Martonvásár Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
309/2019. (XII.17.) határozata
a Martonvásári Polgármesteri Hivatal 2019. évi tevékenységéről szóló beszámoló elfogadásáról
Martonvásár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Martonvásári Polgármesteri Hivatal 2019. évi tevékenységéről készült beszámolót a határozat melléklete szerint elfogadja.
A határozat végrehajtásáért felelős: polgármester, aljegyző
A határozat végrehajtásának határideje: azonnal
309/2019. (XII.17.) határozat melléklete:
BESZÁMOLÓ
A MARTONVÁSÁRI POLGÁRMESTERI HIVATAL
2019. ÉVI TEVÉKENYSÉGÉRŐL
BEVEZETŐ
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (2) bekezdése a polgármesteri hivatalt – a polgármester, a bizottságok, részönkormányzat testülete, a jegyző és a társulás mellett - a képviselő-testület szervei között nevesíti.
Az Mötv. 84. § (1) bekezdése kimondja, hogy a helyi önkormányzat képviselő- testülete az önkormányzat működésével, valamint a polgármester, illetőleg a jegyző feladat – és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátásra polgármesteri hivatalt hoz létre, a polgármesteri hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.
Az Mötv. 81. §-a értelmében a – szintén a képviselő-testület szerveként nevesített – jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt és ellátja a törvényben felsorolt feladatokat.
A hivatal jogi személyiséggel és önálló költségvetéssel rendelkező, önállóan gazdálkodó költségvetési szerv.
A Martonvásári Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: hivatal) – bár az önkormányzati hatósági feladatkörök száma csökkenést mutat - rendkívül komplex, szerteágazó munkát végez.
Önkormányzati, egyes társulási és államigazgatási, ezen belül a járásszékhely települési jegyzői (építéshatósági, ipari igazgatási, anyakönyvi) ügyeket készít elő döntésre, közreműködik azok végrehajtásában.
Ezen túl a feladatok ellátása érdekében szervező, koordinációs tevékenységet fejt ki a járási önkormányzatok, önkormányzati fenntartású intézmények, helyi önszerveződő közösségek irányában, segíti azok tevékenységét, jogértelmezését.
Működését a központi és helyi jogszabályok, a testületi, bizottsági döntések, a Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint egyéb belső utasítások és szabályzatok határozzák meg alapjaiban.
A hivatal tevékenységének részletes, szervezeti egységenkénti ismertetése előtt az azt ellátó személyi állomány, valamint az ügyiratforgalom és statisztikák legjellemzőbb adatai kerülnek bemutatásra, valamint a hivatalt átfogó feladatok, ügyek, problémák ismertetésére kerül sor.
A beszámoló második fele szervezeti egységenként mutatja be a tárgyévben végzett hivatali munkát.
A HIVATAL EMBERI ERŐFORRÁS HELYZETE
A hivatalban bértömeg gazdálkodás folyik, melynek sajátossága, hogy a bérekre és járulékaira fordítható keretösszeget a Képviselő-testület határozza meg éves költségvetésében, míg a létszámgazdálkodás ezen kereteken belül folyik, alkalmazkodva az éppen aktuális igényekhez (pl. több fiatal, alacsonyabb bérezésű munkavállaló, kevesebb munkavállaló több feladattal, de magasabb bérekkel).
Ugyanakkor a bérek megállapításának korlátait a mára már, önkormányzati szemszögből és sajátosságok alapján kissé elavult és merev, a piaci körülmények változásához nehezebben adaptálható törvényi keretek határozzák meg (a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény). Meglátásom szerint a jövő a teljesítményalapú bérezés és az egyéni kvalitások honorálása felé vezet, melyre a kormánytisztviselők illetményrendszerét tekintve már létezik jó gyakorlat.
A 2019-es évet is a korábban már bevált csapatmunka jellemezte, egyrészt a feladatok összetettsége, az alkalmazottak speciális szaktudásának optimális kiaknázása miatt, másrészt – részben kényszer megoldásként is – a munkaerőpiaci helyzetben előállt változások okán, mikor is egy-egy munkakör betöltése hosszabb időn át okozott, okoz problémát és hiányosságokat. A csapatmunka e téren is jó megoldásnak bizonyult, bár hosszabb távon a hiányzó szakemberek (elsősorban pénzügyi és építéshatósági, műszaki területen) pótlása - egy ilyen, viszonylag kis létszámú szervezet(rendszer), de nagyságrendjét tekintve magas költségvetésű és nagyszabású fejlesztési, szolgáltatási kihívásokat bevállaló és megvalósítani törekvő önkormányzati akarat mellett - nélkülözhetetlen.
A hivatal álláshelyeinek száma 35 (ebből köztisztviselői álláshely 30), melyből jelenleg 3 fő tartósan távol van (jegyző, vezető kontroller, igazgatási ügykezelő, feladataikat belső helyettesítéssel látjuk el), 5,75 álláshely – a részmunkaidőben foglalkoztatottakkal is számolva - pillanatnyilag betöltetlen (pénzügyi-adóigazgatási területen: 2,5 fő - irodavezető, számviteli referens, adóügyi ügyintéző, műszaki-igazgatási területen: 2 fő - építéshatósági ügyintéző, igazgatási ügyintéző, szervezési területen: 1 fő - irattáros, városmenedzsmentnél 0,25 fő), így a hiányzó munkaerő a felvehető állomány 25 %-át teszi ki. (Várhatóan a közeli jövőben tartósan távol lesz még további 2 fő.)
A projektmenedzser, a beruházási referens és a pénzügyi pályázati referens alkalmazásának költségeit a testület a fejlesztési keret terhére határozta meg, feladataik is elsősorban e tevékenységi területhez kötődnek.
A Hivatalnál jelenleg 4 fő ügykezelői státusz van, a jelentősen megnövekedett adminisztratív feladatok ellátása érdekében, az ügyintézők technikai munkájának kiváltására (lakosságszolgálati asszisztens, irattáros, kézbesítő, igazgatási ügykezelő) melyből 2 jelenleg tartósan ellátatlan.
Szervezetileg a Hivatalban van foglalkoztatva 1 fő, Mt. hatálya alá tartozó munkavállaló, mezőőri munkakörben, bár költségvetés szempontjából ez a feladat elkülönülten van nyilvántartva.
A vezetők, köztisztviselők, illetve közszolgálati ügykezelők, fizikai alkalmazottak megoszlása a következő:
Státuszok besorolás szerint |
2016. (Fő) |
2017. (Fő) |
2018. (Fő) |
2019. (Fő) |
jegyző, aljegyző |
2 |
2 |
2 |
2 |
osztályvezető |
3 |
3 |
2 |
2 |
ügyintéző – köztisztviselő |
20 |
23 |
25 |
26 |
köztisztviselő összesen: |
25 |
28 |
29 |
30 |
közszolgálati ügykezelő |
3 |
3 |
4 |
4 |
Mt. |
1 |
1 |
1 |
1 |
összesen |
29 |
32 |
34 |
35 |
A hivatali munkavégzéshez kapcsolódóan, a nyári időszakban, állami támogatás mellett 6 középiskolás diák kapcsolódott be és ismerkedett a hivatali feladatokkal, munkájuk nagy segítséget jelentett a kampányjellegű iratrendezési feladatok megoldásában (irattári, archiválási feladatok). Továbbá 2 fő, felsőfokú tanulmányokat folytató fiatal nyári gyakorlatát tettük lehetővé.
Közfoglalkoztatott alkalmazására a hivatalnál tárgyévben nem került sor.
Egyre jelentősebb szerepet kap, a hivatali feladatok elektronikus rendszerben történő végzésével pedig a jövőben kiemelkedő lesz, az informatikus segítsége a Hivatal feladatellátásában, informatikai és egyéb technikai infrastruktúrájának működtetésében! E téren a fejlesztésre lenne szükség, nem csak hivatali, de önkormányzati szinten is.
A hivatalban továbbra is erős a fluktuáció. A költségvetési évet érintően 5 fő kapott kinevezést, minden esetben 6 hónap próbaidő kikötése mellett (5 fő ügyintéző: 1 fő adóigazgatás, 1 fő pénzügy, 2 fő igazgatás, 1 fő városmenedzsment területen). Az idén senki nem ment nyugdíjba, viszont 6 fő munkatársunknak szűnt meg (elsősorban közös megegyezéssel, illetve egy esetben próbaidő alatt munkavállaló, egy esetben próbaidő alatt munkáltató részéről történt azonnali hatályú felmondással) a jogviszonya.
A nemek arányát tekintve a férfiak száma 6, a nőké 25, a kor szerinti megoszlás tekintetében nincs nagy szórás, a kollégák zömmel a 35-45 év közötti (15 fő), továbbá a fiatalabb korosztályhoz (7 fő) tartoznak.
A hivatalban foglalkoztatott közszolgálati tisztviselők végzettség szerinti megoszlása:
Iskolai végzettség szintje |
2010 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
||
Felsőfokú végzettségűek |
32 % |
71 % |
74 % |
25 fő |
74 % |
22 fő |
73 % |
Középfokú végzettségűek |
64 % |
29 % |
26 % |
9 fő |
26 % |
8 fő |
27 % |
Alapfokú végzettségűek szakképesítéssel |
4 % |
0 % |
0 % |
0 fő |
0 % |
0 fő |
0% |
Összesen |
100 % |
100 % |
100 % |
34 fő |
100 % |
30 fő |
100 % |
2010. óta fokozatosan nőtt a felsőfokú végzettségűek aránya, és az idei évben, már stabilnak mondhatóan, a kollégák ¾-e felsőfokú végzettségű (az idén 1 fő szerzett felsőfokú végzettséget), egyidejűleg sok a fiatal kolléga, akik családalapításban gondolkodnak, illetve a fluktuáció is a felsőfokú végzettségűeket érinti jobban. A munkaerőpiacon jelentkező hiányt igyekszünk a jó képességű, esetleg még diplomát nem szerzett, tanulmányait folytató helyi fiatalok, gyermeknevelésből a munka világába visszatérő fiatalok bevonzásával pótolni, akiket tanulmányaik folytatásában, a gyermeknevelés kihívásaiban (rugalmasabb munkavégzés, helyben történő munkavégzés, egyéb kedvezmények) is támogatunk. Ugyanakkor többen több diplomával, oklevéllel rendelkeznek, erre nézve tanulmányokat kezdtek és folytatnak (9 fő) vagy egyéb, a hivatali szervezet vagy az önkormányzat számára hasznos szakképzettséggel rendelkeznek (12 fő).
Nyelvvizsgával rendelkezők száma 17 fő (jellemzően angol, esetleg német nyelvből), több mint 50 %. Többen több nyelvből is rendelkeznek nyelvvizsgával.
A köztisztviselők rendelkeznek a vonatkozó törvényben és egyéb jogszabályokban meghatározott iskolai végzettséggel, illetőleg közigazgatási és ügykezelői alapvizsgával, közigazgatási szakvizsgával, vagy azok megszerzése folyamatban van. Közigazgatási alapvizsgát a közigazgatásba belépőnek középfokú végzettség esetén 2 év, felsőfokú végzettség esetén 1 év alatt kell tennie vagy jogviszonya a törvény erejénél fogva szűnik meg. 2019. évben ügykezelői vizsgát 0 fő, közigazgatási alapvizsgát 1 fő, szakvizsgát 1 fő tett, 1 fő anyakönyvi szakvizsgát szerzett.
2014-től bevezetésre került a köztisztviselők országos, egységes, tervszerű rendszeres és kötelező továbbképzése. Ez alapján a köztisztviselő négy éves képzési időszakra vonatkozóan meghatározott képzési kötelezettséget teljesít a hivatal továbbképzési tervében foglaltak szerint, egyéni képzési terv alapján. A képzések túlnyomóan távoktatásos, e-learning típusúak, de több esetben vettek részt jelenléti képzésen is kollégáink, elsősorban a szakmailag meghatározóbb képzésekre koncentrálva.
Ezen túlmenően tárgyévben tanulmányi szerződés alapján több köztisztviselő részére biztosít a hivatal és az önkormányzat számára hasznos ismeretek megszerzésére irányuló képzést, továbbképzést hivatalunk. A támogatás mértéke változó, a képzés teljes költségének átvállalásától munkaidő-kedvezmény formájában jelentkező támogatásáig terjed, attól függően, hogy a képzés a munkáltató szempontjából mennyire preferált, ill. a felek miben állapodtak meg. Az idén támogatott egyéb képzésben (a kötelező éves továbbképzésen felül) 6 fő vett részt: 3 fő államháztartási mérlegképes könyvelői képzésben, 1 fő pénzügyi és számviteli szakképzettség megszerzésében, 1 fő közbeszerzési szakjogász, valamint 1 fő jogász-közgazdász képzésben. Végzettséget szerzett 4 fő.
Vagyonnyilatkozat benyújtásra 20 köztisztviselő köteles, melynek az érintettek eleget tettek. A közbeszerzési eljárásban részt vevők évente, a vezetők és pénzügyi területen foglalkoztatottak 2 évente, a közigazgatási hatósági eljárásban részt vevő tisztviselők 5 évente kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.
A közszolgálati tisztviselők egyéni teljesítményértékelése, valamint minősítése 2014-től szintén elektronikus formában történik a TÉR egységes és integrált közszolgálati teljesítményértékelési informatikai rendszerben. Tárgyévben az értékelés jó és kiváló minősítéseket eredményezett.
A hivatalt érintő, felügyeleti szervek által folytatott ellenőrzések egyre inkább a szakmai konzultációk szerepét is átveszik, ezekből sokat tanulnak kollégáink, megismerik a jó gyakorlatot, illetőleg lehetőségük van személyes egyeztetésre és kérdés-feltevésre is, mely elősegíti a magasabb színvonalú munkavégzést a gyorsan változó jogszabályi környezetben is. 2019. évben a hivatalt az alábbi ellenőrzések érintették:
ÜGYIRATFORGALOM
2019.12.11-ig 11291 iktatott ügyiratban 24912 db irat keletkezett.
Megjegyzendő, hogy a legtöbb irat ugyanakkor a pénzügyekben keletkezik, melyek többsége nem tartozik az iktatandó iratok körébe.
Az 1 fő aktív ügyintézőre jutó ügyiratok száma átlag 1172 db, mely azonban nem egyenletesen oszlik meg, az adóügyi ügyintézőknél és a szociális területen kumulálódik.
Az ügyiratforgalom nem feltétlenül tükrözi az egyéb területeken végzett munkát, így a beszerzések, beruházások, szervezési, ügykezelési, pénzügyi-számviteli feladatok nem, vagy csak alulreprezentáltan jelennek meg ebben a statisztikában, holott a végzett munka jelentős részét teszik ki, időben mindenképp.
A jogorvoslatok aránya összességében elenyésző, és többször ugyanazon ügyfélhez kötődik. Ez évben mindössze 11 esetben került rá sor, 6 db szociális pályázatok elbírálása tárgyában érkezett, 2 db építéshatósági ügyben, 3 db adóügyben (1 gépjárműadó, 2 kommunális adó ügyben).
2019. ÉVI ÁTFOGÓ FELADATOK