Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
205/2023. (XI.7.) határozata
a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2023. évi üzleti tervének módosításáról
Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. legfőbb szerveként eljárva a Kft. 2023. évi üzleti tervének módosítását jelen határozat melléklete szerint jóváhagyja.
A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető
A határozat végrehajtásának határideje: 2023. december 31.
205/2023.(XI. 07.) határozat melléklete
ÜZLETI TERV MÓDOSÍTÁS I.
2023
Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft.
Tartalom:
Helyzetelemzés
Pénzügyi terv módosítása
Összefoglalás
Mellékletek:
1. 2023 TERV módosítás
2. 2023 COFOG változások
3. Elmúlt évek támogatásai feladatonként
Martonvásár, 2023. október 27.
Tóth Balázs
ügyvezető
HELYZETELEMZÉS
A Martonvásári Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. üzleti terve az idei évben áprilisban lett elfogadva, azóta még módosításra nem került sor. Elkerülni most sem tudjuk, mert az idei évben is több kérdéskör felmerült, ami miatt felülvizsgálandó a támogatási igényünk. Társaságunk 2023. évi üzleti tervének I. számú módosítása az alábbi meghatározó szempontok szerint alakult:
PÉNZÜGYI TERV MÓDOSÍTÁS
A pénzügyi tervünk módosításakor felülvizsgálatra kerül minden kiadás és bevétel, ami az elmúlt időszakban felmerült, ezek mindegyike összevetésre kerül a tervben foglaltakkal. Ezt az elemzést most is elvégeztük. Azt találtuk, hogy jelentősebb mértékű kiadások és bevételek is tudomásunkra jutottak, de ezek nagyságrendje szerencsére kiegyenlített volt, ezért az idei évben korábban megfogalmazott eredménycélt csak minimális mértékben kellett módosítani. Többletfinanszírozást így csak a fentebb említett két fő tételre vonatkozóan kell kérni az önkormányzattól.
Az áprilisban elfogadott üzleti tervünk -39.536.089,- Ft negatív eredménnyel számolt, ami most felkerekítésre került -40,0 millió forintra. Ezzel 463.911,- forinttal nő az eredmény tartalék felhasználásunk, valamint csökken a többletigényünk az önkormányzat felé. A kerekítésnek két oka volt. Egyrészt az eredménytartalékunk a tavalyi év eredményével emelkedett és már 47 milliós összeg lehetővé teszi ezt, másrészt év közben pontosan ez az összeg került átvezetésre (negyedévente 10 millió Ft) a MartonGazda bankszámlájára, hogy a kiadásokat fedezni lehessen belőle és a folyamatos működés biztosítva legyen.
A két fő tétel, ami a támogatási igényt megemelte:
Sokkal több olyan karbantartási feladatot végeztük el már az évnek ebben a szakaszában, mint amivel év elején terveztünk. Ezek 100%-a anyagköltség növekedésből adódik, a legnagyobb tételben aszfaltvásárlásra költöttünk, de ide tartozik a keskeny helyi útszakaszok padkázásához használt murva (Ady pl. Endre utca, Orgona utca), vagy a közterületeinken végzett betonozások anyagköltsége is.
A társaságon belüli bérek kérdéskörét már a féléves beszámoló esetén említettem, feltétlenül emelni kell a bérszínvonalat, ha fenn kívánjuk tartani a megszokott minőséget. A jelen előterjesztésben szereplő többletigénnyel sem tudjuk garantálni, hogy a munkaerő állomány változatlan marad, és a jövő januártól megemelkedő minimálbér nem okoz további bérnövekedést. A Kulturális Iroda idei évben egy fővel kevesebb létszámmal több programot valósított meg, aminek a hétvégi időráfordítása jelentős többlet terhet jelentett a munkavállalóink számára, melynek kompenzációja szintén elengedhetetlen.
A bérrendezés jelen előterjesztésben megfogalmazott elemei egy év végi jutalmazás lehetőségének megteremtése, az előző ülésen elfogadott Cafetéria szeptemberi bevezetésének fedezete, valamint a kulturális iroda dolgozóinak jutalmazása.
Természetesen a felülvizsgálat során sokkal több plusz-mínusz tétel is számításba lett véve, de ezek kiegyenlítették egymást. Pozitív irányba lehet sorolni a bevezetett energiamegtakarítások kapcsán elért eredményeket (erről külön prezentáció is készült), vagy az ázsiós tőkeemelésként kapott összegek lekötéséért járó kamatokat. A többletkiadások közé pedig fel tudunk sorolni sok apróbbnak tűnő, de év közben megjelenő tételt.
A bevételi oldal változásai:
A bevételeink felülvizsgálata során azt tapasztaltuk, hogy három fő csoportba lehet sorolni azokat a tényezőket, amelyet növelték az elért vagy elérhető bevételeket a korábban remélt szintnél:
Ezek együttes mértéke 10,4 millióval segítette a költségvetésünk alakulását.
Kiadás oldal változásai:
A kiadásaink tekintetében ennél sokkal több, korábban nem kalkulált tétel befolyásolta a helyzetünket, melyek közül a két legnagyobb mértékűt emeltem ki a bevezetőben (Út járda karbantartás, személyi juttatások), a többi tétel pedig 10,8 milliós nagyságrendileg azonos mértékű kiadás növekedést okozott. Ide tartoznak az alábbiak:
A bevételek és a kiadások változásainak különbsége az eredménycél növelésével volt egyensúlyba hozható, így az önkormányzati támogatás mértéke is mérséklődött.
ÖSSZEFOGLALÁS
A jóváhagyott üzleti tervhez képest a jelenlegi változtatás 37.902.946,- forinttal emelte meg társaságunk önkormányzati támogatási igényét. A korábban elfogadott tervben szereplő 225.529.377,- forintról, ez az összeg 263.432.323,- forintra változott.
Ha a teljes éves, első körben elfogadott igény összegéhez viszonyítjuk, ez a növekmény 16,8%-os emelkedést jelent. A többletigény nagy részének kiadása már felmerült, a társaság kiegyensúlyozott, stabil gazdálkodásának fenntartása érdekében azonban a fedezetét rendezni kell.
Mindezen változásokkal együtt a korábbi pénzügyi tervünk szerinti eredménycél nagyságrendileg nem változik, de kerek -40.000.000,- forintos negatív számviteli eredmény lesz, aminek finanszírozása a saját eredménytartalékból már nagy részben meg is történt.
A pénzügyi tervünk I. számú módosított változatának tervezett kiadásait és bevételeit számviteli csoportosításban az 1. sz. melléklet mutatja be. Az utolsó oszlopban az eltérő színnel kiemelt tételek változtak meg. aminek legfőként a fentebb említett két fő tétel az oka, de szerepel minden olyan módosítás is, amit korrigálni kellett.
Az igényelt támogatás feladatonkénti (COFOG szám szerinti) megoszlását és arányait, valamint a fizetési ütemezést tartalmazó táblázat a 2. sz. mellékletben tekinthető meg. A többletforrás idei megérkezésének érdekében a hátralévő időt tekintve két részletben, egy novemberi külön utalás formájában, illetve egy emelt összegű decemberi utalás formájában kérjük a támogatást eljuttatni társaságunkhoz. A zöld mező foglalja össze a városüzemeltetési iroda támogatási részleteit (Martongazda), a lila mezőkben pedig a kulturális iroda értékei szerepelnek. (Martonkult)
A 3. sz. melléklet pedig az elmúlt években átadott önk.-i támogatásokat foglalja össze. Ebben látható a feladatonkénti bontása is az idei önkormányzati támogatásnak és össze is hasonlítható a korábbi években megítélt támogatások mértékével.
Jelen előterjesztésben foglalt I. számú tervmódosítás jóváhagyása esetén az közfeladatok ellátása 2023 év végéig zavartalanul biztosítható marad. Kérem a tisztelt képviselő testületet, hogy az előterjesztés elfogadása mellett döntsön.