Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
124/2021. (V.25.) határozata
Martongazda Nonprofit Kft. 2020. évre vonatkozó beszámolójáról
Martonvásár Város Önkormányzata Képviselő-testülete feladat- és hatáskörében – a katasztrófavédelemmel és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében biztosított jogkörömben – eljárva Martonvásár Város Polgármestereként
A határozat végrehajtásáért felelős: ügyvezető
A határozat végrehajtásának határideje: 1. pont: 2021. május 31.
2. pont 2021. június 15.
Martonvásár, 2021. május 25.
Dr. Szabó Tibor
polgármester
BESZÁMOLÓ
2020
Martongazda Nonprofit Kft.
Tartalom:
Mellékletek:
Martonvásár, 2021. 05. 19.
Tóth Balázs
ügyvezető
VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ
A 2020-as év a Martongazda Nonprofit Kft. működésében több szempontból is eltért a korábbi évektől. Nemcsak a világjárványnak volt komoly hatása a cég működésére, hanem az év közben történt ügyvezető váltás, valamint a felkészülés a cégek összeolvadására is új feladatokat generált.
A 2020. évben is a fő cél az önkormányzat által átadott feladatok teljesítése, a pénzügyi stabilitás megőrzése, a vállalkozói bevételek növelése és a dolgozók megtartása volt a világjárvány hatásainak ellenére is.
Nézzük időrendben a történéseket:
A 2020 év augusztusának 21-én egy olyan időpontban vettem át a cég irányítását, amikor még a kulturális intézmény beolvadása és integrálása a MartonSport NKft-be folyamatban volt. A korábbi MartonSportos ügyvezetői feladataim ellátása mellett a kulturális élet szervezésére is összpontosítanom kellett, a pénzügyi rendszer teljes mértékű felépítése, kialakítása és az új munkafolyamatok megszervezése még nem ért véget teljes körűen. Ehhez érkezett a Martongazda cég kiterjedt feladatkörének teljes felelőssége. Ráadásul a Martongazdánál a pénzügyi tervezést megvalósító kolléga is távozott a cégtől és a takarítói személyzet közül is elégedetlenség miatt többen jelezték távozási szándékukat (7 emberből a 3 fő). Egy olyan évben, amikor a pandémia miatt az önkormányzat erőteljesen megnyirbálta a költségvetést (169milliós induló tervünk 153milliósra apadt.) Szinte kilátástalan helyzetnek tűnt.
Saját szempontomból nem tűnt józan döntésnek, de elvállaltam, mert egyetlen dolog lebegett a szemem előtt, hogy meg kell oldani és bíztam abban, hogy ez lehetséges.
Tevékenységem eredményként az alábbiakat tudom elmondani:
„2020 II. FÉLÉVRE MEGFOGALMAZOTT CÉLKITŰZÉSEK:
TELJESÜLT.
Köszönhetően a külsős megbízásos segítségnek a Martongazda módosított pénzügyi tervét a 2020. év II. félévére vonatkozóan sikerült egy hónap alatt kidolgozni és az Önkormányzat szeptemberben el is fogadta. A korábban jóváhagyott éves önkormányzati forrásigény 169,2 millió Ft helyett összesen 153,7 millió forintból megvalósulhatott a társaság működtetése Mindez a második félévben átadandó 72.093.993,- forintos összeg került a tervbe, ami első félévben ténylegesen átadott összegnél (81.681.058,- Ft) lényegesen kevesebb volt, ami a félévek között 12%-os csökkentést jelentett. A különbség fő okai elsősorban személyi oldalon jelentkezett, a kilépett és (még) nem pótolt munkavállalók személyi kiadásaiból, illetve a csökkentett buszmenetrendbeli megtakarításból adódott.
TELJESÜLT.
A nehézségek ellenére a feladatellátás minden területen akadálytalanul megvalósult, nem érkezett észrevétel ennek ellenkezőjéről. Talán az erdőháti menetrend kialakításával kapcsolatban jutott el hozzánk pár kritika, de az nem a feladatellátást, hanem a döntést (járatcsökkentés) nehezményezte. A menetrend később finomhangolásra is került az észrevételek alapján, de a csökkentett járatszám megtartásával együtt.
A zöldterület fenntartás feladatai – köszönhetően a város egyre bővülő és szépülő közterületeinek, parkjainak, játszótereinek, intézményi és zöldfelületeinek - évről-évre jelentősen nőnek, így karbantartásuk a jelenlegi létszám mellett egyre nagyobb kihívás.
RÉSZBEN TELJESÜLT.
A cégen belüli irányítás és információáramlás a rendszeres heti találkozók bevezetésével rendeződni látszik. Amiben viszont még van tennivaló, de ez már nem csak a Martongazdán múlik, az a városvezetés és a cég közötti információáramlás erőteljesebbé tétele szükséges. A hatékony munkavégzést csak összehangolt, és egyértelmű utasítások alkalmazásával van lehetőség végrehajtani.
RÉSZBEN TELJESÜLT.
A négy megállapodás esetén nem valósult meg a bevételek és kiadások egyensúlya. Három időközben megoldódott, (pl. Tordas önkormányzatával már megkötöttük a szerződést a fogorvosi ellátás költségeinek finanszírozására). A legnagyobb hiánytételt okozó (Járási Hivatal) esetén bár már van egy végleges háromoldalú szerződés tervezet, még nincs aláírt változat. Remélhetőleg ez már csak napok kérdése és rendeződik. A Járási hivatal fűtésének külön méréséhez még egy hőmennyiség mérő beépítése is szükséges a fogyasztások külön mérésére és számlázásához, de ez önkormányzati megrendelést igényel (0,5M). Árajánlat van rá.
TELJESÜLT.
Ebben hathatós segítséget kaptunk a jegyző asszonytól és csapatától, így minden szükséges jogi lépést megtettünk annak érdekében, hogy jogszerűen megtörténjen az átalakulás. Ebbe beletartozott a közszolgáltatási szerződések újrafogalmazása és megkötése, alapító okirat módosítások, a munkavállalók kiértesítése és tájékoztatása a változás tényéről, illetve a felügyeleti szerveknek történő bejelentések is. Az összeolvadásnak a három szervezet egységesítése terén is volt mit megvalósítani: az informatikai rendszer szervereinek költöztetésén át, az iktatás egységesítése is megtörtént.
RÉSZBEN TELJESÜLT.
A megürült fizikai státuszok pótlása sikerült takarítóknál. Még egy második traktorost is tudtunk alkalmazni (igaz, csak második próbálkozásra), amivel a géppark kihasználtsága jelentősen javult. A két fő fizikai dolgozó cseréje is bevált, ezzel is erősödött a csapat és javult a teljesítmény. A műszaki előkészítő felvétele szintén nagyon fontos lépés volt és jó döntésnek bizonyult, mert nem csak az árajánlatok készítésében, de a meglévő berendezéseink eladásában, előterjesztések előkészítésében (pl. menetrend), hatósági bejelentésekben is nagy segítség. A pénzügy elemző pozícióját csak november 15-tel tudtuk ismét betölteni, de így is sikerült a teljes 2020-as év összes pénzmozgási adatait új másik céges struktúrához közelebb lévő szerkezetbe foglalni. A középvezetői szinten még van a szervezetben hiány, erre viszont már az új cég keretei között kell megoldást találni.
TELJESÜLT.
A novemberben érkező kolléga közel 3800 tételt visszamenőleg rögzített, amivel megteremtette a lehetőséget, hogy a teljes bázisév azonos szerkezetben legyen, hasonlóan, mint a MartonSport esetén.
TEVÉKENYSÉGI BESZÁMOLÓ
Az Önkormányzat és a társaság között létrejött közszolgáltatási keretszerződés alapján 2020-ban az alábbi helyi önkormányzati feladatokról, mint közszolgáltatási alapfeladatokról gondoskodott:
a) településüzemeltetés körében
- köztemető fenntartása, (temetkezési ügyintézés, temetőterület karbantartása)
- közvilágításról való gondoskodás, (hiba bejelentések kezelése, továbbítás a szerződött partnernek)
- helyi közutak karbantartása és tartozékainak fenntartása,
- közparkok és egyéb közterületek fenntartása;
b) környezet-egészségügy körében
- a települési környezet tisztaságának biztosítása,
- rovar- és rágcsálóirtás az önkormányzati fenntartású területeken;
c) lakás- és helyiséggazdálkodás üzemeltetői feladatai, intézményüzemeltetés;
d) közreműködés a helyi vízkárelhárításban;
e) közreműködés a helyi katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás feladatállás területén;
f) a kistermelők, őstermelők számára – jogszabályban meghatározott termékeik – értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
g) helyi közösségi közlekedés biztosítása;
h) egyes helyi hulladékgazdálkodási feladatok ellátása;
i) közreműködés az önkormányzati kiadványok terjesztésében. (Forum Martini)
Ezeken felül természetesen minden olyan önkormányzati megrendelésként érkező feladatot is elvégzett a társaságunk, melyre megfelelő kapacitással és képzettséggel rendelkeztünk – akár S.O.S. megvalósítással is.
A beruházások, felújítások kapcsán is sok feladatot a Martongazda emberei végeztek el:
PÉNZÜGYI BESZÁMOLÓ
A Martongazda Nonprofit Kft. Martonvásár Város Önkormányzata részére előzetesen benyújtotta 2020. évi üzleti tervéről szóló koncepciótervét. Ez alapján Martonvásár Város Önkormányzata 169.220.309 forintban állapította meg a társaság közhasznú feladatellátásához a 2020. évben biztosításra kerülő önkormányzati forrást. A benyújtott üzleti terv a második félévben felülvizsgálatra került, amely alapján a 2020. éves költségvetést 153.775.051 forintra módosult.
A Martongazda Nonprofit Kft. 2020. évi üzleti tervének kialakításakor a főbb meghatározó szempontok az alábbiak voltak, amelyek befolyásolták költségeink alakulását:
A társaság 2020. évi bevételei és kiadásai
Terv:
2020. évre a 2019. évi 234.480.582,- Ft bevételi és kiadási tervvel szemben 244.306.235,- Ft bevételt és ugyanennyi kiadást terveztünk.
2020-ra bevételként az Önkormányzattól átadott pénzeszközként a közhasznú feladatellátás finanszírozására 169.220.309,- Ft-ot terveztünk.
2020-ra egyéb bevételként 26.697.890,- Ft-ot terveztünk, ez tartalmazza a MartonSporttól tervezett 19.469.670,- Ft bevételt is.
Tény:
Az Önkormányzattól az I. féléves pénzeszköz átadás időarányos része 81.681.058,- Ft, ténylegesen átadásra került, majd az éves költségvetés módosítást követően a II. félévben 72.093.993 forintot kaptunk havi leosztásban. Ezen felül augusztusban plusz 785.532, -Ft került átadásra, valamint év végén 2.518.426,- Ft, plusz forrás érkezett az Önkormányzattól az év végi jutalomkeret céljából, így összesen 157.079.009,- Ft átadott pénzeszköz érkezett.
Az éves kiadásaink megoszlását mutatja az alábbi ábra:
Az egyéb bevételek és a kiadások bontását az alábbi táblázat mutatja:
Összegzés
Pénzáram szemléletben nézve, 2020. január 1-jén nyitó pénzkészletünk 5.664.558,- Ft, 2020. december 31-én pedig a záró pénzeszközünk 17.280.173,- Ft volt (bank és pénztár együtt). Így elmondható, hogy mintegy 12 milliós többletünk volt a kasszában az év kezdetekor. A kiadásaink legnagyobb része (47%) személyi jellegű kiadás, illetve főleg (45%) rezsi költség, ami azt jelenti, hogy mozgásterünk nagyon szűk.
A számviteli elszámolás szerint a MartonGazda Nkft. 2020. évi eredménye 5.028.000 forint nyereség volt, mely a csatolt mellékletekben részletesen is ki van fejtve. Az első féléves árbevételünk 25 milliós volt, a második félévben ez a szám 36 millióra rúgott. Ebben az növekményben nagyrészt a beruházásokban vállalt feladatokból befolyó vállalkozási bevételeknek tudható be, amit decemberben számlázhattunk ki.
Jelen előterjesztés részét képezi a részletes és hivatalos mérleg és eredmény kimutatás (1. sz. melléklet), a kiegészítő melléklet (2. sz. melléklet), illetve a könyvvizsgálói jelentés (3.sz. melléklet).
Mindkét mutató szerint jól látszik, hogy a társaság 2020. évi működéséről elmondható, hogy gazdálkodása a járványügyi helyzet ellenére is kiegyensúlyozott, likviditását folyamatosan megőrizte, az Önkormányzattól átvett pénzeszközök az egyéb bevételekkel az Önkormányzattól átvett feladatok ellátását finanszírozták. A mérlegkészítés során arra is fény derült, hogy a tavalyi év átadott pénzeszközeinek felhasználása során mintegy 8 millió forintos „fel nem használt” összeg keletkezett, amit visszautalunk az önkormányzatnak. Ez az összeg nagyrészt azon munkaidő bérfinanszírozása volt, amit vállalkozási tevékenységre fordítottunk.
Ami még bizonyossággal állítható, hogy a pozitív számviteli eredményes működéshez elengedhetetlen a vállalkozási bevételek megléte, mert az évközben felmerülő többletkiadások és az értékcsökkenés ellensúlyozására csak így nyílik esély.