Határozatok nyilvántartása


Martonvásár Város Önkormányzata

124/2013. (6. 25.) A “Martongazda” Kft.-nél folytatott belső ellenőrzés vizsgálati megállapításai alapján készített intézkedési terv elfogadásáról

Martonvásár Város Önkormányzata

Képviselő-testületének

124/2013. (VI. 25.) határozata

a “Martongazda” Kft.-nél folytatott belső ellenőrzés vizsgálati megállapításai alapján készített intézkedési terv elfogadásáról

 

1.   Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a határozat mellékletét képező intézkedési tervet elfogadja.

 

2.   A Képviselő-testület felkéri a társaság ügyvezetőjét, hogy az azonnali korrekciós intézkedéseket végezze el, és erről rendszeresen, a soros Képviselő-testületi üléseken számoljon be.

 

A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető, jegyző

A határozat végrehajtásának határideje: azonnal

 

INTÉZKEDÉSI TERV

 

„„Martongazda Kft.” átfogó gazdálkodási, pénzügyi, működési ellenőrzése” című vizsgálathoz

 

Megállapítás

Javaslat

Intézkedés

Határidő[1]

Felelős

A társaság nem rendelkezett az Önkormányzat által elfogadott, jóváhagyott Szervezeti és Működési Szabályzattal.

Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete hagyja jóvá a „Martongazda” Kft. Szervezeti és Működési Szabályzatát.

A társaság Szervezeti és Működési Szabályzatának aktualizálása, és Képviselő-testület elé terjesztése.

2013. szeptember 30.

Ügyvezető

A társaság alapító okirata minta alapító okiratnak tekinthető, az nem tartalmazza az alapító kizárólagos hatásköreit, az évenkénti értékelésre és a döntés meghozatalára vonatkozó feladatokat, továbbá a rendkívüli alapítói döntés szükségességének eseteit.

Az alapító okirat esetleges módosítása során legyenek figyelemmel a jelentés részletes megállapításai között rögzítettekre.

Az alapító okirat esetleges módosítása során figyelemmel kell lenni a jelentés részletes megállapításai között rögzítettekre.

folyamatos

Ügyvezető; Jegyző

Rendelkeztek a vezető tisztségviselők, felügyelőbizottsági tagok, valamint az Mt. 208. §- ának hatálya alá eső munkavállalók javadalmazására vonatkozó szabályzattal, annak rendelkezései azonban nem voltak összhangban a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló 2009. évi CXXII. törvény előírásaival.

 

Javadalmazási Szabályzat felülvizsgálata, a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek való megfeleltetése és a Képviselő-testület elé terjesztése.

2013. október 31.

Ügyvezető; Jegyző

A köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló 2009. évi CXXII. törvény 2. § (1) bekezdés szerinti közzétételi kötelezettségét a társaság nem teljesítette a vizsgált időszakban.

 

A közzététel biztosítása és megvalósítása

folyamatos

Ügyvezető

A társaság nem rendelkezett az Szt.-ben kötelezően előírt számlarenddel és bizonylati renddel.

A bizonylati elv és bizonylati fegyelem elve a vizsgált időszakban több esetben sérült.

Mielőbb alakítsák ki a társaság számlarendjét és bizonylati rendjét, továbbá vizsgálják felül számviteli politikáját és a keretében elkészített szabályzatokat is.

Analitikus nyilvántartások felfektetése, a bizonylati elv és fegyelem teljes körű betartása.

A társaság számlarendjének, bizonylati rendjének kialakítása, számviteli politika és szabályzatok felülvizsgálata.

Analitikus nyilvántartások felfektetése.

2013. október 31.

Ügyvezető;

Közreműködő: Könyvelő, Pénzügyi Osztályvezető

A jegy- és bérleteladások bizonylatolása nem elfogadható.

A jegy- és bérleteladásokat meghatározott időközönként ellenőrizzék

A jegy- és bérleteladásokat negyedéves ellenőrzése. A Képviselő-testületi beszámolókkal egyidejűleg erről történő beszámolás.

folyamatos

Ügyvezető

Leltározás sem 2011., sem 2012. évben nem történt az egyeztetéseken kívül annak ellenére, hogy Martonvásár Város Önkormányzattól, mint tulajdonostól üzemeltetésre, kezelésre vagy vagyonkezelésbe átvett eszközöket is leltároznia kell mind az átvevőnek, mind az átadónak az alábbiak szerint:

Az üzemeltetésre, kezelésre átadott, koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközöket a kezelést végző szerv által a december 31-i fordulónapra vonatkozó évenkénti leltározása alapján elkészített, hitelesített és a megállapodásban meghatározott időpontig megküldött leltárral kell alátámasztani.

Az Önkormányzati vagyon megóvása érdekében minden évben leltározzanak, melynek dokumentumait a Polgármesteri Hivatalba is küldjenek meg

Éves leltározás

Évente 2013. december 31-es fordulónappal

Ügyvezető

Pénzügyi Osztályvezető

 

Martonvásár Város Önkormányzat a tulajdonosi jogait fokozottabban gyakorolja

A Képviselő-testületi beszámolók során a tevékenységvégzésen túli beszámolások mellett, pénzügyi kimutatásokat terjesszen a Képviselő-testület elé, valamint a határidőre kapott feladatokról részletes ismertetést adjon.

folyamatos

Ügyvezető

 

 

Készítette:

Jóváhagyta:

Véleményezte:

Dátum: 2013. június 18.

Dátum: 2013. június „…”.

Dátum: 2013. június „….”.

 

 

 

 

 

Dohárszky István

ügyvezető

Dr. Szabó-Schmidt Katalin

jegyző

Dr. Batka Brigitta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Belső ellenőrzési jelentés

 

A „Martongazda Kft.” működési, gazdálkodási, pénzügyi ellenőrzéséről

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Készítette: Dr. Batka Brigitta belső ellenőr

 

Esztergom, 2013. május 22.

 

 

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ

 

Főbb megállapításaink, következtetéseink a következők:

-        Kiemelt jelentőségű megállapítások[2]:

 

□ A társaság nem rendelkezett az Önkormányzat által elfogadott, jóváhagyott Szervezeti és Működési Szabályzattal;

□ A társaság alapító okirata minta alapító okiratnak tekinthető, az nem tartalmazza az alapító kizárólagos hatásköreit, az évenkénti értékelésre és a döntés meghozatalára vonatkozó feladatokat, továbbá a rendkívüli alapítói döntés szükségességének eseteit.;

□ Rendelkeztek a vezető tisztségviselők, felügyelőbizottsági tagok, valamint az Mt. 208. §- ának hatálya alá eső munkavállalók javadalmazására vonatkozó szabályzattal, annak rendelkezései azonban nem voltak összhangban a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló 2009. évi CXXII. törvény előírásaival;

□ a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló 2009. évi CXXII. törvény 2. § (1) bekezdés szerinti közzétételi kötelezettségét a társaság nem teljesítette a vizsgált időszakban;

□ A társaság nem rendelkezett az Szt.-ben kötelezően előírt számlarenddel és bizonylati renddel;

□ A bizonylati elv és bizonylati fegyelem elve a vizsgált időszakban több esetben sérült;

□ A jegy- és bérleteladások bizonylatolása nem elfogadható;

□ Leltározás sem 2011., sem 2012. évben nem történt az egyeztetéseken kívül annak ellenére, hogy Martonvásár Város Önkormányzattól, mint tulajdonostól üzemeltetésre, kezelésre vagy vagyonkezelésbe átvett eszközöket is leltároznia kell mind az átvevőnek, mind az átadónak az alábbiak szerint:

Az üzemeltetésre, kezelésre átadott, koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközöket a kezelést végző szerv által a december 31-i fordulónapra vonatkozó évenkénti leltározása alapján elkészített, hitelesített és a megállapodásban meghatározott időpontig megküldött leltárral kell alátámasztani.;

 

-        Átlagos jelentőségű megállapításokat az ellenőrzés nem tesz.

 

-        Csekély jelentőségű megállapításokat az ellenőrzés nem tesz.

 

Megállapításokhoz, következtetésekhez kapcsolódó javaslataink az alábbiak:

-        Az alapító okirat esetleges módosítása során legyenek figyelemmel a jelentés részletes megállapításai között rögzítettekre;

-        Martonvásár Város Önkormányzat Képviselő-testület hagyja jóvá a társaság SzMSz.-ét;

-        Martonvásár Város Önkormányzat a tulajdonosi jogait fokozottabban gyakorolja;

-        Valamennyi, a társaságot érintő határozat kerüljön megküldésre az ügyvezetőnek annak érdekében, hogy a határozatok nyilvántartását naprakészen vezetni tudja, továbbá valamennyi releváns információval időben rendelkezzen;

-        A jegy- és bérleteladásokat meghatározott időközönként ellenőrizzék;

-        Mielőbb alakítsák ki a társaság számlarendjét és bizonylati rendjét, továbbá vizsgálják felül számviteli politikáját és a keretében elkészített szabályzatokat is;

-        Az Önkormányzati vagyon megóvása érdekében minden évben leltározzanak, melynek dokumentumait a Polgármesteri Hivatalba is küldjenek meg;

-        Utolsó sorban javasolom a jelentés részletes megállapításai között részletezett analitikus nyilvántartások felfektetését, a bizonylati elv és fegyelem teljes körű betartását.

A megállapítások és a javaslatok részletes leírása az ellenőrzési jelentésben található.

Az ellenőrzési jelentést az ellenőrzött területek vezetőivel egyeztettem.

Az ellenőrzés nyomán kialakított véleményem a vizsgált területről, illetve folyamatról összességében: „gyenge”

Az ellenőrzés „gyengének” értékelt területein a belső ellenőrzési pontok vagy folyamatok rendszere több hiányosságot is mutat, vagy a szervezeti egységek szintjén esetleg teljesen hiányzik. A szervezeti egységek lehetséges pénzügyi veszteségeinek kockázata nagy ezeken a területeken. A teljesítményt a szervezeti egység vezetői nem követik nyomon és nem felügyelik megfelelően, de az alkalmazott irányelvek és eljárások sem minden esetben elég hatékonyak ahhoz, hogy az ellenőrzési pont vagy folyamat működjön. Azonnali korrekciós intézkedésre van szükség, amit a terület vezetője részére készített rendszeres (pl.: havi) előrehaladási (státusz) jelentéseknek kell követniük.



[1]Az intézkedési tervben az egyes feladatokhoz kapcsolódó határidőket úgy kell meghatározni, hogy azok számon kérhetőek legyenek. Amennyiben a feladat jellege egy éven túl mutat, akkor részfeladatokat, illetve részhatáridőket kell meghatározni, ahol értelmezhető.

 

[2] Kiemelt jelentőségűnek minősül a megállapítás, ha olyan tényre mutat rá, amely megakadályozza, hogy valamely tevékenység, funkció vagy szervezeti egység alapvetően eleget tegyen legfontosabb céljainak és célkitűzéseinek, vagy olyan helyzetet tár fel, amelyben a szervezet kockázati kitettsége jelentős. Ide tartozhat az eljárásrend nyilvánvaló megszegése, a jogszabályi, illetve kormányzati rendelkezések be nem tartása, az olyan általánosan bevett gyakorlat szándékos figyelmen kívül hagyása, amellyel a szervezet jelentős költségmegtakarítást érhetne el vagy hatékonyabban működhetne. A kiemelt jelentőségű megállapítások azonnali intézkedést igényelnek a vezetés részéről.

 

Átlagos jelentőségűnek minősül a megállapítás, ha olyan tényre mutat rá, amely valamely fontos cél vagy célkitűzés megvalósítását hátráltathatja, de azt nem akadályozza meg.

 

Csekély jelentőségűnek minősül a megállapítás, ha olyan tényt tár fel, amely beszámoltatást, illetve korrekciós intézkedést igényel, de nem hátráltatja jelentősen a cél vagy célkitűzések megvalósítását. Az ilyen tény ugyanakkor ronthatja bizonyos műveletek hatékonyságát és minőségét.