az avar begyűjtése, télen pedig a síkosság mentesítése a járdáknak, utaknak. (A hó eltakarításban, síkosság mentesítésben a karbantartó csapat is részt vesz.) A kistraktorainkkal végezzük a szórást, illetve a hó letolását a szélesebb járdákról. A téli időszak a gépek karbantartásának az ideje a számukra.

A Zöldfelület locsoló berendezéseinek beállítását a település egész területén a karbantartók végzik, valamint a karbantartók javítják a zöldterületen dolgozók elromlott, általuk javítható munkaeszközeit. A gyarapodó számú locsolórendszereink légtelenítését korábban alvállalkozó végezte, de egy megfelelő kapacitású kompresszor megvásárlásával, ősztől saját erővel is el tudjuk látni, ami megtakarítást eredményez.

A játszóterek időszakos ellenőrzése és minősítése is idén megvalósult, több helyen rendeltek el szerkezeti elemek cseréjét, illetve a kavicságyat több helyen homokra cseréltették, amit a karbantartók végeztek el.

 

Martonvásár Város létesítménygazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátása:

Ide tartoznak az alábbi jellegű feladatok:

  • a városi közintézményei közműveinek üzemeltetése;
  • az intézmények takarítása;
  • a létesítmények környezetének fenntartása;
  • a nyári tervezett karbantartási munkák ütemezett elvégzése;
  • az épületrészek harmadik fél felé díjazás ellenében történő bérbeadása;
  • általános karbantartási munkák végzése.

 

Martonvásár Város intézményüzemeltetéssel kapcsolatos feladatai ellátása körében a város életében jelentős szerepet játszó városi közintézmények (Városháza, BBK, orvosi rendelők, védőnői szolgálat, Óvodamúzeum, Brunszvik Teréz Óvoda) közműveinek üzemeltetése, az intézmények takarítása, általános karbantartási munkák elvégzése a feladatunk. De a MartonKult rendezvényeihez is nagy segítséget nyújtanak munkatársaink a rendezvények helyszínének berendezésénél, hangosításánál is, takarításánál.

A Brunszvik Teréz Óvoda kazán javításra volt szükség, januárban egy kazán üzemelt csak egy rövid ideig. A bővítési beruházással átadott tornaszoba fűtése pedig nem üzemelt megfelelően az arra a körre kötött radiátorok mintha fordítva lettek volna bekötve. Ennek kinyomozására is sok munkaórát fordítottunk, de végül megoldásig nem tudtunk eljutni. Az óvoda fűtésrendszerének (kazánház) felújítására komoly szükség lenne, hiszen a több hullámú épületbővítés során nem lett a gépészeti rendszer felújítva. Itt szelepcseréket, hőcserélőt kell beépíteni, sőt a régi, már nem gyártott kazán cseréjére is a jövő évben önkormányzati beruházást kell tervezni! Az óvodavezetővel bejártuk az épületet, a kért kisebb javításokat elvégeztük.

Az óvoda nagyobb felújítási feladatait felmértük, a beázási feladatokra árajánlatot kértünk, be amit végül önkormányzati megrendelésben hajtott végre a kivitelező. A belső udvar vízelvezetési problémáit szintén feltérképeztük, de a Deák Ferenc utca vízelvezető árok út alatti összekötése is szükséges ahhoz, hogy a Kossuth tér melletti patakba való bekötése megvalósulhasson, ezért az őszi szünetre ütemeztük át a munkát, a Deák Ferenc utcai útépítési munkákkal összehangoltan.

A tavaly átadott Brunszvik kerti szökőkútra állagvédelem céljából ideiglenes, szétszedhető és összerakható fedést terveztünk a téli időszakra és takarófóliát rendeltünk és kihelyeztük.

A BBK épületének homlokzatára elhelyeztük a megmentett és felújított emlékoszlop részleteit. A BBK épületben az első félév járványügyi helyzet okozta rendezvénycsendjét kihasználva a teljes iroda és lépcsőház kifestésre került, a korlátot lemázoltuk, élvédők elhelyezésével igyekszünk a továbbiakban jobban megóvni a falak állagát. A színházteremben található 250 zöld kárpitos széknek egy bérelt gép és a saját takarítóink segítségével elvégeztük a kárpittisztítását, ami szintén időszerű volt már. A színpadtér Orgona utca felé néző ablakainak árnyékolását most már nem üvegre ragasztott újság- és kartonpapír látja el, hanem sötét színű árnyékoló roló.

A Brunszvik-Beethoven Közösségi Ház (BBK) működtetésének karbantartási, takarítói, zöldfelület kezelői tevékenységét látjuk el. Karbantartóink szolgálják ki a rendezvények megtartásához szükséges terem berendezési, elpakolási, hangosítási, takarítási tevékenységet.

A Kulturális Irodától (MartonKult) munkalapokon érkezik a rendezvényekről a tájékoztatás és egyben a feladat megrendelés is.

A június elején beindult heti (szombati) termelői piachoz első hónapokban még a sörpad asztalokkal szolgáltuk ki, amit minden szombaton reggel kipakoltunk és a piac után elpakoltunk. Ez a hétvégi munkavégzés a túlóra kereteinket nyilvánvalóan megemelte. Szeptemberben, a fesztiválok után viszont elhelyezésre és burkolathoz rögzítésre kerültek az új piaci asztalok, amik már fixen, ki-be pakolás nélkül ki tudják szolgálni a piaci árusok igényeit. Állagmegóvási céllal a vásározó pavilonok bitumenes zsindelyes tetejét is a tavasszal felújítottuk.

Az Óvodamúzeum és a Könyvtár területén takarítói és karbantartói feladatokat is végzünk. Az Óvodamúzeumban szintén volt beázás, amit megrendelésünkre javított egy kivitelező. A fenti teraszrész déli fekvésű fa nyílászáróinak keretének küszöbjei rendkívül elkorhadt állapotban vannak, cseréjük szükséges a beázás-mentes állapot eléréséhez, ez szintén tervezendő fejlesztés.

A könyvtár olvasótermének árnyékolása is megrendelésre került, szalagfüggöny kihelyezése történik meg hamarosan.

A társaság intézmény-üzemeltetési feladatai között meghatározó a Dunaújvárosi Tankerületi Központtal kötött Szolgáltatatási szerződés a Beethoven Általános Iskola fűtési melegvíz és használati melegvíz szolgáltatásával kapcsolatos költségek és üzemeltetési tevékenységek finanszírozására (beépített berendezések üzemeltetése, karbantartása, javítása, szervizelése), valamint Együttműködési megállapodás a Beethoven Általános Iskola víz, csatorna, áram, hulladékszállítás, valamint biztonsággal összefüggő kötelező éves vizsgálatok és minősítések elvégzéséről.

A fenti tevékenységek keretében üzemeltetjük az Iskola Sportcsarnokkal közös kazánházát, ez napi felügyeleti tevékenységet jelent. Továbbszámlázzuk a Tankerület részére a szerződések szerinti üzemeltetési költséget, gondoskodunk a tűzjelző rendszer megfelelő működéséről, ennek ellenőrzéséről, szakszerű felügyeletéről. Az intézmény területén kötelező rágcsáló irtást végeztetünk évente kétszer. Megrendelés esetén gondoskodunk az iskolai rendezvények kiszolgálásáról, szőnyegek elhelyezése a Sportcsarnokban, székek szállítása a BBK-ból és vissza, teremberendezés, hangosítás (ilyen volt a farsang,  bolond ballagás, tanévzáró).

A papírgyűjtéshez régi mérlegeket (mázsákat) szállítottunk az iskolaudvarra.

Az Iskola udvara önkormányzati kezelésben van, a zöldterület karbantartását, a játékok felülvizsgálatát is mi végezzük.

A Művészeti Iskola fenntartója szintén a Dunaújvárosi Tankerületi Központ, mellyel az Iskola üzemeltetése körében az alábbi szerződéses viszonyaink fedezik az intézmény részünkről biztosított működési költségeit:

•    Szolgáltatatási szerződés az Alapfokú Művészeti Iskola fűtési melegvíz és használati melegvíz szolgáltatásával kapcsolatos költségek és üzemeltetési tevékenységek finanszírozására (beépített berendezések üzemeltetése, karbantartása, javítása, szervizelése).

•    Karbantartási szerződés az Alapfokú Művészeti Iskola épületének tervszerű-megelőző, illetve eseti karbantartási, hibaelhárítási feladatainak az elvégzésére, környezetének rendben tartására, az ehhez szükséges eszközök beszerzésére.

•    Együttműködési megállapodás az Alapfokú Művészeti Iskola víz, csatorna, áram, hulladékszállítás, valamint biztonsággal összefüggő kötelező éves vizsgálatok és minősítések elvégzéséről.

 

A Művészeti Iskola önálló kazánházzal rendelkezik, ennek napi felügyeletét végezzük. Igény szerint ellátjuk az Iskola részéről jelentkező egyéb napi karbantartási feladatokat, valamint a Tankerület által biztosított éves keret terhére elvégezzük a Tankerület részéről engedélyezett állagmegóvást szolgáló tevékenységeket.

Az első félévben még a társaság karbantartó csoportjának a telephelye, egyben műhelye és a gépjárművek, egyéb felszerelések tárolási helye a Művészeti Iskola épületében, illetve udvarán, valamint melléképületeiben volt. Augusztus végével az új helyszínünket birtokba vettük a vásártéren, az ide való költözés megtörtént.

Az orvosi rendelő régi épületében kizárólag karbantartási feladatokat láttunk el szükség szerint (előfordult dugulás), illetve a régi palafedés hibájára visszavezethető beázás is.

Az üzemeltetés körében a közműdíjak továbbszámlázását végezzük, a fogorvosi rendelőt takarítjuk, rendszeres fertőtlenítést végzünk, valamint a szükséges karbantartásokat (kazán felügyelete) végezzük, az állagmegóvás a bérlők kötelezettsége. A fogorvosi rendelő esetében Tordas Község Önkormányzata is finanszírozza az üzemeltetési költségek lakosságarányos részét.  

A társaság üzemelteti a Fejér Megyei Kormányhivatallal kötött háromoldalú megállapodás alapján a Járási Hivatal épületét.

A Járási Hivatal tekintetében a társaság az üzemeltetés körében biztosítja

a)               az épület takarítását és az ehhez szükséges tisztítószereket,

b)              a hulladékelszállíttatást,

c)               a fűtési szolgáltatást, a villamos-energia szolgáltatást, a gázenergia szolgáltatást,

d)              továbbszámlázza továbbá a víz- és csatornadíjat,

e)              bérli és tisztíttatja a belépőszőnyegeket. 

 

A társaság a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulással kötött vállalkozói és szolgáltatási szerződés keretében üzemelteti a Szent László Völgye Segítő Szolgálat Martonvásár Szent László út 24. szám alatti székhelyét, ahol jelenleg a MartonGazda irodai funkciója is elhelyezést kapott. Ez az iroda fog átköltözni ősz folyamán az új TSZ irodába. Az épületben kapott helyet a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Martonvásári Tagintézménye, amelynek költségeit a Székesfehérvári Tankerületi Központ felé a társaság számlázza tovább.  

Az épület takarítását és karbantartását is ellátjuk, valamint füvet nyírunk, télen síkosság mentesítünk a bölcsőde és a teljes udvar területén. Igény esetén elvégezzük a betegágyak (ezek tárolását is mi végezzük) házhoz szállítását nem csak Martonvásár területén, hanem a Családsegítő Szolgálat teljes tevékenységi területén.  Az épület beruházási erős csapóeső esetén beázás előfordul, egyes nyílászárók elhelyezése és hátsó homlokzat is előbb-utóbb felújításra szorul.

A zöldterületi csoport munkatársai végzik havonta a Forum Martini és egyéb önkormányzati szóróanyagok kézbesítését a település lakosaihoz, miután csoportvezető kollégánk elhozza a nyomdából az új lapszámokat.

A karbantartási feladatok területe és jellege is kibővült. (TSZ épület, Vásártér új csarnoképület, új riasztórendszerek, kamera rendszerek, szökőkút, öntözőberendezések, stb.)

A fenti rövid összefoglaló jellegű feladat-ellátási és létszám struktúrából is látszik, hogy a társaság a település közigazgatási határáig terjedően meghatározott feladataihoz mérten igen kis létszámmal látja el a feladatait, melynek nagy része átadott önkormányzati alapfeladat.

A közfeladat ellátáson felül az önkormányzati beruházások befejezésében működtünk közre. (pl. TSZ épület iroda parkettázás, bútorozás megtervezése, megrendelése és összeszerelése)

A közfeladat ellátás zavartalan lebonyolítása mellett a vállalkozási bevételek növelését is célként fogalmaztunk meg. Ezt az irányt követve az első félévben sikerült 2 milliós vállalkozási eredményre szert tennünk az értékcsökkenés ledolgozásán felül az alábbi tevékenységekből:

  • Ercsi Családsegítő Szolgálat épületében tetőtéri ablak beépítés,
  • Forum Martini kihordás,
  • nem használt eszközök értékesítése (ágdaráló, régi traktor),
  • a villamos trafók eltüntetése kapcsán kutatóárkok készítése, talajrendezés, helyreállítás,
  • Dózsa György út alépítmény építésben való közreműködés és földkábeles villamos bekötések az ingatlanokhoz, mérőhely kialakítások,
  • Mirrotron takarítás,
  • MartonKlinik költöztetés.

 

 

Már második félévre átcsúszó feladatok:

  • Önkormányzati projektekben való közreműködésünk során az alábbiak valósultak meg: Városháza kifestése, Fehérvári út járdaépítés, Közvilágítás kiépítés, …stb.) Az önkormányzati költségvetésnek ezen feladatvégzések 2 millió forint munkadíj megtakarítást jelentenek, hiszen el ezen megrendelések esetén ilyen díjat nem számolunk fel.
  • Új csarnoképület bebútorozása, átköltözés megvalósítása,
  • Konténer tantermek villamos bekötése,
  • Az őszi fesztiválok, rendezvények kiszolgálása (bútorszállítás, hangosítás, szemételszállítás, takarítás)

 

 

 

PÉNZÜGYI BESZÁMOLÓ

Jelen pillanatban az összevont társaságon belüli három részleg közül csak a Sport Iroda nem részesül önkormányzati elszámolásban, míg a másik két terület a közfeladat ellátást legfőképpen a támogatásból tudja elvégezni.

 

A Kulturális iroda féléves elszámolásának összesítő táblázatából kiderül, hogy a megkapott támogatás és az felhasznált pénzösszeg nagyságrendileg azonos, szinte terven történik, minimális, majdnem 1 millió forintos eredmény keletkezett. A közfeladat ellátás kiadásai fél milliós