Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
208/2022. (IX.27.) határozata
a Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2022. évi üzleti tervének módosításáról
A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető
A határozat végrehajtásának határideje: 2022. december 31.
208/2022.(IX. 27.) határozat melléklete
ÜZLETI TERV MÓDOSÍTÁS II.
2022
Martonvásár Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft.
Tartalom:
Helyzetelemzés
Pénzügyi terv módosítása
Mellékletek:
1. 2022 TERV módosítás
2. MVK terv 2022 módosítás Önkormányzati bontásban 3. 2022 COFOG változások
Martonvásár, 2022. június 17.
Tóth Balázs
ügyvezető
HELYZETELEMZÉS
A Martonvásári Városi Közszolgáltató Nonprofit Kft. 2022. évi üzleti tervének II. számú módosítását az alábbi meghatározó szempontok szerint alkotta meg:
PÉNZÜGYI TERV MÓDOSÍTÁS
A pénzügyi tervünk II. számú módosított változatának tervezett kiadásait és bevételeit számviteli csoportosításban az 1. sz. melléklet mutatja be.
A 2. sz. melléklet az önkormányzati feladatkörök szerinti csoportosításában mutatja ugyanezen számokat.
Itt is látható az eredeti terv és a módosított számok közötti különbségek.
Az igényelt támogatás feladatonkénti (COFOG szám szerinti) megoszlását és arányait, valamint a tavalyi és az idei eredeti tervhez képest történő változásait a 3. sz. melléklet tartalmazza.
Itt annyit lehet látni, hogy a két iroda közül a városüzemeltetési iroda támogatási igénye emelkedett nagyobb mértékben, ami érthető, hiszen a rezsiárak és az üzemanyagárak kedvezőtlen változása elsősorban itt csapódik le. A kulturális iroda értékei is emelkedtek, amit a kulturális épületeink (könyvtár, óvodamúzeum és BBK) rezsiköltségeinek növekedése okozott. A MartonKult támogatási igénye 2,58 millió forinttal lett több, a MartonGazda esetében pedig kerek 8,0 millió forintos emelkedés tapasztalható.
A társaság gazdálkodásáról továbbra is elmondható, hogy terveknek megfelelően halad, kiegyensúlyozott, likviditása stabil.
A bevételi oldal változásai:
A MartonSport iroda beszámolójából az derül ki, hogy a TAO bevételek már az első félévben beérkeztek és a terv szintjét is meghaladták. Ezt a már tényként ismert többletet a módosításba beépítettük 5,0 millió forintos értékben. Ez ellensúlyozza a MartonSport megnövekedett rezsi kiadásait (hiszen ezt nem önkormányzati támogatásból kell finanszíroznunk), valamint segít abban, hogy az eredményünk a pozitív tartományban maradhasson. A bérleti díjaink esetében csökkentettük a bevételi elvárásainkat 3,0 millió forinttal, mert a megemelkedett közüzemi díjak miatt valószínűsíthető, hogy nem minden bérlő fogja fenntartani az igényét, vagy karcsúsítani szeretné kiadásait. Egyéb bevételi változást nem eszközöltünk a módosításban, mert olyan mértékű változásról nincs információnk, ami érdemben befolyásolná a tervünket.
A bevételi oldalunk az önkormányzati támogatás soron tud még változni, amennyiben a támogatási igényünk változását a testület jóváhagyja. Csak azon kiadásokra kérünk fedezetet, ami az időközben előállt többletkiadások finanszírozását megoldja.
Kiadás oldal változásai:
A kiadásainkat elsősorban az augusztus 1-től érvénybe lépett új közüzemi gáz árak módosítják. Szerencsére a villamos energia költségeinknek idei évre vonatkozóan nincs többletterhe, mert minden helyszínünkön a szerződéseink év végén (vagy jövő év végén) járnak le. A gáz energia ún. „menedékes státuszú” ára még mindig nem piaci árképzést jelent, de már így is jelentősen magasabb az év első félévében fizetett díjaknál. A korábbi 3-3,5 Ft/MJ egységár az év utolsó 5 hónapjában 13,17 Ft/MJ -ra változott (ez négyszeres szorzót jelent), és ez nyolc helyszínt is érint. Ez már önmagában négyszeres drágulást okoz. (Pl. a BBK havi gázszámlája a korábbi 103e forintos havi összegről 419e forintra nőtt.)
Ebből a nyolc helyszínből szerencsére az önkormányzati forrásból csak 5 működik, a többi helyszín költségviselője más szervezet (pl. Tankerület), de az ott megjelenő számla is először a MartonGazda költségvetését terheli meg, az összeg átszámlázása és kifizetése közötti időben a likviditásunkat ez is terheli.
A gázár változásának hatásait az itt látható táblázatban foglaltuk össze:
A másik ok az üzemanyag ár változás hatása, amit az alábbiak szerint számoltunk össze.
Ezen kívül a könyvelőnk segítségével felülvizsgálatra került az értékcsökkenésünk is, ami a beszámoló kiegészítő melléklete szerint már félévkor majdnem elérte a tervezett éves mértéket. Itt az eredetileg becsült 8,5 millió forintot, 10,5 millió forintra emeltük fel. Természetesen ez valós pénzkiadással nem jár, de a mivel társaság számviteli eredményét ekkora összeggel rontja, ezt a MartonSport nyereségének fedeznie kell. Erre nem kérünk támogatást.
Minden olyan kiadás fedezetére, amit szükséges lesz még idén, saját költségvetésből kell megoldást találnunk. A társaság munkavállalóinak a bérkorrekciója is elengedhetetlenné vált az infláció miatt. A számításaink szerint egy egységes összeggel történő, bértömegben 10%-os bérkorrekciót is végre tudunk hajtani a korábbi tervszámok keretein belül, ami szintén nem okoz támogatási igény emelkedést. Erre is kérem a testület jóváhagyását a határozati javaslat 2. pontja szerint.
A társaság eddigi 2022. évi működéséről elmondható, hogy a gazdálkodás a tervek szerint haladt, csak kisebb eltérések adódnak, amik kiegyenlítik egymást.
ÖSSZEFOGLALÁS
Az Európában megjelent energiaválság begyűrűzése már az idei évre is komoly hatással van a kiadásainkra és amennyiben a helyzet nem változik, akkor ez a folyamat csak tovább erősödhet. Éppen ezért bízunk abban, hogy minél előbb lecsillapodnak a kedélyek és visszatalál az élet a megszokott kerékvágásba.
A gázár idei változása és az üzemanyag sapka kivezetése miatti változás a most érvényben lévő 2022. májusában jóváhagyott I. számú tervmódosításához képest 10.586.522,-forinttal emelte meg társaságunk támogatási igényét. A korábban elfogadott tervben szereplő 239.052.546,- forintról, ez az összeg 249.639.068,- forintra változott.
Ha a teljes éves összeghez viszonyítjuk, ez a növekmény 4,39%-os emelkedést jelent. Ha az eredeti, februárban elfogadott MVK üzletitervhez viszonyítunk, akkor is emelkedés találunk, ehhez képest az igény 8,1 millióval nőtt meg.
Mindezen változásokkal együtt a korábbi pénzügyi tervünk szerinti 157.992,- forintos számviteli eredmény, a II. módosítás során érdemben nem változik, a várható számviteli eredményünk 161.795,- Ft lesz.
Jelen előterjesztésben foglalt II. számú tervmódosítás jóváhagyása esetén az közfeladatok ellátása 2022 év végéig zavartalanul biztosíthatóak maradnak. A fent leírtak alapján kérem a tisztelt képviselő testületet, hogy az előterjesztés elfogadása mellett döntsenek.